שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה שלא ידעתם על קווי המהדרין
    "הפרדה בתחבורה ציבורית קיימת בלפחות 7 מדינות מ'הנאורות בתבל'; בארץ ההפרדה מתקיימת שנים ללא התערבות מבחוץ; אם לא תהיה הפרדה באוטובוסים - החילונים הם שיפסידו". נעמי בן עמי מסבירה את חשיבות "קווי המהדרין"

    לאחרונה מתקיים מסע ציד רבתי נגד זכותו של הציבור החרדי להתנהג כהשקפתו, כרצונו, בתחבורה הציבורית - בקווים המשרתים את המגזר החרדי. הרבה מאוד דיס-אינפורמציה ודמגוגיה מתפרסמים סביב סוגיה זו, על ידי אותם קנטרנים, להכעיס את החרדים, הנוסעים זה 15 שנה בקווי המהדרין בשלום ושלווה. סביר להניח שעד שהוגשה עתירה נגדו לא שמע אף אדם ממוצע על קיומם של קווים אלו.

      

    הפרדה לפי חוק בתחבורה ציבורית, קיימת בלפחות שבע מדינות מהנאורות בתבל, דוגמת ארה"ב, ספרד, יפן, יוון, ברזיל, צרפת מקסיקו ועוד. על קרונות הרכבת תלוי שלט גדול women only (רק נשים) וקנס כספי לגבר שיעיז לדרוך בהם. אף "יפה נפש" לא באו לטעון על אפליה, וחוסר שוויון, ושאר הסיסמאות הנדושות הנשמעות בחוצות כאשר דנים בקווי המהדרין, הוא מייד ייוצג כמי שלא אכפת לו מציבור הנשים, וכמי שמהווה סיכון לדמוקרטיה, בכך שאינו מאפשר לציבור להתנהג כרצונו הבלעדי.

     

    כבר מזמן פרסמה 'הוועדה לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה', נתונים מדאיגים אודות תופעת הטרדות בתחבורה הציבורית ולפיהם כ-60 אחוז מהנשים הנוסעות בתחבורה ציבורית סבלו, או היו עדות להטרדות מיניות, וכ-75 אחוז חושבות שיש לטפל בהטרדות בתחבורה הציבורית. נתונים קשים

    אלו מנסים ארגוני הרפורמים והנשים להסתיר מעיני הציבור, מאחר שהם מהווים תעודת הצדקה שאין כדוגמתה לקווי מהדרין. מה צריך יותר, מזה שלראשונה בהיסטוריה הוקמה שדולת נשים למען תחבורת מהדרין, המורכבת מחרדיות ושאינן כאלה, דווקא בשביל להגן על הנשים בתחבורה הצפופה.

     

    מה יקרה אם לא יהיה קווי מהדרין?  

    ההפרדה מתקיימת זה שנים מרצון, ללא התערבות כל שהיא, ובלתי אפשרי 'לאכוף' את הנוסעים דווקא להתערבב. קביעה זו מעוגנת הן בבג"ץ, הן בוועדת משרד התחבורה, והן בהמלצת שר התחבורה, וכמובן נתמכת מהשכל הישר. מה שמקסימום יכול לקרות, זה להקשות, לייצור הפרעות, ומי שיפסיד מכך, יהיו בראשונה החילונים, ומכמה סיבות.

     

    ראשית, יצוין שגם כיום אין מניעה לנוסע לשבת היכן שיחפוץ, וכך יהיה גם בעתיד, אולם בפועל ההפרדה תמשיך להתקיים מרצון, והיעדר הסדרת הנוהג המקובל בקו בצורה שיוברר לכל, יפריע למיעוט דמיעוט החילונים המזדמנים בקווים אלו.

     

    בנוסף לכך, במידה ואכן תיווצר סיטואציה שיקשה לחרדים לנסוע בתחבורה, הציבור החרדי יחפש לעצמו אלטרנטיבה.

    תיווצר תופעת 'רוזה פארקס' במהדורה חרדית, ומצב התחבורה בישראל יחזור כ-15 שנה אחורנית. מה שמסכן אלפי מקומות עבודה של 'חילונים' העובדים בחברות התחבורה, ויפגע קשות באינטרס של עידוד הנסיעה בתחבורה בציבורית שעליו הוכרז במדינת ישראל ובעולם כולו כמשימה עליונה, עקב העדפת תחבורה ציבורית במקום הרכב הפרטי, מניעת פקקים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, וחיבור הפריפריה למרכז, שזו תועלת עצומה למשק הישראלי, שאין צורך להסביר שהנהנים - ולהיפך הנפגעים ממנו, הם כלל אזרחי מדינת ישראל ללא הבדל מין גזע דת או שייכות אחרת.  

     

    לסיכום, הרפתקה זו של התנועה הרפורמית בשליחות 'הקרן החדשה לישראל', אינה דואגת לא לנשים, לא לחרדים, ולא לחילונים. היא רק מזיקה. אם היא דואגת למשהו, זה אך ורק לקדם את האג'נדה הקיצונית שלה, ולא איכפת לה אם בדרך היא מחבלת בעוד נדבך באינטרסים של המדינה, שהוא תחבורה ציבורית יעילה ומשוכללת ובטוחה לכולם.

     

    הכותבת הינה "חברה בשדולת הנשים העולמית למען התחבורה המוסדרת"

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קווי המהדרין
    צילום: עטא עוויסאת
    שלטי המחאה
    מומלצים