שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האם נמצא הפתרון לצפיפות ברכבת?
    שר התחבורה הודיע היום (ג'), כי מכרז לרכישת 15 מערכי רכבת חדשים עומד לצאת לדרך. לשר אין ספק - הרכישה תפתור את בעיית הצפיפות. ברכבת חושבים כי מדובר רק בצעד חלקי, שלא יעניק מענה ראוי ומלא לבעיה

    יהיה קצת פחות צפוף ברכבת? מחרתיים (ה') תפרסם רכבת ישראל מכרז לרכישת 74 קרונות דו-קומתיים חדשים ו-15 קטרים בהיקף של מיליארד שקל, כך מודיעים היום (ג') משרד התחבורה ורכבת ישראל. על-פי התכנון, הרכבת תרכוש בסך הכל 15 מערכי-רכבת מלאים, הכוללים 15 קטרים ו-74 קרונות חדשים. ברכבת מעריכים כי המערכים יסופקו תוך כשנתיים מיום חתימת החוזים עם הספקים שייבחרו. שר התחבורה בירך ואמר כי הרכש החדש יאפשר לרכבת עמידה בצרכים לשנים הקרובות, אך ברכבת טוענים כי  מדובר במענה חלקי בלבד לעלייה הצפויה במספר הנוסעים.

     

    • האם הרכבת שוב נופלת בפח? 

     

    בשורה נוספת הכלולה במכרזים היא הוצאת אחזקת "הציוד הנייד" - קטרים וקרונות - מידי רכבת ישראל: המכרזים יכללו בקשה לקבלת הצעות לאחזקת הקרונות והקטרים החדשים לתקופה של 15 שנה. יש לציין כי מזה שנים רבות, נמתחת ביקורת חריפה נגד נהלי התחזוקה ברכבת ישראל, שגורמים לטענת מומחי בטיחות ותחבורה לבלאי מואץ ולבעיות בטיחותיות. יש להזכיר כי המכרזים החדשים, אינם קשורים למכרז חירום אותו מנסה רכבת ישראל לקדם, ובמסגרתו היא צפויה לרכוש 31 קרונות.


    רכבת ישראל: "פתרון חלקי לעלייה הצפויה במספר הנוסעים" (צילום: פנינית דיקשטיין) 

     

    עם זאת, בשלב זה עדיין לא ברור אם סעיף התחזוקה אכן ייכלל כחלק בלתי נפרד מהחוזה, או שיהיה רק בגדר אופציה. ברכבת מסבירים כי "מימוש האופציה לביצוע התחזוקה תהיה זכות של הרכבת, והיא תלויה בתקציב, במחיר האופציה, באישורים תקציביים ובהקמת מתחם האחזקה בבאר שבע, שיוכל לתת מענה לטיפול בתוספת הצי הנייד". מקורות ברכבת אומרים ל-ynet כי ביצוע התחזוקה של הקרונות החדשים על-ידי גורמים מחוץ לרכבת, צפויה לעורר התנגדות חריפה בקרב עובדי החברה.

     

    פתרון לבעיית הצפיפות?

    עם פרסום ההודעה על המכרזים, אמר היום שר התחבורה, ישראל כץ, כי הציוד הנייד החדש שיירכש, "יאפשר לרכבת לעמוד ביעדים

    ובצרכים של החברה לשנים הקרובות". אלא שבניגוד לדברים אלה, ברכבת ישראל נשמעות היום הערכות אחרות. למרות הגדלת מספר הקרונות הפעילים, כך אומרים היום ל-ynet ברכבת, הרכש לא ייתן פתרון מלא לעלייה הצפויה בשנים הקרובות במספר הנוסעים ברכבת: "הכמות הראשונית של הקרונות והקטרים במכרז הנוכחי, נקבעה בהתאם לאישורים התקציביים של משרד התחבורה והאוצר, והיא תיתן מענה חלקי לביקושים הצפויים".

     

    יש לציין כי בענף התחבורה, מסכימים היום עם הערכות הרכבת בעניין היעדר מענה לגידול הצפוי במספר הנוסעים. "מספר הקרונות שמפעילה כיום הרכבת, נמוך בעשרות מונים ממספר הקרונות שמופעלים במדינות מערב-אירופיות בעלות מספר תושבים דומה לזה של ישראל", אומר ל-ynet בכיר בענף. לדבריו, גם לאחר אספקת הקרונות החדשים, לא צפוי שיפור ניכר ברמת הצפיפות ברכבת. "זו לא מהפכה עצומה", מסכם הבכיר את התייחסותו למכרזי הרכש החדשים.

     

    על-מנת לתת מענה הולם לביקושים הצפויים, מבקשת הנהלת הרכבת להגדיל משמעותית את מספר הקרונות והקטרים שיירכשו במסגרת המכרזים החדשים. "אנחנו מנהלים דיונים עם משרדי האוצר והתחבורה, במטרה להשיג מימון והסכמה לרכישת כמות גדולה יותר של קטרים וקרונות - עד כדי הכפלת הכמות", אומרים היום ברכבת. גם במשרד התחבורה אמרו היום ל-ynet כי בכוונתם לפעול להגדלת מספר הקרונות והקטרים שיירכשו - מ-15 מערכים המתוכננים כעת, ל-20 מערכים. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה, ישראל כץ: "עמידה ביעדי הרכבת"
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים