שתף קטע נבחר

צרפת נפרדת מאריק רוהמר

"יורשו של פלובר", "ממשיך דרכו של מאריבו" ו"יוצר עולמות שאין כמותם". כך כינו קולגות, מעריצים ואישי ציבור את הבמאי שהלך לעולמו והיה ממובילי הגל החדש של הקולנוע הצרפתי

"אור גדול כבה היום" זעקו הכותרות הראשיות של עיתוני צרפת, המבכָּה היום את מותו של אריק רוהמר, מבכירי יוצרי הקולנוע ומובילי הגל החדש. שעות ספורות לאחר היוודע דבר מותו, רחשו גם מהדורות החדשות בתגובות ספונטניות של מעריצים, קולגות, שחקנים ואישי ציבור שביקשו להיפרד.

 

השחקנית מארי ריבייר, שהשתתפה בשלושה מסרטיו של רוהמר, אמרה: "הוא היה איש קולנוע ענק בעל לב גדול שנתן הזדמנות ראשונה לרבים מאתנו. פבריס לוקיני, אריאל דומבאל ואני היינו אלמונים כשהוא לקח אותנו לעבודה".


רוהמר. "חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הקולנוע" (צילומים: AFP)

 

לדברי ריבייר, בביקורה האחרון אצל רוהמר לפני ימים ספורים הוא המשיך לעבוד וביקש דף ועט כדי לכתוב. השחקן פייר ארדיטי הגדיר את יצירתו של רוהמר כמעין "יקום אישי" ואמר: "רוהמר יצר עולם שאין דומה לו ושהוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הקולנוע. הסרטים שלו הביאו לידי ביטוי באופן מופתי את נפש האדם".

 

השחקנית והדוגמנית אריאל דומבאל, רעייתו של הפילוסוף היהודי ברנאר אנרי לוי, סיפרה שרוהמר היה הראשון שהכיר לה את כתביו של המחזאי הנודע פייר דה מאריבו. "הוא היה זה שהכיר לי את יופיים של הטקסטים הקלאסיים, גרם לי להבין מהו הקולנוע, מהי הכתיבה הקולנועית ומיהו יוצר אמיתי. לי הוא גילה את הקולנוע", אמרה.

 

גם השחקן פבריס לוקיני, שהיה מתגליותיו הרבות של רוהמר התקשה להיפרד ואמר: "אריק רוהמר היה הכל בשבילי. הוא היה החשוב מכולם. אני חייב לו הכל. הוא זה שנתן לי את שמי, עשיתי את סרטיי הראשונים איתו, ביניהם 'הברך של קלייר' בשנת 1970. הוא היה הקולנוען הגדול ביותר של הגל החדש אחרי פרנסואה טריפו, כעת נותר רק גודאר ובסופו של דבר גם קלוד שברול".

 

מנהל פסטיבל הסרטים בקאן, תיירי פרמו, אמר אמש כי למרות שסרטיו של רוהמר אינם "אופנתיים" הם "על זמניים". "רוהמר הוכיח שאתה יכול לעשות סרטים גודלים בתקציבים קטנים", אמר פרמו, "וזה משהו שחשוב לזכור בזמנים שבהם אנו חיים". 

 

סרקוזי: "הוא ימשיך לשרוד אחרי לכתו"

לא רק אנשי קולנוע, אלא גם פוליטיקאים ביקשו להיפרד מרוהמר. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר כי יצירתו תמשיך לנהל דיאלוג ארוך עם הקהל ולהוות השראה גם בעתיד. "הוא מגדולי יוצרי הקולנוע", אמר סרקוזי והדגיש, "יצירותיו ייחודיות, חד פעמיות, יצירות ששואבות מהספרות, מהציור, מהתיאטרון והמוזיקה. הוא יצר סגנון משלו, שכונה ה'רוהמריזם', והוא ימשיך לשרוד גם אחרי לכתו".


רוהמר. "במאי של ניואנסים ודקויות"

 

ראש ממשלת צרפת, פרנסואה פיון, כינה את רוהמר "במאי של ניואנסים ודקויות, של המערבולות המסתוריות אשר מובילות את מערכות היחסים והרגשות בין אנשים. יורשו של פלובר, שעשה נפלאות במה שאנו מכנים במסורת הצרפתית שלנו 'חינוך סנטימנטלי'.

הוא היה בו זמנית אמן מתוחכם ופשוט. האסתטיקה יוצאת הדופן של סרטיו שינתה את פניה של תקופה בקולנוע הצרפתי וכתב ידו המעודן היה תמיד שם כדי להגן על הדמויות שלו".

 

שר התרבות הצרפתי, פרדריק מיטראן, אמר כי רוהמר המציא שפה קולנועית שהצליחה לבטא את מורכבותה של השפה הצרפתית. "הוא היה אדם דיסקרטי, רוח חופשית, איש קפדן ונדיב, שידע כיצד לפלס את הדרך האישית שלו בנוף הקולנוע, וזו היתה דרך מקורית שהצליחה במקביל למשוך אליה קהל רחב של אנשי קולנוע וחובבים", אמר מיטראן שהדגיש כי רוהמר היה איש קולנוע בכל רמ"ח אבריו אך יצירתו זוהתה לא פחות גם עם מסורת הכתיבה הקלאסית, שכללה בין היתר קלאסיקונים כמו מאריבו ומורליסטים אחרים.

 

אריק רוהמר ביקש לשמור על חייו הפרטיים בקנאות, ומעטים הפרטים שנידב לתקשורת ובכלל. רוהמר הותיר אחריו, כך על פי הפרסומים, את אחיו הצעיר, הפילוסוף רנה שרר ובן, העיתונאי רנה מונזאט.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סרקוזי. "מגדולי יוצרי הקולנוע"
צילום: AFP
לאתר ההטבות
מומלצים