שתף קטע נבחר

מדיה חברתית 2010: תחזיות ב-140 תווים

האם פייסבוק תמשיך להתחזק? האם טוויטר תתרסק? כיצד יפעלו עסקים במדיה חברתית? מומחים ואנליסטים מנסים לשרטט את השנה הבאה

רשתות חברתיות היו התחום הצומח ביותר באינטרנט בשנה החולפת. הן שינו את הרגלי הגלישה של רבים מאיתנו, שהפסיקו לבקר באתרים והחלו לעקוב אחר תכנים וקישורים בפידים של חברים. בנוף כל כך דינמי כמו הרשת, קשה אפילו לחזות מה יקרה בעוד שבוע. על כן, תחזיות הן לרוב המשך תהליכים שתחילתם בימים אלה.

 

האם פייסבוק תמשיך להתחזק? האם טוויטר תתרסק? כיצד יפעלו עסקים במדיה חברתית? על שאלות אלה ואחרות ניסתה לענות סוכנות מחקר הטרנדים הישראלית TrendSpotting Marketing Research. הסוכנות הפיצה דוח העוסק בתחזיות במדיה חברתית כפי שנאספו מפי המומחים הבולטים בתחום. מדובר בתחזיות קצרות במיוחד בהשראת טוויטר, ואספנו את המעניינות שבהן.

 

רשתות חברתיות

"נחזה שוב ברשתות חברתיות למיוחסים שמציבות חסמי כניסה בפני חברים חדשים, ולא מאפשרות לכל אחד להצטרף". כריס ברוגן

 

רשתות חברתיות שלא פתוחות לכולם אינן תופעה חדשה. פייסבוק החלה כרשת כזו המיועדת לסטודנטים בלבד, ורק לאחר מכן נפתחה לציבור הרחב. לאחר שכולם כבר הצטרפו לרשתות החברתיות, פתיחת רשתות בוטיק אשר האינטראקציות בהן חשופות למתי מעט, היא התפתחות טבעית.

 

"אנשים רבים יאבדו עניין בטוויטר ברגע שיופיע צעצוע חדש ונוצץ בסביבה". סת' גודין

 

השאלה אם טוויטר הוא תופעה אופנתית חולפת או שירות בר קיימא, ועדיין לא זכתה לפתרון. טוויטר הרבה יותר קרוב להיות סטארטאפ ביחס לפייסבוק הגדולה, הן מבחינת בסיס המשתמשים והן במספר העובדים והוותק. 2010 היא שנת המבחן של טוויטר.

 

"מדיה חברתית תהפוך פחות חברתית ויותר בעלת ערך מוסף. נוכל לקבל רק את העדכונים הרצויים לנו ולסנן את הרעש". דיוויד ארמנו, קבוצת Dachis

 

ככל שיותר אנשים מצטרפים לרשתות חברתיות, כך גובר זרם העדכונים. אנו מוצפים במידע חברתי, חלקו הגדול לא רלוונטי לנו. הכוונה היא לצריכת מדיה חברתית באופן מסונן על פי מילות מפתח והעדפות. מהצד המשדר, הכוונה היא לעדכונים שייחשפו רק לעיני האנשים הרלוונטיים (כפי שפייסבוק החלה להציע לאחרונה).

 

"המושג 'מדיה חברתית' יתחיל להיעלם כאשר אנשים יבינו שמדובר בתקשורת בין בני אדם". דיוויד מירמן סקוט, Word Wide Rave

 

מדיה חברתית אינה רק פייסבוק וטוויטר. הכוונה היא לתופעה החוצה את כל הרשת, ומשמעותה הוספה שכבה של תכנים ואינטראקציה בין גולשים לרוחב כל האתר.

  

עסקים

"עסקים יתחילו להפנים שרשתות חברתיות זה לא משחק ילדים". מרתה קגן, מנהלת שיווק ב-Espresso ארה"ב.

 

רוב העסקים עדיין לא התנסו ברשתות חברתיות ב-2009, ואלה שעשו כן, לא תמיד גיבשו אסטרטגיה ברורה עבור מדיה חברתית. 2010 צפויה להיות שנת ההתמקצעות והבגרות.

 

"יצוצו כלים סטנדרטים למדידת הצלחת פעילות של עסקים במדיה חברתית והחזר השקעה". קרוליין דנגסון, חוקרת ב-IDC

 

"מה יוצא לנו מזה?", זו השאלה הקבועה של מנהלים ביחס לפעילות במדיה חברתית. הם רוצים להבין כיצד ההשקעה שלהם בתחום יכולה להיתרגם להכנסות או חיסכון. על אף זמינותם של כלי מדידה, הם עדיין לא מהימנים ומדויקים די הצורך. בשנה הבאה צפויים כלים אלה להשתפר ולספק תוצאות טובות יותר.

 

"משווקי מותגים ישקיעו בקהילות המוקדשות לרכיב חברתי גדול יותר: סגנון חיים, מטרה או תשוקה". גיורב מישרה, 2020 Social

 

הכוונה היא לקהילות נישתיות המוקדשות לנושא מסוים כמו ריצה, סושי, קפה וכו'. בעבר קראנו להם בלוגים, או אתרי נישה, אך הגלגול הנוכחי הוא שונה כי יותר מאתר הכוונה היא לקהילה הפועלת בכמה פלטפורמות (אתר, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וכו') ועוסקת בנושא מסוים.

 

"אנשים יפסיקו להיות חברים של עסקים שלא יספקו להם שום ערך". אדם ברויטמן, circ.us

 

בעיית הספאם החברתי צפויה להחמיר בשנה הקרובה, בעוד יותר ויותר עסקים מגלים את המרחב החברתי ומנסים להשתמש בו כדי להציף את החברים במסרים שיווקיים ללא חוכמה יתרה. בסופו של יום - תבוא תגובת נגד של מחיקת "חברים" שהם ארגונים.

 

מיקום וניידות

"נוכל לשדר את המיקום שלנו עם כל תגובה בבלוג, עדכון בטוויטר או בפייסבוק או וידאו שנעלה". פיט קאשמור, Mashable

 

ה-Geo-Location מוסיף לתקשורת באינטרנט את הג'וקר, הקלף שהיה חסר לה כדי לחבר אותה לעולם הפיזי – המיקום. כל עוד האינטרנט לא היה חברתי, המיקום לא עניין במיוחד. אך עם עליית הרשתות החברתיות והתחזקות האינטרנט הנייד, שידור המיקום הפך לאטרקטיבי ביישומים מסוימים.

 

שילוב נקודות ציון בתמונות, למשל, מאפשר לנו לדעת היכן הן צולמו ולרכז יחד תמונות ממקום מסוים. טוויטר כבר הוסיפה רכיב גיאו לתשתית שלה, ופייסבוק צפויה לאפשר זאת בהמשך. כך החברים יוכלו לדעת לא רק מה אנחנו עושים, אלא גם היכן אנחנו עושים זאת ובכך יניחו את התשתית לשורה של שירותים ואפליקציות חדשות.

 

"העולם הפיזי יזכה מחדש במעמדו בזכות מדיה חברתית ניידת ומציאות מתווכת – Augmented reality". דן זרלה, חוקר שיווק ויראלי ב-Hubspot

 

ה- Augmented reality (מציאות מתווכת) הוא טרנד חם כבר היום וצפוי להתחזק עוד בשנה הבאה. מדובר בהוספת שכבה דיגיטלית על גבי תמונות המציאות. למשל, Google Goggles הוא יישום של גוגל לאנדרואיד, שמזהה עצם שצילמתם ומספק פרטים נוספים מהאינטרנט לגביו.

 

"חברת Foursquare, שפיתחה פלטפורמה לעדכוני סטטוס עם רכיבי דירוג ומשחקים, תצבור תאוצה. כל הגיקים נמצאים שם וחבריהם יצטרפו בקרוב". רוברט סקובל

 

כבר היום משתמשי פייסבוק, iGoogle ושירותים נוספים מציעים אינטרנט מותאם אישית. Foursquare לוקחת את הרשתות החברתיות, את המיקום וההתאמה האישית לשלב הבא.

 

ממשקים

"אנשים רבים יכירו בערך של הפצה מבוזרת של תכנים ומעורבות של צרכנים לגבי התכנים האלה". ג'ייסון פול, אסטרטג מדיה חברתית

אם בעבר צרכנו תכנים דרך אתר מרכזי, הרי שכיום צריכת התוכן שלנו הופכת מבוזרת יותר: אתר, קוראי RSS, אגרגטורים כמו iGoogle, רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר ואחרים.

 

"טכנולוגיות יהפכו שקופות יותר. הן יעברו לרקע ובחזית יוצבו הקשרים שנוצרו באמצעות הטכנולוגיה". שרלין לי, Altimeter

 

אנו מקדישים לא מעט זמן לטכנולוגיה: שינוי הגדרות, מילוי פרופיל, הקמת בלוגים וכו'. ככל שטכנולוגיות משתכללות השימוש בהן הופך אינטואיטיבי יותר וחסכוני בזמן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים