שתף קטע נבחר

משרד התחבורה: בלי ביטחון ב-443 יקרוס כביש 1

לאחר ששופטי בג"ץ החליטו לפתוח את הכביש לתנועת פלסטינים, הגיעו נציגי המדינה והצבא לוועדת החוץ והביטחון בכנסת להסביר את משמעויות ההחלטה. נציג משרד התחבורה הביע חשש שהנהגים יעברו לכביש מספר 1. נציג הצבא אמר בדיון: "משימתנו להבטיח תנועה משותפת ישראלית פלסטינית"

משרד התחבורה מזהיר כי אם כביש 443 לא יאובטח כראוי, בעקבות פתיחתו לתנועת פלסטינים בהוראת בג"ץ, ייסתם כביש מספר 1 מתל-אביב לירושלים. לדברי נציג המשרד, ישי טלאור, קיים חשש מ"קריסה מוחלטת של כביש מספר 1". הוא דיבר בוועדת המשנה לוועדת החוץ והביטחון בדיון בהשתתפות חברי כנסת ונציגי הצבא.

 

"אם לנהגים תהיה הרגשה לא טובה על הכביש, האלטרנטיבה היא כביש 1. ונהגי המשאיות - אם ירגישו מבחינה בטחונית לא נוח - נצטרך להתמודד איתם בכביש 1", אמר נציג משרד התחבורה."לא כל מי שעובד בירושלים יצליח לעלות אליה בשעות השיא". לדבריו, "עשינו תרגיל אם 20 אחוזים מכלי הרכב יעברו לכביש 1, המשמעות היא קריסה מוחלטת של כביש 1. כבר היום בסיבוב מוצא אנחנו מרגישים את העומס. סיבוב מוצא לא עומד בעומסים".

 

ח"כ נסים זאב (ש"ס) הסכים עם דבריו וציין: "אם 20-30 אחוז מנפח התנועה יעבור מ-443 לכביש מספר 1 זה יהיה פשוט בלתי נסבל". גם ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, הצטרף לדברים ואמר כי "לכביש 1 אין קיבולת".

 

נציג הצבא בדיון, ראש מטה פיקוד מרכז תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר בדיון כי "המשימה שלנו היא למצוא דרך כדי להבטיח תנועה משותפת ישראלית פלסטינית ולהבטיח את רמת הביטחון".

לדבריו, "טרם ישבנו על כל המשמעויות. זה פסק דין שצריך ללמוד אותו".

 

הוא הוסיף כי "תחזוקת הציר באופן פיזי לאורך זמן היא מעשה ביטחוני ארוך שצריך לבדוק אותו". לדבריו, "שם המשחק הא רמת הבידוק. באיזה דרך נרשה ואיזה פעולות נקיים לפני הציר, ועל הציר לתנועה הפלסטינית כדי להבטיח אי פגיעה במרקם החיים, ומצד שני רמת בידוק נאותה על הציר".

 

כשנשאל האם הצבא יוכל להיערך תוך חמישה חודשים, כפי שקבעו שופטי בג"ץ, השיב תא"ל אלמוז: "קשה לי להגיד עכשיו. הדבר מחייב לימוד עמוק של המשמעויות".

 

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) אמר כי צריך לאפשר חלופה ראויה.

לדבריו, "אני חושב שיש כאן פספוס לכאורה, מי שלא מבין את החשיבות האסטרטגית של כביש 443 ושם אותו תחת כותרת ביטחונית בלבד הוא כמו אדם שרואה רק בעין אחת, יש לעניין הרבה היבטים." 

 

קטע הכביש נסגר לתנועת פלסטינים באוקטובר 2000, עם פרוץ האינתיפאדה, בהוראתו של מפקד החטיבה המרחבית בנימין דאז, גל הירש. שופטי העליון קבעו בחודש שעבר כי על המפקד הצבאי באזור לגבש פתרון ביטחוני אחר, שיוכל לספק הגנה לתושבים הישראלים העושים שימוש בכביש, אך לא יאסור באופן מלא את תנועת תושבי הכפרים. פסק הדין ייכנס לתוקף חמישה חודשים מתאריך ההחלטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כביש 443
צילום: רויטרס
צילום: זום 77
ח"כ ניסים זאב
צילום: זום 77
מומלצים