שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ב-1 בינואר: התחבורה הציבורית בכל זאת מתייקרת

    למרות הצהרות בדבר רצון לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית, התייקרות תעריפי הנסיעה היא עובדה מוגמרת. משרד התחבורה נענה לדרישת ynet לחשוף את שיעור הייקור - החדשות הרעות: מחירי כל הכרטיסים יתייקרו בכ-4.5%

    בעקבות פניית ynet: משרד התחבורה מסכים לפרסם את שיעור ייקור הנסיעה בתחבורה הציבורית. תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית עומדים להתייקר ב-1 בינואר 2010, אך במשרד התחבורה לא הזדרזו עד עתה ליידע את ציבור הנוסעים אודות הייקור. זאת, למרות שכל מפעילי התחבורה הציבורית קיבלו לאחרונה הודעה בדבר ייקור התעריפים, בשיעור ממוצע של 4.4%. רק לאחר פניית ynet, הסכימו היום (ב') במשרד התחבורה למסור פרטים אודות הייקור - 10 ימים בלבד לפני כניסתו לתוקף. החל ב-1 בינואר, יתייקר כרטיס נסיעה בסיסי בחברת דן ב-30 אגורות, ויעלה 5.80 שקל. כרטיס חופשי-חודשי משולב של אגד ודן יתייקר ב-15 שקלים, ומחירו החדש יהיה 350 שקל.

     

    בלשכת שר התחבורה מסבירים כי "שרי התחבורה והאוצר נדרשים לאשר באופן פורמלי את החלטת ועדת המחירים, המעדכנת את תעריפי התחבורה הציבורית וזאת בהתאם לכללים הנהוגים. גובה העלאת התעריפים אינו נתון לשיקול דעת השרים. השרים יחתמו בקרוב על העלאת תעריפי התחבורה הציבורית בישראל כפי שנקבע, בשיעור של 4.4% וזאת בעקבות עליית המדד והמע"מ".


    ב-1 בינואר: הנסיעה בתחבורה הציבורית תתייקר (צילום: רועי צוקרמן) 

     

    "פגיעה בשכבות החלשות"

    אלא שלמרות דברים אלה, יש לציין כי לשר התחבורה שמורה הזכות להתנגד להעלאת תעריפים, כאשר היא כוללת ייקור שאינו מותאם רק לעליית המדד. לקראת סוף כהונתו, סירב שר התחבורה הקודם, שאול מופז, לחתום על הצו המייקר את תעריפי הנסיעה, וזאת לאחר שוועדת המחירים הבין-משרדית דרשה להעלותו ב-8%. בסופו של דבר, עלו התעריפים בשיעור של 2.8% בלבד - בהתאם לעליית המדד בחצי השנה שקדמה לייקור.

     

    למעשה, גם שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ, ביטל בעבר את ייקור התעריפים. בחודש יוני האחרון, הודיע השר כי החליט שלא להעלות את תעריפי הנסיעה ב-1 ביולי, וזאת "בשל השיעור הנמוך של המדדים". השר כץ אף הסביר כי "העלאת תעריפים בימים אלה עלולה לפגוע בשכבות החלשות, שהם הציבור העיקרי של משתמשי התחבורה הציבורית".

     

    מחירים לדוגמה

    עדכון תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית מתבצע באופן קבוע פעמיים בשנה, ב-1 בינואר וב-1 ביולי, בהתאם להחלטותיה של ועדת מחירים בין-משרדית. עדכון המחירים מבוצע בהתאם לשינויים כמו עליית המדד במהלך השנה, או התייקרות עלות התפעול של חברות התחבורה הציבורית. העדכון מקבל תוקף לאחר חתימת שר התחבורה על צו.

     

    בהתאם להחלטת הוועדה ובכפוף לאישור שרי האוצר והתחבורה, יעודכנו תעריפי כל סוגי הכרטיסים שמציעות חברות התחבורה הציבורית. כך למשל, יתייקר כרטיס בסיסי בחברת דן בתל-אביב מ-5.50 שקל כיום ל-5.80 שקל. גם מחירי כרטיסי חופשי-יומי וחופשי-חודשי יעודכנו: כרטיס חופשי-חודשי משולב של אגד ודן יעלה 350 שקל, במקום 335 שקל כיום. כרטיס חופשי-יומי רגיל של חברת דן יתייקר מ-12.60 שקל ל-13.30 שקל ב-1 בינואר.

     

    מרכבת ישראל נמסר כי הייקור בתעריפי הנסיעה ברכבת יהיה בשיעור של 4.77%. בחברת אגד - מפעילת האוטובוסים הגדולה בישראל - אומרים כי הייקור בתעריפי הנסיעה יהיה בשיעור ממוצע של כ-4%. באגד מסבירים כי על שיעור הייקור משפיעים כמה גורמים, כמו למשל תחילת ההפצה של כרטיס חופשי-יומי חדש באיזור ירושלים, המאפשרים החלפת אוטובוסים ללא הגבלה במחיר של נסיעה רגילה, וזאת במשך 75 דקות מזמן הנפקת הכרטיס. כרטיסים מוזלים אלה, מציינים באגד, מקטינים את שיעור הייקור הממוצע.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה, ישראל כץ
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים