שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נתניהו מקצץ: תכנית חיבור הפריפריה תצומצם

    לאחר שהבטיח להשקיע מעל 50 מיליארד שקלים בפרויקטי תשתית תחבורה, לצורך חיבור הפריפריה למרכז הארץ, הציג היום ראש הממשלה תכנית מקוצצת בחצי. מסילת הרכבת לאילת? אולי ב-2030

    פשרה נוספת בתכנית תשתיות התחבורה הגרנדיוזית: לאחר ההצהרה על חיבור קריית שמונה ואילת לרשת המסילות הארצית, מוצגת היום תוכנית תחבורה מקוצצת - ובעיקר ממוחזרת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג היום (ב') גרסה מקוצצת של תוכנית התחבורה "נתיבי ישראל". במסגרת התוכנית, בעשור הקרוב יוקמו מסילות חדשות בין חיפה ובית-שאן ובין חיפה וכרמיאל. עוד הוחלט כי החל ב-2011 יורחב כביש 6 לכיוון צפון, עד צומת כברי, ובנוסף יקודם פרויקט חשמול הרכבת.

     

    מנגד, בתוכנית התחבורה שהוצגה היום לא נכללת הקמת מסילות בין באר-שבע ואילת ובין כרמיאל וקריית שמונה - פרויקטי הדגל של נתניהו ושר התחבורה, ישראל כץ. עוד פרויקט שהושמט מהתוכנית הוא המשך סלילת כביש 6 לכיוון דרום, עד לצומת הנגב. גם פרויקט המסילה המזרחית, שאמורה לחבר את לוד וחדרה, אינו נכלל בתוכנית. במסיבת עיתונאים שנערכה היום בירושלים, הסבירו ראש הממשלה ושר התחבורה כי פרויקטים אלה יבוצעו בין 2020 ו-2030.


    (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

     

    עלות התוכנית המעודכנת, שתובא לאישור הממשלה ביום רביעי הקרוב, נאמדת בכ-27.5 מיליארד שקל, וזאת לעומת 52 מיליארד שקל לתוכנית המקורית. יש לציין כי בשני המקרים מדובר בהערכה ראשונית בלבד: הקמת פרויקטי תשתית גדולים בשנים האחרונות לימדה כי האומדנים הראשוניים של משרדי האוצר והתחבורה נוטים להיות לא מדויקים, ולוקים באופטימיות יתרה.

     

    ראוי להזכיר כי הפרויקטים העיקריים שהציגו היום נתניהו וכץ - כמו למשל "מסילת העמק" בין חיפה ובית-שאן, וכן קו הרכבת בין חיפה וכרמיאל - נכללים מזה שנים בתוכניות הפיתוח של משרד התחבורה והרכבת, וחלקם אף הוכרזו בעבר כפרויקטים לאומיים.

     

    "להפוך למדינה של המאה ה-21" 

    לפי התוכנית שהציגו היום ראש הממשלה ושר התחבורה, יעדי התוכנית המקורית חולקו לשני שלבים, כאשר הקמת קווי הרכבת לאילת וקריית שמונה לא תחל לפני 2020. לגבי חלוקת התוכנית, אמר ראש הממשלה כי "כרגע התרכזנו בעשר השנים הראשונות ועל כך אני יכול להגיד כי כל מה שצריך לתכנן אנחנו מתכננים, וכל מה שצריך לבצע מבצעים".

     

    במהלך מסיבת העיתונאים, פרסו נציגי הממשלה את התוכנית המעודכנת, והתייחסו לשני שלבים עיקריים: בין 2010 ו-2020, ומ-2020 עד 2030. על-פי התוכנית, בין 2010 ו-2020 תורחב רשת מסילות הרכבת, ותכלול את "רכבת העמק" ואת המסילה בין כרמיאל וחיפה. לפי התוכנית, ב-2011 גם תחל הרחבת כביש חוצה ישראל לכיוון צפון, עד צומת סומך וצומת כברי. בשלב הבא של התוכנית, בין השנים 2020 ו-2030, יחוברו קריית שמונה ואילת לרשת המסילות הארצית, תוקם המסילה המזרחית, וכביש חוצה ישראל יורחב לכיוון דרום - עד צומת הנגב.
    לוז הרכבות החדשות

    לו"ז הרכבות החדשות
    קו רכבת חדש משך הנסיעה
    כרמיאל-חיפה 32 דקות
    כרמיאל-תל אביב (מהירה) 92 דקות
    כרמיאל-תל אביב (מאספת) 117 דקות
    בית שאן-חיפה 42 דקות
    בית שאן-תל אביב (מהירה) 102 דקות
    בית שאן-תל אביב (מאספת) 127 דקות
     

    במהלך הצגת התוכנית, התייחס ראש הממשלה לבעיות התחבורה כיום: "ישראל תקועה לעיתים בפקקים על הכבישים. הרבה פעמים 'נגמר הכביש' מאחורי משאית, ואי אפשר לנוע יותר. הגיע הזמן להפוך למדינה של המאה ה-21 מבחינה תחבורתית. אין סיבה לרשת מיושנת של תחבורה. אני רוצה שנהיה מסוגלים לעלות על כביש בקריית שמונה ולנסוע ללא רמזור עד דרום הארץ".

      

    עשור של הבטחות והצהרות

    רק לפני שלושה חודשים, בטקס פתיחת כביש 431, הבהיר ראש הממשלה כי תוכנית התחבורה "נתיבי ישראל" תבוצע במלואה, ותבשר על מהפכה: "אנחנו רוצים לחבר את המדינה, לרשת את המדינה ברשת כבישים, כבישים מהירים מקריית שמונה ועד הנגב בדרום, וכמובן לרשת את כל המדינה ברכבות. אנחנו הולכים לעשות את זה, זה הולך לשנות את המדינה, זו תהיה מהפכה תחבורתית ענקית... אנחנו הולכים לחבר את המדינה הקטנה שלנו ברשת תחבורה מהירה של כבישים מהירים ורכבות, וזה הבסיס הראשון למהפכה".

     

    נתניהו אינו ראש הממשלה הראשון שמבטיח מהפכה תחבורתית. למעשה, כל ראשי הממשלה בעשור החולף ייחסו לעצמם חזון תחבורתי, ובעיקר הבטיחו לחבר את הפריפריה עם מרכז הארץ. ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט, הצהיר ב-2007 כי "מה שקורה בארץ בשנים האחרונות בתחום התשתיות התחבורתיות זו מהפכה... זו תוכנית הקורמת עור וגידים, ומחברת את ישובי הפריפריה בדרומה וצפונה של הארץ אל אזור המרכז... את המהפכה הזאת אנחנו משיגים באמצעות הרחבת רשת הכבישים, בניית מנחתים חדשים - ובעיקר באמצעות פיתוח מואץ, בקצב שלא היה כמותו, של רשת הרכבות הארצית".

     

    גם ראש הממשלה אריאל שרון, שבממשלתו הראשונה כיהן נתניהו כשר אוצר, גילה חיבה רבה לפיתוח תשתיות תחבורה. "הרחבת רשת הרכבות היא חלק מהשקעות הענק שלנו בתחום התשתיות", אמר בטקס פתיחת תחנת רכבת חדשה ב-2005. "בתוך חמש עד שבע שנים נשדרג גם את מערכת הדרכים הבינעירוניות לרמה המקובלת במדינות המערב. גם כאן, על פי ההנחיה שנתתי, התוכנית מתמקדת בפיתוח הנגב והגליל ובשיפור הנגישות אליהם".

     

    סילבן שלום מותח ביקורת

    השר לפיתוח הנגב והגליל והמשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, מתח היום ביקורת על שותפיו למפלגה, בעקבות הקיצוץ בתכנית "חיבור הפריפריה": "רק אתמול (יום א') היינו בישיבת ממשלה בגליל, והתחייבנו לקדם ולפתח את המקום. אם רוצים להציל את הגליל, להציל את התעשייה והתעסוקה, צריך לחבר אותו לרכבות ולכבישים. יש לשנות את סדרי העדיפויות ולהפסיק להתייחס לפריפריה כאל שוליים. אם רוצים לעשות שינוי בגליל, צריך להשקיע בכך משאבים", קבע השר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ראש הממשלה, בנימין נתניהו
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים