שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שיא: גרוטאה חלודה, תמורת 368 אלף דולר

    שרידיה החלודים של בוגאטי מודל 1925, אשר הוטבעה לפרק זמן של 70 שנה באגם על גבול שוויץ-איטליה, התבררו כבעלי ערך אדיר. הגרוטאה נמכרה לשיפוץ תמורת מאות אלפי דולרים

    כמה כסף יכולה לעלות גרוטאה חלודה, אקזוטית ונדירה ככל שתהיה, לאחר שנחה במשך 73 שנים על קרקעית אגם? התשובה ברורה ומדויקת: 368,320 דולר. זה המחיר העצום ששילם רוכש אמיד, תמורת גופתה החלודה והמתפוררת של בוגאטי טייפ 22 ברשיה רודסטר, שיוצרה בשנת 1925. הכסף הרב ששולם עבור היצירה, יועבר לקרן העוסקת במימון פעילות מניעת אלימות בקרב בני נוער. המכונית עצמה מיועדת לשחזור מלא, אם כי יתכן ועלות הפרויקט תהיה כה גבוהה, עד כי יוותרו עליו.

     


     

    סיפורה של הבוגאטי הטבועה מסקרן ומפותל. לטענת בית המכירות הפומביות הבריטי בונהמס, מדובר במכונית שנרכשה במקור על-ידי אדריכל שוויצרי יליד ציריך ממוצא פולני, שענה לשם מרקו שמוקלרסקי. ההערכה היא כי שמוקלרסקי, באותה עת תושב העיר אסקונה שבצפון איטליה, איכסן ב-1936 את המכונית אצל מכר בציריך, ששמו אינו ידוע. למה ומדוע עשה כך, לא ממש ברור. אם כי רמז לכך אפשר למצוא בעובדה כי פקידי המכס השוויצרים ידעו גם ידעו מי האדם, מי בעל הרכב והיכן הוא חונה. לאחר שגילו כי לא שולם עבורה מכס כחוק במשך 11 שנה, סכום שעלה באותם שנים על שוויה של המכונית עצמה, הוחלט פשוט להטביעה באגם מיורה.

     

    כנראה שמר שמוקלרסקי לא ממש הרגיש בחסרונה, כיוון שמאותו רגע ועד 1967, איש לא עסק במכונית. באותה שנה, במהלך צלילה חובבנית באגם, התגלתה הגופה המוטורית. מאותו רגע הפך מקום קבורתה הארעי למוקד צלילה פופולארי, עד שביולי 2009 הוחלט לשלוף אותה מהמים, בהם שהתה לא פחות מ-73 שנים. פעולה די מתבקשת, לאור הייחוס של הדגם האמור.

     


     

    הטייפ 22 הייתה המכונית הראשונה מתוצרת בוגאטי שהרשימה את התעשייה בזכות עיצובה המהפכני לתקופה. עיצוב שכנראה גם עזר לה - יחד עם מנוע ארבעה צילינדרים nהראשונים אי פעם - להפוך לזוכה סדרתית במירוצים שנערכו בשנות ה-20 וה-30. אגב, התוספת "ברשיה" בשמה הגיעה לאחר שזכתה  בארבעת המקומות הראשונים בתחרות הגראנד-פרי שנערכה ב-1921 בעיר האיטלקית בעלת שם זה.

     

    הבוגאטי הונפה על-ידי עגורן באירוע מתוקשר היטב על-ידי מועדון הצלילה של אסקונה. לדברי המוכרים, הרעיון להוציאה מקרקעית האגם עלה לאחר שבפברואר 2008 הותקף ונהרג דמיאנו טאמיאנו, אחד מחברי המועדון, על-ידי שלושה בני נוער. לאחר התקרית הוחלט להוציא את המכונית מהמים, למוכרה, ולהעביר את תמורתה במלואה לקרן הנושאת את שמו של טאמיאנו, והעוסקת במניעת אלימות בקרב בני נוער.

     

    במכירה הפומבית שנערכה במהלך סוף השבוע האחרון, נמכרה הבוגאטי החלודה לאספן אירופאי המייצג את אוסף פיטר מולין מקליפורניה, תמורת כ-260 אלף יורו, או בתרגום לדולרים כ-368 אלף דולר. אגב, להערכת מומחים ניתן להשתמש רק ב-20% מהמרכב המקורי בעת השחזור. כתוצאה מכך עשויות הוצאות השחזור להיות כה גבוהות, עד כי בעל המכונית יעדיף לשמרה במצבה הנוכחי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    משומשת במצב לא משהו
    צילום: AP
    החזית
    צילום: AP
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים