שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שיפור בבטיחות בכבישים? לא לפי המספרים

    סיכום תאונות הדרכים ב-2009 אותו פרסמה הלמ"ס, מוכיח כי למרות הירידה הניכרת במספר ההרוגים בשנה החולפת, השיפור האמיתי בבטיחות הנסיעה נרשם לזכות יצרני הרכב ומערכי החילוץ הטראומה. ההסבר לפניכם

    שיפור במצב הבטיחות? מספר התאונות עם נפגעים בתאונות דרכים ב-2009, זהה למספרן ב-2008. כך עולה מסיכום תאונות הדרכים בשנת 2009, שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על-פי נתוני הלשכה, בשנה שעברה נפגעו בתאונות דרכים 31,476 בני אדם ב-16,182 תאונות, זאת לעומת 31,478 נפגעים ב-16,436 תאונות ב-2008. עם זאת, במדד אחד נרשמה בשנה שעברה ירידה ניכרת: ב-2009 נהרגו - לפי נתוני המשטרה והלמ"ס - 348 בני אדם בתאונות דרכים, ירידה של כ-20% לעומת 2008.

     

    • בדיקת ynet: להיכן נעלמו הרוגי תאונות דרכים

     

     

    הנתונים אותם מפרסמת היום הלמ"ס מעידים כי אל השיפור ברמת הבטיחות בכבישים - בו מתגאים במשרד התחבורה ובמשטרה - יש להתייחס בזהירות רבה. יותר מכל, מלמדים הנתונים כי עיקר השיפור הוא כנראה תוצאה של עלייה דרמטית ברמת הבטיחות של המכוניות החדשות, וכן שיפור מתמשך ביכולתם של מערכי הטראומה בבתי החולים להציל את חיי הנפגעים בתאונות.


    2009: אין שינוי במספר התאונות עם נפגעים (צילום: שי וקנין) 

     

    ראוי לציין כי הסיכום אותו מפרסמת היום הלמ"ס, מתבסס על ניתוח נתונים המועברים אליה מהמשטרה. אלא שנתוני המשטרה מעוררים לא מעט מחלוקת: האם אכן נספרים כל הנפגעים בתאונות דרכים? על-פי סיכום 2009 שערך ynet בשיתוף האתר hnn, עולה כי מספר ההרוגים היה 370 - ולא 348, כפי שדיווחה המשטרה. במקרה כזה מדובר בירידה של כ-15%.

     

    מכוניות בטוחות מתמיד 

    כדי לקבל הסבר מדויק יותר לעליה הניכרת בבטיחות כלי הרכב, שימו לב לנתון הבא: למרות שסך הנפגעים בתאונות ומספר התאונות עם נפגעים לא השתנו בשנה שעברה, מספר הפצועים באורח קשה ירד ב-15% בהשוואה לשנת 2008. ירידה זו, כך מסכימים מומחי בטיחות, היא עדות לשיפור הניכר במערכות בטיחות. כראייה נוספת, אפשר לציין כי בשנים האחרונות גדל באופן דרמטי מספר המכוניות המצוידות בבקרת יציבות אלקטרונית - מערכת בטיחות מתקדמת, שהוכחה כמצילת חיים במחקרים רבים. על-פי נתוני רשות המסים, ב-2005 עמד שיעור המכוניות החדשות המצוידות במערכת על 8% בלבד. ב-2009, קרוב ל-80% מכל המכוניות החדשות צוידו במערכת.

     

    נתוני הלמ"ס גם יכולים לשמש כחיזוק לעמדת מומחים רבים, לפיה שיפור עקבי במערכי הטראומה בבתי החולים תורם רבות להפחתת מספר ההרוגים בתאונות. מערכי הטראומה, ביחד עם פינוי מהיר מבעבר של פצועים מזירת התאונה, משפרים משמעותית את סיכויי ההישרדות. ראוי להזכיר כי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, מלמדים כי שיעור התמותה של פצועי תאונות דרכים לאחר אשפוזם בבתי חולים, נמצא במגמת ירידה מזה כעשור.

     

    מה חלקו של המזל?

    במסיבת עיתונאים שכינס שר התחבורה, ישראל כץ, בסוף 2009, סקרו בכירי תחום הבטיחות בישראל את הישגיהם בשנה שחלפה. בהתבטאות יוצאת דופן, אמר ראש אגף התנועה, ניצב אבי בן-חמו, כי חלק מהשיפור ברמת הבטיחות - המתבטא בירידה במספר ההרוגים - הוא תוצאה של "מזל". אמירה זו עוררה תהיות ואף תרעומת בקרב מומחים, אך בחינת נתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום, מלמדת כי דברי בן-חמו לא היו בלתי-סבירים.

     

    כך למשל, בלמ"ס ציינו בעבר כי למבצע צה"ל ברצועת עזה, בינואר 2009, הייתה השפעה על מצב הכבישים: הרגלי הנסיעה השתנו בעקבות הלחימה - בכל הארץ, ובמיוחד באזור הקרבות עצמו - ולכך עשויה הייתה להיות השפעה ישירה על מספר התאונות. גורם נוסף שיתכן כי תרם לשיפור הוא מזג האוויר הנוח ששרר ב-2009: גם למיעוט ימי גשם יש השפעה על רמת הבטיחות. יש לציין כי בהתייחסם למיתון בשנה שעברה, העריכו בלמ"ס כי השפעתו על מספר התאונות הייתה כנראה זניחה בלבד.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ניצב אבי בן-חמו. עניין של מזל?
    צילום: הלל פוסק
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים