שתף קטע נבחר

רכיבה על אופנוע - רק עם מעיל?

חבר הכנסת זאב בוים (קדימה) הגיש היום (ב') הצעת חוק שמעוררת סערה בקרב רוכבי דו-גלגליים - חיוב לבישת "מעיל מגן" בכל רכיבה, ובעתיד חובת לבישת כפפות - "המדינה בוחרת להגביל את חופש הבחירה של הפרט, כאשר היא חושבת שזה ראוי ונכון"

רוכבים, שימו לב: הצעת חוק חדשה קובעת כי בעתיד תחויבו ללבוש "מעיל ממוגן" בכל רכיבה. ח"כ זאב בוים הניח היום (ב') על שולחן הכנסת שתי הצעות חוק חדשות, שלדבריו נועדו להגביר את בטיחות הרוכבים על אופנועים וקטנועים. הצעת חוק אחת קובעת כי רוכבים ומורכבים יחויבו ללבוש "מעיל ממוגן" בכל רכיבה, כאשר יתכן ובשלב מאוחר יותר תתווסף חובת לבישת כפפות. הצעת החוק השנייה קובעת כי רוכב חדש - בכל גיל - לא יוכל להרכיב נוסע, בתקופה של שנה מיום הוצאת רישיון הרכיבה.


וח"כ זאב בוים ישאל: "היכן המעיל המגן על גופם של רוכבים?" (צילום: עופר עמרם)

 

רוכבים ותיקים מותחים היום ביקורת חריפה נגד הצעת החוק של בוים בעניין מעילי המגן. "יש גבול לפטרנליזם של המדינה", אומר ל-ynet טל שביט, מבכירי הרוכבים בארץ. "זה לא קיים באף מדינה בעולם, ואין לכך שום הצדקה - בוודאי באקלים החם של מדינת ישראל. אין שום סיכוי שחוק כזה ייאכף וייושם".

 

כמו מושבי בטיחות לילדים

"בהרבה מקרים, המדינה בוחרת להגביל את חופש הבחירה של הפרט, כאשר היא חושבת שזה ראוי ונכון", אומר ל-ynet ח"כ בוים. "ובמקרה של הצלת חיי אדם, אין ספק שזה ראוי. בדיוק מאותה סיבה, החליטה המדינה שהנוסעים במכוניות צריכים לחגור חגורות בטיחות, וילדים חייבים לשבת במושבי בטיחות מיוחדים". לדברי בוים, לבישת מעיל "ממוגן" תשמור על פלג גופם העליון של הרוכבים, ובכך תקטין את מספר הנפגעים בתאונות - אך בעיקר תפחית את חומרת הפציעות. יתכן כי בשלב מאוחר יותר, כאשר תגיע הצעת החוק לדיונים בוועדת הכלכלה, תתווסף חובת לבישת כפפות.

 

אלא שנגד דברי בוים, טוענים היום רוכבים בכירים כי מדובר בהתערבות מיותרת, שאין לה מקום בחברה המודרנית. "פגיעות שעשויות להימנע כתוצאה מלבישת מעיל מגן, אינן דווקא אלה העשויות לגרום לאובדן חיים", אומר ל-ynet רוכב ותיק. "יש להשאיר את ההחלטה בידי הרוכב - גם במחיר של שפשוף מרפקיו באספלט הלוהט בדרך אל הים".

 

נקודה נוספת אותה מעלים רוכבים, היא עניין עלות המעילים: למשל, עבור בעלי קטנועים רבים עשוי המעיל להתברר כיקר משמעותית מהדו-גלגלי עצמו. בוים, שלאחרונה תמך במאבק הרוכבים נגד העלאת תעריפי הביטוח, אינו סבור כי בעיית העלות צריכה למנוע את קידום החוק. "אין סתירה בין הדברים - נושא תעריפי הביטוח הוא שערורייתי, וצריך להיאבק בו. אבל הצלת חיים אינה סותרת את המאבק הזה". יש לציין כי על-פי הצעת החוק, משרד התחבורה ייקבע אילו מעילים יוכרו כ"מעילים ממוגנים".

 

"רכיבה דורשת מיומנות"

בהתייחסו להצעת החוק השנייה, לפיה רוכבים חדשים לא יורשו להרכיב נוסע בשנה הראשונה לאחר הוצאת הרישיון, אומר בוים כי "רכיבה דורשת מיומנות וצבירת ניסיון, וכאשר רוכב חסר ניסיון מרכיב נוסע - זה עלול להיות בעייתי ואף מסוכן. צריך הרבה ניסיון כדי להרכיב נוסע, במיוחד אם לנוסע עצמו אין ניסיון. לכן, הצעת החוק קובעת כי תידרש צבירת ניסיון מינימאלי של שנה, לפני שרוכב יוכל להרכיב נוסע".

 

על-פי החוק כיום, רוכבים חדשים, בעלי דרגת הרישיון הנמוכה ביותר (A2, עד נפח של 125 סמ"ק), אינם מורשים להרכיב נוסע עד גיל 18. בעלי רישיון מדרגה גבוהה יותר (A1), אינם מורשים להרכיב בחודשיים הראשונים לאחר הוצאת הרישיון - אותו ניתן לקבל מגיל 18 ומעלה. על-פי הצעת החוק של בוים, רוכבים בכל גיל - בדרגות רישיון A2 או A1 - לא יוכלו להרכיב נוסע בשנה הראשונה. יש לציין כי דרגת הרישיון הגבוהה ביותר (A), ממילא דורשת ניסיון של שנה אחת לפחות בדרגת הרישיון A1.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים