שתף קטע נבחר

כך (לא) נלחמת המדינה בעברייני תנועה

מי הגוף שמונע ממשרד התחבורה ליישם את ההצהרות הלוחמניות בעניין עברייני תנועה מועדים, או כאלה שלחובתם כבר נצברו עבירות רבות? תתפלאו - משרד התחבורה

משרד התחבורה נלחם בעברייני תנועה: הרבה דיבורים, מעט מעשים. בעקבות העלייה החדה שנרשמה בחודשים האחרונים במספר ההרוגים בתאונות דרכים, הבהירו לאחרונה בכירי משרד התחבורה כי יש צורך להחמיר את האכיפה והענישה נגד עברייני תנועה. כך תיאר בחודש שעבר שר התחבורה, ישראל כץ, את הצעדים שבכוונת המשרד לנקוט: "כינסנו את הוועדה (ועדת השרים, ש.ה) למאבק בתאונות הדרכים, שאני עומד בראשה, וגיבשנו צעדים... לתגבר את מערכת האכיפה, לתגבר את הכללים ואת מערכת הענישה".

 

אלא שמתברר כי פעילות המשרד דווקא מונעת את החמרת הענישה. בדיקת ynet מעלה כי הטיפול בעבריינים מועדים - שצברו לחובתם מספר רב של עבירות תנועה - מתעכב, ולעיתים אף נפגע. וכל זאת, בגלל התנהלות לקויה של משרד התחבורה. הדוגמאות לפניכם:

 

1. מי ישלול לעבריין מועד?

קחו לדוגמה את התקנה המאפשרת לשלול רישיון נהיגה לתשעה חודשים, מנהגים שצברו מספר חריג של נקודות חובה. תקנה זו כלל אינה מיושמת, מאחר שניסוחה לקוי. נשמע כמו סתם חלמאות? לא בדיוק. כבר לפני חמש שנים התריע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה על הליקוי, ומבקר המדינה התייחס אליו פעמיים - מאי 2006 ובמאי 2009.

 

  • יוני 2005: המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, קובע כי התקנה המאפשרת שלילת רישיון נהיגה לתקופה של תשעה חודשים - בגין צבירת 36 נקודות חובה בתקופה אחת, ו-36 נקודות נוספות בתקופה עוקבת - אינה מנוסחת כראוי, ולכן לא ניתן ליישמה נגד עברייני תנועה מועדים.
  • אוגוסט 2005: שר התחבורה, מאיר שטרית, מורה לפקידי משרדו לתקן את הליקויים בניסוח התקנה, כך שניתן יהיה לשלול את רישיונם של עבריינים הצוברים מספר רב של נקודות.
  • מאי 2006: דו"ח מבקר המדינה 56ב', בעניין "ההתמודדות עם תאונות הדרכים", מוצא ליקויים רבים ביישום שיטת הניקוד - בין השאר בגלל הניסוח הלקוי של התקנה הנוגעת לשלילת רישיונם של עבריינים מועדים. 
  • יוני 2006: שר התחבורה, שאול מופז, מחליט כי יש להחליף את שיטת הניקוד החדשה - שיישומה החל ב-2003 - בשיטת ניקוד חדשה עוד יותר. לאור זאת, מוקפא תיקון הליקויים בשיטה הקיימת.
  • מאי 2009: דו"ח מעקב של מבקר המדינה מתריע פעם נוספת על הליקויים ביישום שיטת הניקוד, ובכלל זאת על כך שלא ניתן לשלול את רישיונם של עבריינים מועדים לתקופה של תשעה חודשים. "דווקא האמצעי המכוון למנוע נהיגה מנהגים שצברו מספר רב של נקודות, אינו ננקט", ציין המבקר.
  • יוני 2009: בישיבת הוועדה לביקורת המדינה, אומר שר התחבורה, ישראל כץ, כי החליט לבטל את ביטול שיטת הניקוד החדשה. לאור זאת, הורה השר לפקידי משרדו לתקן את הליקויים הרבים בשיטת הניקוד הקיימת.
  • היום: יישום התקנה המאפשרת את שלילת הרישיון לתשעה חודשים, עדיין אינו אפשרי - זאת, למרות שחלפו כמעט חמש שנים מאז התריע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה על הליקויים בניסוחה.

 

2. איך נטפל בעבריין "כבד"?

למרות כל ההצהרות התקיפות בעניין הצורך להיאבק בעברייני תנועה, דווקא את רישיונם של "בעלי תיקים אדומים" - נהגים שצברו עשרות רבות של עבירות תנועה - לא יכולה כיום רשות הרישוי לשלול. הסיבה: משרד התחבורה עדיין לא הביא לאישור ועדת הכלכלה את התקנות והקריטריונים, שיאפשרו לרשות ליישם את "תקנה 56" - המאפשרת לה לשלול את רישיונם של אותם נהגים "מסוכנים".

 

  • ינואר 2008: משרד התחבורה הודיע כי שלל את רישיונם של עשרות עברייני תנועה "כבדים" - נהגים שצברו מספר חריג של עבירות תנועה חמורות - לתקופות של עד 15 שנה. שלילת הרישיון, שנעשתה במסגרת מבצע שיזם שר התחבורה הקודם שאול מופז, מתבססת על תקנת תעבורה מספר 56. "אנחנו מורידים את הכפפות במאבק כנגד נהגים עבריינים", קרא אז מופז.
  • פברואר 2008: בפסק דין חריף במיוחד, ביטל שופט התעבורה אברהם טננבוים כמה מפסילות הרישיון שגזר משרד התחבורה. הסיבה: המשרד לא קבע כללים ברורים לפיהם תיושם תקנה 56. כך למשל, לא נקבע אילו עבירות יחשבו כחמורות, או כיצד משקללים ומחשבים את סוגי העבירות השונות. "מניעת הקטל בכבישים היא מטרה החשובה לכולם, אולם לא ייתכן לפעול שלא על בסיס חוקי מתאים, וללא קריטריונים ברורים", אמר טננבוים. בחודשים שלאחר מכן, הצטרפו לדעתו עוד בתי משפט לתעבורה, וכן בתי המשפט המחוזיים בתל-אביב וירושלים.
  • אפריל 2008: למרות התנגדות בתי המשפט לאשר את פסילות הרישיון, מורה מופז לפקידי משרדו להכין רשימה של 150 עברייני תנועה נוספים. "הנהגים האלה אינם ראויים לרחמי בתי המשפט, הם סכנה לכולנו ומקומם אינו על הכביש", הצהיר מופז.
  • דצמבר 2008: ועדה מקצועית של משרד התחבורה קובעת קריטריונים ליישום תקנה 56, כך שתתאפשר שלילת רישיונם של עברייני תנועה "כבדים" לתקופות ארוכות - שנה שלמה לאחר שרשות הרישוי החלה לשלול את רישיונותיהם של אותם נהגים.
  • יולי 2009: בית המשפט העליון קובע כי למרות שהחוק מתיר למשרד התחבורה לשלול את רישיונם של נהגים עבריינים, הרי שהדרך שבה בחר המשרד ליישם את סמכותו הייתה פסולה. יתרה מכך: בהתייחסם לוועדה המקצועית של המשרד, אמרו שלושת שופטי ההרכב כי הנחיותיה "אינן מעמידות קריטריונים ענייניים וברורים דיים לצורך הפעלת הסמכות".
  • היום: עדיין אי אפשר לשלול לעבריינים מועדים, מכיוון שהקריטריונים ליישום תקנה 56, שעל הכנתם הורה בית המשפט העליון, לא הובאו עדיין לאישור הכנסת.

 

תגובת המשרד: "הועברה טיוטה אחרונה"

במשרד התחבורה נמסר ל-ynet בתגובה, כי בימים אלה משלימים ניסוח הצעה לשיפור שיטת הניקוד הקיימת. "מדובר במספר שינויים מהותיים ומורכבים, המצריכים בחינה יסודית של שיטת הניקוד. אנו מקווים להגיש את הנוסח הסופי של ההצעה גם כן במושב הקיץ של הכנסת".

 

בעניין הטיפול בעברייני תנועה "כבדים", אומרים במשרד כי הסתיים תהליך גיבוש של אמות מידה וקריטריונים, "שישמשו בסיס לתקנות תעבורה לשלילת רשיון הנהיגה לנהגים עבריינים".

 

עוד אומרים שם כי "טיוטה אחרונה של אמות המידה הועברה לאישור משרד המשפטים, ובכוונתנו להגיש את הטיוטה לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת במושב הקיץ הנוכחי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: לתקן את שיטת הניקוד
צילום: הלל פוסק
שר התחבורה לשעבר, שאול מופז: להחליף את שיטת הניקוד
צילום: גיל יוחנן
שר התחבורה לשעבר, מאיר שטרית: לתקן את שיטת הניקוד
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים