שתף קטע נבחר
צילום: jupiter

האינטרנט הזה, זה משהו

האינטרנט נכנס לחיינו עוד בשנות ה-90, אבל את גודל השפעתו על תעשיית המוזיקה הרגשנו רק בעשור הזה. הרשת קירבה בין האמן למאזין ומוטטה חברות תקליטים, והלהקות הגדולות נאלצו לגלות יוזמה כדי להישאר רלוונטיות. מי יודע איפה זה ייגמר

המונח "הורדת שירים" נכנסה לעולמנו עוד לפני העשור הנוכחי. ברגע שהגיע האינטרנט לראשונה לבתים שלנו בשנות התשעים, אז עוד בגירסת ווינדוס 3.11, הורדת מוזיקה בחינם מהרשת הפכה, בקצב מאוד מהיר, לחלק בלתי נפרד מחייו של צרכן המוזיקה.

 

נכון, אלבומים עוד נרכשו בכמויות נאות ואופציית ההאזנה ברשת עדיין לא הפכה נפוצה מספיק כדי לרושש את חנויות. אבל בעשור הזה, הכל כמובן השתנה. הספקנו לנתח כאן בעבר מה יקרה ביום שאחרי חנויות המוזיקה, והאם פיתוחים טכנולוגיים כמו "iTunes" באמת יצילו את המכירות בתעשיית המוזיקה העולמית.

 

אם ננסה לחזות לרגע את סיכום העשור הבא, אי שם בסוף 2019, התשובה תהיה לא, חנויות מקוונות לא יצליחו להציל לגמרי את המצב. אמנם האפשרות לתת לצרכן לשלם עבור המוזיקה שלו תהפוך לחלק מהמסגרת הגדולה של התעשייה, אבל חכמים גדולים כבר אמרו כי ברגע שנתת למישהו בחינם – אין דרך חזרה.


הקליפ של אורן לביא. מיליוני צפיות עשו את העבודה (צילום: אייל לנדסמן)

 

אבל כאן אנחנו מבקשים לבחון את האמנים עצמם, לא לספר על ההורדות או על הרגלי הצרכן שהשתנו לעולמים. אמנים, אנונימיים ומפורסמים כאחד, שהפכו את הרשת לכלי גדול מהחיים עבור המוזיקה.

 

חוקי המשחק נשברו

לא צריך לנסוע רחוק כדי למצוא אותם. קחו למשל את אורן לביא, הישראלי שהפיק קליפ יפהפיה ומועמד השנה בזכותו לפרס הגראמי, לצד שמות כמו "קולדפליי" ו"בלאק אייד פיז". איך זה קרה? אפשר לומר שתשעה מיליון (!) צפיות בקליפ ביוטיוב עשו את העבודה.

 

בנוסף, חייבים להזכיר גם את מהפכת הרשתות החברתיות. תשאלו עשרות להקות רוק ישראליות, שסגרו סיבובי הופעות מרשימים באירופה ובארצות הברית עם בעלי מועדונים ופאבים, עם להקות אחרות מחו"ל ואפילו עם אנשים פרטיים, שפתחו את ביתם עבור הלהקות וסיפקו להם מקום להניח לרגע את הראש. הכל נקבע ונסגר רק דרך אתר מייספייס. מדהים, לא?

 

אין ספק שמיספייס, יוטיוב, פייסבוק ועוד אתרים רבים אחרים, שברו את כל חוקי המשחק והמציאו חדשים. אלה אבני הדרך הראשונות שכל אמן בעולם, מי שלא יהיה, צריך בכדי לנשום.


לילי אלן. המתיקות הגיעה במהירות (צילום: רויטרס)

 

הדוגמאות להצלחה גלובלית שצמחה דרך הרשתות החברתיות הן אינסופיות. לילי אלן, למשל הפכה למין חלוצה. למרות שהזמרת הבריטית כבר היתה חתומה בחברת תקליטים והעתיד נראה מתוק, היא וודאי לא תיארה לעצמי שהמתיקות תגיע במהירות כזאת.

 

בסוף 2005, כשהיתה רק בת 20 ולפני שהוציאה את אלבום הבכורה שלה, אלן החלה להדליף גרסאות דמו לשיריה לעמוד שלה במייספייס. ההגדרה "להיט ברשת" תהיה אנדרסטייטמנט לתשומת הלב שקיבלה: כ-20 מיליון הורדות צברה אלן לשיריה עם הזמן וכלי התקשורת החלו לעוט עליה ולהכתיר אותה כדבר הבא.

 

ללא ספק, למרות שצצה רק בחצי השני שלו, הפכה הזמרת לאחת המוערכות בעשור הזה. גם הלהקה האמריקנית OK Go זכתה לתהילה בינלאומית כשזכתה למילוני צפיות ביוטיוב עבור הקליפ דל התקציב והמצוין שהכינה לשירה "Here It Goes Again". להקות אימו רבות הפכו מ"להקות מייספייס", או להקות שצברו הצלחה ברשת המוזיקלית "PureVolume", ללהקות מובילות בתחומם, בין היתר: "פול אאוט בוי", "פאניק! אט דה דיסקו" והרשימה עוד ממשיכה.

 

החדשנות של רדיוהד

בתוך כל המהפכה הדיגיטלית, חווינו כמה רגעים שכנראה ישארו איתנו לנצח, רעיונות קטנים של אמנים שהניעו את הגלגלים הגדולים קדימה. רעיון אחד, כמובן, שייך ל"רדיוהד": ברור שטום יורק וחבריו לא היו האמנים הראשונים בעולם שהחליטו להעניק אלבום שלם להורדה בחינם, אבל המהלך הזה, של להקה גדולה כל כך, בשנת 2007, הפתיע את הקהל והתעשייה העולמית כאחד, העלה את הנושא לשולחן הניתוחים של מאות אלפי כלי תקשורת והבהיר לאמנים גדולים בעולם שכדאי להם ללכת באותה הדרך, או לפתח פורמטים משל עצמם.


טום יורק. צעד שהבהיר שכדאי לאחרים ללכת באותה דרך (צילום: AFP)

 

הכל החל באוקטובר של אותה שנה, אז הודיעו חברי הלהקה שאלבומם השביעי "In Rainbows" ייצא להורדה. הלהקה, שהבינה שהסכר נפרץ, החליטה שלא להילחם בתופעה, אלא לאפשר לכל אחד לשלם כמה שמתחשק לו עבור שירי האלבום החדשים: 20 דולר יתקבלו בברכה, 5 דולר זו גם אופציה, אבל אם הקהל לא רוצה לשלם כלום, הוא לא חייב, ויכול להוריד את האלבום בחינם לגמרי. חודשיים אחרי שיצא ברשת, הוציאו החברים את האלבום על גבי תקליטור והעמידו אותו בחנויות.

 

המהלך, כמובן, הוכתר כהצלחה. ארבעה ימים אחרי שעלה לרשת, דיווחו כלי תקשורת בעולם על יותר ממיליון הורדות של האלבום, כש-70 אחוזים מהמורידים גם שילמו מחיר ממוצע של 4 דולר. מלבד התוכן עצמו, הלהקה זכתה לשבחים אדירים גם על המהלך. האלבום התברג במקום הראשון במצעדי המכירות בארצות הברית ובריטניה כאחד. תוך זמן קצר, "In Rainbows" הפך לאבן דרך ואותותיו נראו בכל מקום, גם אצלנו. השנה, רונה קינן הוציאה אלבום בהופעה חיה והעניקה אותו להורדה בחינם, אך ורק דרך אתר ynet. התוצאה? 60,000 הורדות תוך פחות משבוע. הרבה יותר ממעמד פלטינה. מדהים האינטרנט הזה.

 

מנהיג מהשוליים

כמו בכל תנועה מוזיקלית, גם כאן היה צורך במנהיג. לא אחד בחליפה, אלא אחד משלה, אמן. נכון, הוא לא אמן מיינסטרים, אבל, בינינו, הזעקה אף פעם לא מגיעה מהמרכז. טרנט רזנור, איש "ניין אינץ' ניילז", הפך בעשור הזה לנושא הדגל של האמנים במהפכה. כמו כולם, הוא ודאי התאכזב כשגילה בפעם הראשונה שלא ירוויח מעתה כסף על מכירות אלבומיו, אבל הוא גם היה בין הראשונים שראו את הצד החיובי שבמהפכה.


טרנט רזנור. משחת השיניים כבר יצאה מהשפופרת (צילום: AFP)

 

"אני לא מתכוון להוציא אלבום מתוך תקווה שאף אחד לא יגנוב אותו, ואז, כשזה יקרה, אכעס. אם אתה לא יכול להשיג את האלבום, תגנוב את הדבר המזוין ותן אותו לחברים שלך" הוא אמר בראיון ל-ynet ב-2007, "עשיתי אותו כדי שתוכל לשמוע אותו. משחת השיניים יצאה מהשפופרת, ואי אפשר לגרום לה לחזור לשם.

 

"חברות התקליטים לא רוצות ללכת בלי להיאבק, אז המוות שלהן לא ממש יעציב אותי", הוסיף. "בכל מקרה, לא הרווחתי הרבה כסף ממכירות אלבומים. אם קנית אלבום שלי ב-10 דולר, אני אולי אקבל ממנו 40 סנט. וזה במקרה שהחברה אכן תשלח לי את הכסף. האלבום הבא שאעשה הוא האלבום האחרון שאני חייב לחברת התקליטים על פי חוזה. אחרי זה, אני כבר לא שם זין".

 

כך היה. את האלבום האחרון של הלהקה, "The Slip" וגם את האלבום של סול וויליאמס שהפיק, הוציא רזנור בחינם לגמרי. הוא ממשיך להוות קול לאמנים הגדולים שחברות התקליטים שלהם החלו לטבוע. 

 

מהפכה בשידור ישיר

מי שהעניקה את החותמת האחרונה במהפכת העשור היתה "U2". לפני כחודשיים החליטה אחת הלהקות הגדולות בעולם לסיים את העשור באקורד מנצח וגרנדיוזי, כפי שרק היא יודעת. לא פחות ממיליון וחצי צופים צפו במופע החי והישיר שהעבירה הלהקה באתר "יוטיוב" מאצטדיון ה"רוז בול" המפורסם בקליפורניה. המופע שודר ב-16 מדינות (כולל ישראל) והיווה ציון דרך נוסף במהפכה.

 

כשבוע אחר כך כבר העבירה לכל העולם להקת "פו פייטרס" הופעה חיה באורך מלא היישר מאולפנה הפרטי, דרך רשת "פייסבוק". בשבוע שעבר, זה קרה גם אצלנו. נינט טייב עלתה עם מופע בכורה במועדון הבארבי בתל-אביב ואנחנו ב-ynet הבאנו לכם שידור חי ומלא של כל הערב. 50 אלף גולשים, בארץ ובעולם, ראו את נינט על הבמה ועשו היסטוריה מקומית יחד איתה. עכשיו, חִזרו אחורה, התבוננו בכל מה שנעשה תוך פחות מעשר שנים וחשבו לאן אנחנו הולכים, היכן תהיה המוזיקה וכיצד נכיר אותה ב-2020?

 

עוד בין סיכומי העשור:

 

אל תשכחו להצביע למצעד העשור

 

מה היו רגעי הרשת המוזיקליים האהובים עליכם העשור? ומה יביא איתו העשור הבא? טקבקו במרץ! 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מייספייס. הקשר בין אמנים ישראליים למעריצים בחו"ל
U2 בשידור חי ביוטיוב. אקורד מנצח
לאתר ההטבות
מומלצים