שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פייסבוק בגדה בחבריה
    מדיניות הפרטיות החדשה של האתר צפויה עשויה להפוך את הפרופיל שלכם לציבורי מתמיד. מהו האינטרס האמיתי של הרשת החברתית הגדולה בעולם?

    המהלך האחרון של פייסבוק, שינוי ההגנה על פרטים אישיים בעמוד, הצטייר כמהלך המיועד לאפשר למשתמשים להדק את פרטיותם. כל חבר באתר יכול כעת להפיץ עדכונים לקבוצה נבחרת של חברים ולמנוע חשיפה לעיניים לא רצויות. בישראל מתרגשים פחות מענייני פרטיות אך בארה”ב ובאירופה מדובר בסיפור גדול.

     

    כל חבר פייסבוק אמור להתעניין במדיניות הפרטיות החדשה, המגדירה את כולם (Everyone) כברירת המחדל לפרסום כל עדכון סטטוס. תמים מי שמאמין שהמחשבה כי רוב החברים לא יטרחו לשנות את ברירת המחדל, לא עברה בראשם של אנשי פייסבוק. זה יהיה מאוד מפליא אם זו לא הייתה המחשבה העיקרית.

     

    כל העולם בפייסבוק שלכם

    המשמעות של Everyone, למי שלא יודע וכפי שמבהירה זאת פייסבוק בעצמה, היא חשיפת העדכונים שלכם לכל גולש באינטרנט, כולל פרטי ה”אודות”, מצב משפחתי ומערכות יחסים, עבודה וחינוך, אתר אישי, רשימת החברים, עדכוני סטטוס ותמונות, כמו גם שורה ארוכה של שינויים לרעה בשמירה על פרטיות המידע באתר.

     

    כאילו כדי להעיד על גודל הבלבול, נחשפו גם תמונות פרטיות של מייסד החברה, מארק צוקרברג.

      

    ביום שישי נסוגה פייסבוק מחשיפה אוטומטי של רשימת החברים, אך חברים בעלי חברים משותפים עדיין יכולים לצפות ברשימת החברים אחד של השני. החברה אף חסמה הפצה של מאמר המסביר כיצד לשנות בחזרה את הגדרות הפרטיות.

     

    הרוב המכריע של מדיניות הפרטיות בפייסבוק נותר ללא שינוי. פייסבוק הבינה כי היא חייבת לפתוח את הפרופילים האישיים אל האינטרנט משום שהיא מתכננת API ל-Social Graph שלה, שאמור לצאת בשנה הבאה. במילים פשוטות יותר, מדובר בכלי שיאפשר למפתחי תוכנה חיצוניים לעשות שימוש בנתונים על הקשרים החברתיים בין המשתמשים בפייסבוק ובפרופילים האישיים לצרכים שונים. הקישורים האלה שווים למשווקים המון כסף.

     

    הרצון לשכלל את הפעילות ולהגדיל הכנסות מובן ולגיטימי, אך פייסבוק שכחה דבר חשוב אחד בדרך: לבקש את רשות החברים ולהסביר להם בצורה גלויה והוגנת מה היא מתכוונת לעשות. תחת זאת, היא מכרה להם לוקשים.

     

    צודק היזם ג’ייסון קלקניס בקביעה: “ההתנהגות חסרת האחריות של פייסבוק גורמת למשתמשים להפחית את אמונם באינטרנט ולעורר את עניין הרגולטור”.

    עוד אושיית רשת, דן גילמור, הודיע על נטרול חשבון הפייסבוק שלו וכתב: “כולנו יודעים במה פייסבוק מעוניינת: לחשוף בפני מנועי חיפוש ומפרסמים את המספר הגדול ביותר של אנשים המעוניינים להפיץ תכנים לעיני הציבור. משווקים מזילים ריר ביחס לפוטנציאל הטמון בפייסבוק אם רק תאפשר להם. המטרה הרציונלית של פייסבוק, כמו כל חברת אינטרנט אחרת, היא לייצר רווחים בכל דרך אפשרית. זה לא עומד בהכרח עם האינטרסים שלי או שלכם”.

     

    אם מקבלים את ההנחה שפייסבוק בגדה בחבריה או לפחות נהגה בחוסר הוגנות כלפי חלק מהחברים שאינם מודעים לכך שחלק מהמידע שלהם הוא מעתה ציבורי וניסתה לטשטש ולהסתיר את כוונותיה האמיתיות, גם חברים אחרים, שאינם חשים פגיעה בפרטיותם, צריכים לחוש שלא בנוח בשל התנהגות כזו. תגובת הנגד המשמעותית למהלכיה האחרונים של החברים, ולא בפעם הראשונה, היא העדות הטובה ביותר לאיוולת. פייסבוק נהגה ביוהרה ואדנות כלפי משתמשיה בעוד היא נדרשה לענווה ושקיפות.

     

    זה לא אומר שפייסבוק לא תצליח לחלץ עצמה גם מהמשבר הנוכחי חבולה ופצועה, אך אם מצרפים לכך שורה של זיגזגים בעת האחרונה, הרי שפייסבוק מצטיירת כחברה זחוחה ומבולבלת ואם תמשיך בדרכה זו, היא עוד עשויה לגלות שאמון המשתמשים אינו ניתן אוטומטית.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים