שתף קטע נבחר

מדריך: איך להתכונן לטיול צילום בחו"ל?

המצלמה ארוזה והמרחבים קוראים לכם. אם זאת תרבות אקזוטית, עיר מסתורית או אפילו סתם נסיעה לשומקום - מה צריך לעשות כשעומדים לצאת למסע צילום בחו"ל? אוסף טיפים

מחשבה על נסיעה לחו"ל אוטומטית מציתה את הדמיון. לחלקנו נסיעה לחו"ל היא נופש, לחלק הזדמנות לקניות, לחלק סתם שבירת שגרה ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז יותר מסביר שצילום הנה פעילות אהובה עליכם בעת השהייה מחוץ לארץ.

 

למושג "travel photography" כמעט ואין מושג מקביל בעברית, הכי קרוב הוא ה"צילום הגיאוגרפי" או "צילום תרבות", כמו שאני מעדיף לכנותו. אין הגדרה מילונית אבל אפשר לראות אותו "כדרך לספר סיפור להעביר מסר ייחודי על מקום".

 

זה יכול להיות צילום פסטיבל ייחודי, או קרן רחוב טיפוסית וכבלי כביסה מתנופפים ברוח, או סתם תווי פנים חרוצים של אישה בשדה. כל דבר שיעביר מעט מ"ניחוח המקום" אל הצופה.

 

הצפייה ב"צילום תרבות" משתנה ממדינה למדינה ומאזור לאזור. צילום תרבות בסין אולי פחות יעניין את הקוריאנים מאשר שהוא יעניין אותנו. לאותם קוריאנים צילום של חייל בכותל או דוכן פלאפל יהיה אקזוטי הרבה יותר. ולכן אל לנו לחשוב "שצילום תרבות" חייב להיות על אי נידח. גם השכונה שלכם יכולה להווה מקום אותנטי כי השגרה של האחד היא האקזוטיות של האחר.

 

דרושה: הכנה

צילום גיאוגרפי איכותי מצליח לתפוס "באותנטיות" את ה"ניחוח" של המקום ונמנע כמה שניתן מקלישאות וממחזור של ויז'ואלים מוכרים מדי, כדוגמת צילום של האייפל כמייצג של פריז, את שבט ארוכות הצוואר בתאילנד או חרדי בסמטאות בירושלים. כדי לצלם את הפינות היותר נסתרות של המקום והתרבות יש לעשות עבודת הכנה מקדימה.

 

ככל שנושא הצילום בנסיעה תופס עדיפות רבה יותר מבחינתכם, ככה ההשקעה המקדימה לנסיעה צריכה להיות גדולה יותר. בין אם זו נסיעה משפחתית לטורקיה (שמאפשרת צילום) או ממש יציאה למשימת צילום ייעודית במסגרת עבודה כצלם. הכנה מקדימה היא הכרחית ביותר.

 

צפיה מקדימה

צפייה מקדימה של תמונות מהיעד, תתן לכם הבנה על מה הוא יודע להציע מבחינת האימג'ים (אובייקטים חזותיים): ישנם אתרים אינטרנט ייעודיים שעוסקים בדיוק בשילוב הקסום שבין טיולים לצילום. גם אלבומי צילומים (Pictorials) או ברושורים פרסומיים וגלויות, יכולים לעזור בבחירה ומיון של יעדים לצילום והבנה של הז'אנר המאפיין את היעד:

 

האם המדינה מתאפיינת בעיקר בצילום נוף ושמורות טבע ? או שדווקא בצילום עיר אורבני, אולי קיימת בה תרבות זרם דת שאסור לפספס. הכנה כזו תאפשר לכם להבין קודם כל "למה לצפות" וגם איזה ציוד כדאי לקחת.

 

בחירת ציוד: פחות זה יותר

חשוב להבין שלתחום הצילום הגיאוגרפי יש חוקים משלו בכל הנוגע להתארגנות ולציוד לפני יציאה לחו"ל. חוק הבסיס הוא לנסוע עם מטען קל, כאשר פחות זה יותר הוא העיקרון המנחה. יש לארוז ציוד שיאפשר ניידות נוחה ממקום למקום, שלא יהווה עומס יתר בתרמיל, ושכמובן, יהיה כמה שיותר ורסטילי. הרצון הוא כמובן לקחת את כל תיק הצילום ויחד איתו לפעמים את כל הבית, אבל מחשבה מקדימה תחסוך הרבה כאבי ראש - לכם ולאובייקטים המצולמים.

 

אין להקל ראש בתהליך התכנון הראשוני ובהכנה של הציוד. בחו"ל אתם תתקלו בהזדמנויות צילום שונות ומשתנות: פורטרט, צילומי אווירה, צילומי טבע, צילומי אסטלביש (צילומי התרחשות רחבי זווית) ועוד ולכן עדשה ורסטילית בעלת טווח מוקד דינמי ורחב, תהיה טובה מאד לרוב הצרכים הבסיסיים של הצלם.

 

כמובן שעדשות אלו (בייחוד אלו בעלות הצמצמים הנמוכים- 2.8 ומטה) יקרות מאד, ובד"כ כבדות וגדולות. אך הן בד"כ יחסכו לכם זמן רב בהתלבטות ובהחלפת העדשות שעלולה

לעלות בפיספוס של "תמונה יקרה" מפאת חוסר מוכנות.

 

גם שתי עדשות טובות יכולות לכסות בקלות נושאי צילום רחבים למדיי. לדוגמא (17-55 מ"מ ו-70-200 מ"מ, אך יש עוד הרבה שילובים טובים שיאפשרו עבודה כיסוי טווח רחב).

 

מה מעניין אותי לצלם?

העצה הכי נכונה בנוגע לבחירת ציוד היא שהכי חשובה היא מודעות עצמית והבנת הסגנון האישי שלכם - "מה מעניין אותי לצלם?". הדבר יחסוך הרבה כאב ראש ובעיקר כסף.

 

לדוגמה, לצלמי הטבע עדשת טלה או מאקרו איכותית היא סופר רלוונטית. לעומת זאת לצלם הגיאוגרפי אשר עיקר עיניינו הוא אנשים, שווקים, רחוב וצילומי אווירה עדשות הטלה עלולות להוות עול כבד. לכן עדשה רחבת זווית (16-35 17-55 28 -80 ועוד) תכסה את מרבית נושאי הצילום ותהיה קלה לנשיאה.

 

בצירוף של עדשת prime אחת (כדוגמת 85 מ"מ עם מפתח 1.8) תוכל לכסות את נושאי הפורטרטים וליצור צילומים חדים כתער, עם עומק שדה רדוד. הצלם הגיאוגרפי יהיה מוכן ללכוד כל סיטואציה כמעט.

 

כשקונים עדשה יש לבדוק מספר פרמטרים ולהעדיף אחד על פני השני על פי נושאי הצילום שלכם: אורך מוקד (קצר, ארוך) ערכי צמצם, איכות בנייה וחומרים והגנה מפני מזג אוויר (דבר שבטיול הכרחי ביותר).

 

מבזק על מבזק

דוגמא נוספת המצריכה מחשבה היא המבזק (פלאש): גם כאן יש לחשוב על נושאי הצילום האהובים עליכם. גם אם לא תצלמו בלילה. מבזק תמיד יכול להיות אור משני, שיוכל להאיר צללים נוקשים אך, מצד שני, פלאש עלול להיות בעייתי מאד לצלם הגיאוגרפי בגלל שהוא מושך המון תשומת לב, ועלול לעצבן את המצולם. צילום בעזרת פלאש לרוב יכריח אותכם לעמוד במרחק קרוב למצולם וגם לבקש ממנו אישור לצלם. 

 

בעזרת עדשה איכותית עם ערכי צמצם נמוכים ומייצב תמונה, תוכלו להסתדר בתנאי אור חלשים ועדיין להישאר על מהירות תריס מספקת לצילומי חדים, גם ללא מבזק.

 

שיעור בתרבות

הכרות בסיסית עם התרבות תאפשר כלים הכרחיים בשטח. הבנה של החוקים החברתיים הבסיסיים, תאפשר לכם גישה קלה יותר לאנשים ולתרבות והימנעות מבעיות או אי נעימויות.

 

הנה כמה דוגמאות: מאד לא מקובל ולעתים אף מסוכן, לצלם נשים נשואות במדינות מוסלמיות. אנשי שבט האקא בצפון תאילנד מאמינים שצילום גונב את נשמתם ויצפו לתמורה

כספית על כל פלאש שנורה לעברם.

 

צילום של נושאים רגישים או בעיתיים פוליטית, בעיקר במדינות שכיום או היו בעבר הקרוב דיקטטורות (קובה, סין,רוסיה וכולי), או במדינות בעלות קונפליקט צבאי. בקוריאה הדרומית למשל, או צילום בסיס צבאי גם בישראל, נחשב לעבירה פלילית.

 

חשוב לעשות עבודת הכנה בנושא על מנת לדעת ממה כדאי להמנע, ומה יכול להיחשב גסות רוח בתרבות המקומית.

 

למדו לומר "שלום"

מצד שני, למדו איזה מחוות מקובלות ויכולות לקרב אתכם אל אובייקט הצילום. היכרות וקריאה מקדימה על החיי היומיום תעזור גם היא בהכנת הרקע לנסיעה.

 

מנת אוכל מיוחדת תוביל למסעדה ייחודית, דת ייחודית תוביל למפגש מעניין, אפילו שוק אותנטי המתקיים ביום מסוים יכולים בקלות להפוך ל"צילום תרבות איכותי". מדריכי הטיולים הרחבים יודעים לתת בקלות את המידע הזה, וגם האינטרנט כמובן.

 

מנסיוני, ידיעת המילה "שלום" בשפה זרה עוזרת מאד, ידיעת "שלום ותודה" עוזרת כפליים, ואם תצליחו גם לשנן את המילה "אפשר?" בשפה המקומית, הרי שיש לכם את כל הכלים שנדרשים לצלם זר. מניסיוני כטייל וצלם, למדתי שידיעת השפה באופן בסיסי משפרת את הטיול פלאים.

 

מה החזאי מבין (בתאורה)?

מעבר לכך שמזג אוויר משפיע על הנוחות הפיזית בטיול, מזג האוויר המשתנה עלול לשנות מספר גורמים נוספים, המשפיעים ישירות על הצילום: אתרים שפתוחים רק בעונות או תנאים מיוחדים (לדוגמא שווקים שפתוחים רק בקיץ), דרכי תחבורה שפועלות רק בתנאי מזג אוויר ספציפיים (שייט לדוגמה), וכמובן הכי חשוב: נושא האור. 

 

הבנה של תנאי האור האפשריים הצפויים, תעזור לכם להיערך מבחינת ציוד (עדשות, פילטרים, פלאש וכולי). אם מגיעים בתקופה של מזג אוויר קיצוני (חום, קור, סופות חול וכדומה), יש כמובן להיערך נכון מבחינת הגנה על הציוד.

 

לפתוח יומנים

צילום "חזק" או "נדיר" יכול להתרחש בכל מקום, גם מחוץ לבית וגם במקום הכי לא "אקזוטי". תשאלו את האנשים שטיילו עם מצלמת כיס בשדרה החמישית של ניו יורק בתשע בבוקר, בתאריך ה-11 בספטמבר ב-2001. אך רוב הסיכויים, שתצטרכו להתאמץ מאד להוציא צילום ייחודי בקצה הרחוב שלכם.

 

אירועים דתיים ופסטיבלים, לעומת זאת, כמעט באופן וודאי מאפשרים אינספור אפשרויות של "צילום תרבות". השילוב בין תמצית של אירוע חברתי-תרבותי, לצבעים הססגוניים

והאקזוטיקה האופפת את רוב הפסטיבלים יכולים לספק בצילום אחד אינספור "סיפורים" על התרבות והמקום.

 

לבדוק ולארוז נכון

לפני הנסיעה יש לערוך רשימה כתובה ומסודרת של הציוד שאותו אתם רוצים לקחת עימכם. יש לוודא דרך אריזה נוחה, ובטוחה לכל הציוד שיאפשר גם גישה מהירה וגם שמירה על הציוד מנזקים וממזג האוויר.

 

כאמור, הצלם המטייל יעדיף לקחת כמה שפחות מצד אחד, ומצד שני ממש לא נרצה לגלות ששכחנו משהו (כמו סוללות) באמצע כפר נידח, רחוק מכל חנות צילום. ולכן רשימה  מסודרת בכתב, תסייע. אתם מוזמנים להסתייע ברשימה המופיעה כאן בצד, כנקודת פתיחה.

 

יש לנסות לארוז את כל הציוד בתיק המיועד לנסיעה, לשים אותו על הגב ואף לצאת איתו קצת לצילומי חוץ, על מנת לוודא כי הוא נוח לכם. תיק טוב שומר על הציוד ובו זמנית מאפשר שליפה נוחה ומהירה שלו.

 

יש לנסות כל ציוד חדש או ציוד שאינכם מכירים מספיק (מצלמה, עדשות, כרטיסי זיכרון ובעצם כל ציוד תומך צילום שיש סיכוי שתשמשו בו), יש לדאוג למספיק סוללות וכרטיסי צילום בהתאם לכמות שאיתה אתם רוצים לצלם ולגודל הקבצים שהמצלמה שלכם מאפשרת.

 

בנוסף, חשבו על כל ציוד נוסף שיש סיכוי שתדרשו לו (כרטיסי זיכרון נוספים, מטען לסוללות ייחודיות, דיסק קשיח נייד לשמירת קבצים וכולי). כמובן, מיותר לציין שביטוח על הציוד היקר הוא בגדר המלצה חמה מאד.

 

קריאה נוספת

נושא "הצילום הגיאוגרפי" או ה Travel photography תופס תאוצה אדירה בשנים האחרונות בין היתר בזכות הקלות שבצילום הדיגיטלי וההשקעה הכמעט מינימלית שבנטילת מצלמה לחו"ל.

 

להלן שתי דוגמאות מתוך עשרות אתרים מעולים בנושא: trekearth.com או באתר של הוצאת הספרים lonelyplanet.com תוכלו לראות תמונות מדהימות המחולקות לפי יעדים פוטוגניים, פורומים בנושאי צילום וטיולים והמון טיפים.

 

הכתבה פורסמה במקור בגיליון 005 של מגזין הצילום "קומפוזיציה". להורדת המגזין לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צאו למסע
צילום: עודד וגנשטיין
צילום: אורן היימן
בשיתוף עם מגזין "קומפוזיציה" לקריאת הגיליון לחצו כאן
צילום: אורן היימן
מומלצים