שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הרשות לבטיחות - המנכ"ל כנראה מיותר

    מדוע לא ממנה משרד התחבורה מנכ"ל חדש לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כך שאלו היום חברי כנסת בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה. מנכ"ל משרד התחבורה לעומת זאת, אינו מתרגש מהמצב: "אנחנו עושים כל שביכולתנו"

    "חייבים להבריא את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים". כך דורשים היום (ג') חברי ועדת הכלכלה בכנסת ממנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, בעקבות דיון מיוחד שערכה הוועדה. הדיון נערך עקב המצב הבעייתי אליו נקלעה הרשות בחודשים האחרונים: מאז חודש אוגוסט האחרון, אז התפוטר יאיר דורי - מנכ"ל הרשות לשעבר, מתנהל הגוף המוביל בתחום הבטיחות בישראל ללא מנכ"ל. ומנובמבר האחרון, הרשות מתנהלת גם ללא מועצה ציבורית מפקחת.

     

    • מלחמה בתאונות? לרשות אין ראש
    •  מדוע מודח מנכ"ל הרשות?

     

    "המצב מעורר דאגה"

    "המצב אליו נקלעה הרשות מעורר דאגה", אמר ח"כ חנא סוויד, אחד מיוזמי הדיון. "התפטרות יו"ר המועצה, המנכ"ל שהתפוטר ועד היום לא מונה לו מחליף - וזאת ביחד עם קיצוץ התקציב ב-2008 - כל אלה עלולים לפגוע בתפקודה של הרשות". לדבריו הצטרפו הח"כים חמאד עאמר ורונית תירוש, שקראו למנכ"ל משרד התחבורה לפעול בהקדם למינוי מנכ"ל חדש לרשות, במקביל להצגת מועמדים למועצת הרשות. "אנחנו רוצים לקרוא לשר התחבורה ולכל מקבלי ההחלטות, לרפא את המצב אליו הגיעה רשות", אמר סוויד בתחילת הדיון.

     

    ראוי להזכיר כי כבר בחודש יוני 2009, המליצה מועצת הרשות לשר התחבורה, ישראל כץ, להדיח את המנכ"ל באותה עת, יאיר דורי. הסיבה להמלצה החריגה הייתה חילוקי דעות מהותיים בין המנכ"ל ויו"ר המועצה, זיוה פתיר. חודש וחצי לאחר מכן, הודיע דורי על התפטרותו, ומאז לא מונה לו מחליף. בנוסף, בחודש נובמבר פוזרה מועצת הרשות, וזאת בהתאם לחוק, הקבוע כי כהונתם של חברי המועצה מוגבלת לתקופה של שלוש שנים.

     

    "אבל יש ממלא מקום"

    אל מול הקולות המודאגים התייצב מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, והסביר כי למרות המצב הניהולי של הרשות, תפקודה לא נפגע. "יש ממלא מקום למנכ"ל, התקציב קיים, יש תוכנית עבודה, ויש שיתוף פעולה בין כל הרשויות הרלוונטיות", אמר גנות לחברי הוועדה. "אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להבטיח שהנושא לא יפגע בתפקוד הרשות".

     

    גנות גם הבטיח כי משרד התחבורה והשר כץ מזרזים ככל הניתן את מינויה של מועצה חדשה לרשות. יש לציין כי על-פי חוק הרשות, רק לאחר מינוי המועצה אפשר להקים ועדה שתעסוק באיתור מועמדים לתפקיד המנכ"ל. "אני מתחייב, בשם שר התחבורה, להעביר את שמות חברי המועצה החדשים לאישור בזמן מינימאלי - לא יותר משבועיים", דברי גנות. יש לציין כי בכירים בתחום הבטיחות אומרים היום כי מי שמנהל בפועל את הרשות, הוא מנכ"ל משרד התחבורה. זאת, למרות שהרשות אמורה להיות גוף עצמאי, שאף מפקח על חלק מפעילות המשרד.

     

    במהלך הדיון, ציין נציג המשרד לביטחון פנים כי הקיצוץ בתקציבה של הרשות, עליו החליטה ממשלת אולמרט ב-2008, יביא לכך שתקציב האכיפה של אגף התנועה יהיה נמוך בכ-30% מהתקציב עליו המליצה ועדת שיינין, שקבעה תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים. נציג המשרד אף אמר כי בערכים נומינאלים, תקציב האכיפה של המשטרה ב-2010 יהיה נמוך מהתקציב בשנות ה-90.

     

    נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, מיכה פלדמן, ציין כי הרשות ניצלה רק 70% מתקציבה ב-2009, וזאת למרות שבסוף 2008 קוצץ התקציב ב-200 מיליון שקל. יש לציין כי מזה מספר שנים טוענים באוצר כי הרשות אינה מנצלת את תקציבה, ולמעשה משמשת כצינור להעברת כספים מקופת המדינה לגופים שונים שעוסקים בבטיחות, כמו למשל אגף התנועה או רשויות מקומיות. ממלא-מקום מנכ"ל הרשות, דוד עוזר, אמר בתגובה כי הנתון שהציג משרד האוצר שגוי, וכי ניצול התקציב בפועל גבוה משמעותית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יעקב גנות - פעם, מפקד
    צילום: דורון גולן
    יאיר דורי - פעם, מנכ"ל
    צילום: אילן לוי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים