שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    פחות זיהום? הפסיקו לסלול כבישים חדשים

    "לישראל דרוש מנהיג אמיץ, כזה שיעשה היסטוריה, אבל בשום אופן לא יפעל בהיסטריה". אריק טפיירו מייחל למנהיג עם חזון, שיביט לכיוון העתיד קצת מעבר לטווח המקובל על פוליטיקאים - הקדנציה הנוכחית. מנהיג שיוכיח כי ישראל מעוניינת להיות חלק מתהליכי השמירה על הסביבה, ולא נגדם

    בימים אלה מתכנסים בקופנהגן מנהיגי העולם, כדי לדון בהתחממות כדור הארץ ובדרכים להפחתת פליטות גזי החממה. אלא שבעוד העולם כולו מגבש מדיניות להפחתת פליטות גזי החממה, קובעי המדיניות בישראל הוציאו אותה מהמשחק. כיצד ניתן אחרת להסביר את העובדה שלישראל אין כל מדיניות ברורה ומסודרת בעניין המעסיק את כל העולם? איך אפשר אחרת להבין שמול הבטחות מדינות מתקדמות להקטין את כמות פליטות גזי החממה, בישראל משערים שניתן יהיה, אולי, לצמצם את העלייה בהם?

     

    מתוך למעלה מ-70 מיליון טון CO2 שנפלטים אצלנו לאוויר בשנה. התחבורה נחשבת לגורם השני בפליטות גזי חממה - כ-20% מסך הפליטות. ובזיהום הזה, כך יודעים כל העוסקים בדבר, אפשר לטפל ביעילות בעזרת חלופות. כך למשל במקרה של מערכות הסעת המונים יעילות, אשר יהפכו את הרכבת והאוטובוס לאלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי, וכך גם במקרה של שימוש בתשתית כבישים קיימת, במקום חדשה.

     

    לא במקרה הבינו בעולם הגדול כי סלילת כבישים חדשים לא רק פוגעת בשטחים פתוחים וירוקים, אלא גם מגבירה את השימוש ברכב פרטי, ומגדילה את הנסועה (הקילומטרז'). עוד הבינו בעולם כי פתרון לתנועה ממקום למקום טמון בפיתוח מערכות להסעת המונים, ושדרוג כבישים קיימים. אלו יחדיו, כך ברור ומובן, מסוגלים להביא לצמצום פליטות גזי חממה. בישראל? לא מבינים. חמור מכך: מבינים, אבל כנראה בשל ראייה קצרת טווח - מעדיפים להתעלם.

     

    לישראל אין מנהיג ואין מדיניות ממשלתית מכוונת. ואת המחיר הכבד משלמים הציבור וסביבתו. בעולם בונים על תחבורה ציבורית? אצלנו גם, אבל במקביל סוללים כבישים חדשים. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין כי מדובר בשתי דרכים מנוגדות זו לזו. והגיע הזמן שגם המנהיגים שלנו יבינו זאת.

     

    כבישים חדשים כמו חלקו המזרחי של כביש 461 בין מחלף הטייסים למחלף כח, כביש 551 ממחלף איל על כביש 6 ועד כביש החוף באזור יקום, השלוחה הצפונית

    של כביש 6 מאזור יוקנעם ועד לציפורי, כביש 9 מצפון לחדרה בין באקה אל גרבייה למכמורת, כביש 531, מצפון לכפר סבא ורעננה ועד לשפיים, כביש 16 בירושלים. ואלה רק חלק מהכבישים המקודמים בשנים האחרונות. אז מה זה משנה אם הוכח כבר בעבר כי סלילת כבישים חדשים מעוררת "ביקוש רדום" לנסיעות ברכב פרטי, פוגעת בכדאיות הפעלת המערכות לתחבורה הציבורית? מה זה משנה אם הסלילה הזו מגדילה את הנסועה, פוגעת בשטחים פתוחים ומגדילה את כמות פליטות גזי החממה?

     

    לישראל דרוש מנהיג אמיץ, כזה שיעשה היסטוריה ולא יפעל בהיסטריה. מנהיג עם חזון, שיבין שעליו לראות את העתיד מעבר לשנות כהונתו. מנהיג שיקבע מדיניות, שינחה ויכוון. שיראה שישראל היא חלק מהעולם הרחב וחייבת לפעול בשיתוף פעולה מלא עם העולם כולו. מנהיג שייקח את תחום התחבורה לידיים ויקבע, באומץ, כי ישראל עולה לדרך חדשה: פיתוח מאסיבי וקידום מערכות להסעת המונים ומניעת סלילת כבישים חדשים. רק כך נוכל לשמור על בריאות הציבור ועל שימור הסביבה, ולהמשיך להתקדם הלאה, עם שאר מדינות העולם.

     

    אריק טפיירו הוא רכז תחבורה בחברה להגנת הטבע

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    431 - חדש לחלוטין
    צילום: יוסי צבקר
    5 - עמוס לחלוטין
    צילום: שאול גולן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים