שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    רוצים קווי מהדרין? תנו תחבורה בשבת

    באופן מפתיע ולחלוטין לא מתוכנן, עשוי הציבור החילוני למצוא עצמו יוצא נשכר מהפעלת קווי המהדרין החרדיים. שחר הזלקורן חושב שזה בסדר גמור להעניק קווים מיוחדים לציבור בעל צרכים ייחודיים, אבל קורא להחיל זאת גם על קבוצות אחרות. למשל, אוכלוסיות שחייבות תחבורה ציבורית בשבת

    האם אפשר למצוא דבר מה טוב בהסדרת קווי המהדרין, למעט כניעה לתכתיב קבוצות לחץ? התשובה המפתיעה היא חיובית. שכן ממש לא במתכוון, הסדרת פעילותם של קווי אוטובוס בהם מונהגת הפרדה בין גברים ונשים, עשויה להוביל סוף סוף להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

     

    הסיבה לכך, פשוטה: אם החרדים יכולים לשכנע את מדינת ישראל להעניק קווים ייעודיים לאוכלוסיה ייחודית ובעלת צרכים מיוחדים, מדוע שלא יעשו כך גם אוכלוסיות אחרות - למשל מי שנזקקים לשירותי תחבורה ציבורית בשבת?

     

    שתי חלופות - בחירה אחת

    בתחילת השבוע הבא - ובהתאם לצו על-תנאי - תוגש לבג"צ עמדת שר התחבורה, ישראל כץ, בעניין ההפרדה בין גברים ונשים בקווי אוטובוס, המשרתים בעיקר את הציבור החרדי. כפי שהבהיר בעבר, סבור השר כי בפני מדינת ישראל עומדות שתי אפשרויות: הפרדה שתיעשה ללא כפייה ובמסגרת הסדר "וולונטרי" שיפוקח על-ידי משרד התחבורה, או לחלופין - הפעלת קווי אוטובוס ייעודיים לציבור החרדי, באמצעות חברות פרטיות.

     

    בין שתי האפשרויות האלה, הפרטת הקווים נחשבת לחלופה לא רצויה, שאף תפגע באינטרס הציבורי. אלא שמנגד, "הסדר וולונטרי" עלול שלא לענות על דרישות הציבור החרדי - כפי ששופטי בג"צ העריכו בעבר. בכל מקרה, הבחירה באחת משתי החלופות עשויה להוביל לתוצאה נוספת, שכלל אינה קשורה לעניין ההפרדה: מתן פתרון תחבורה ציבורית לאוכלוסיה אחת בעלת דרישות ייחודיות, יכולה לאפשר לאוכלוסיות נוספות לדרוש פתרון לבעיות ייחודיות להן.

     

    וכך, מבלי להתכוון, עשוי הפתרון שתציע המדינה לקווי המהדרין להוביל לשינוי הסטטוס-קוו בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: הרי אם יופעלו קווי אוטובוס המשרתים את הצרכים הייחודיים של הציבור החרדי, מדוע שלא יופעלו קווי אוטובוס שמשרתים צרכים ייחודיים של ציבור אחר? למשל, אוכלוסיות חלשות שאינן יכולות להיסמך על שימוש ברכב פרטי? או צעירים נטולי רישיון נהיגה?

     

    "מענה לכלל האוכלוסיות"

    בג"צ, השר כץ, ואפילו ועדה מקצועית שמינה משרד התחבורה לבחינת ההפרדה, מסכימים כי "אין פסול ברעיון של אוטובוסים שיש בהם הפרדה הבאה בהיענות לצרכי הציבור החרדי", כדברי שופט בג"צ, אליקים רובינשטיין. כולם גם מסכימים כי במדינה דמוקרטית ושוויונית, אין מקום - ואף אסור - להנהיג הפרדה שתהיה מעוגנת בחוק, בקווי תחבורה המשמשים את כלל הציבור. מה שכאמור מותיר שתי אפשרויות בפני המדינה: הסדר הפרדה וולונטרי, או קווי אוטובוסים ייעודיים ופרטיים שישרתו את העדה החרדית.

     

    בשני המקרים, נועד הפתרון שתציע המדינה בעניין ההפרדה לאפשר "לאנשים לנסוע בהתאם להשקפת עולמם", כפי שהגדיר זאת השר כץ במליאת הכנסת לפני כשלושה חודשים. לדברים אלה אפשר למצוא חיזוק במסקנות הוועדה המקצועית של משרד התחבורה, שקבעה כי יש להציע "מתווה כולל להבטחת האפשרות כי קווי התחבורה הציבורית יתנו מענה מתאים לצרכי כלל האוכלוסיות, באופן המאפשר כיבוד של צרכיהן או אפיונן של קבוצות במסגרתה".

     

    אלא שדברים אלה נכונים לא רק לעניין ההפרדה: אם השר מעוניין לאפשר לאוכלוסיות שונות לנסוע בהתאם להשקפת עולמן - ואם הוועדה המקצועית של משרד התחבורה קבעה כי יש להבטיח שקווי תחבורה ציבורית "יתנו מענה לצרכי כלל האוכלוסיות" - מדוע נמנעת המדינה מלהציע לאזרחיה את האפשרות לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת?

     

    הסדר גם לתחבורה בשבת

    הפעלת תחבורה ציבורית בשבת אסורה כיום על-פי חוק, במסגרת הסכם הסטטוס-קוו המפורסם, שמקורו עוד בימי ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון. התנגדותו ההיסטורית של הציבור הדתי להפעלת תחבורה ציבורית בשבת וימי חג, נובעת בעיקרה מהרצון לקיים אורח חיים יהודי במדינה שהגדרתה היא "מדינה יהודית": לפי עמדת מנהיגים בולטים בציבור הדתי, קווי אוטובוס שיפעלו ביום המנוחה הרשמי של המדינה, יפגעו באופייה היהודי.

     

    כדי לאפשר את הפעלתם של אמצעי תחבורה ציבורית בימי שבת וחג, הועלו לאורך השנים רעיונות רבים שמטרתם הייתה למנוע פגיעה בציבור הדתי. כך למשל, הצעות חוק פרטיות שהוגשו בשנים האחרונות, קבעו כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תיעשה במסגרת הסדרים שיהיו מקובלים על הציבור הדתי, ובמקומות שבהם אין רוב משמעותי של שומרי שבת.

     

    והצעות אלה עשויות כעת לשוב ולעלות, שכן אם המדינה מסכימה ליישם הסדר בעניין הפרדה, למה שלא תסכים ליישום הסדר בעניין תחבורה ציבורית בשבת? ואם קובעת המדינה כי יש למצוא פתרון להפרדה בקווים הפועלים במקומות שבהם יש רוב חרדי, מדוע שלא תקבע כי יש למצוא פתרון גם להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, במקומות שבהם יש רוב חילוני המעוניין בכך?

     

    לא רק שיהיה בכך משום מימוש של צדק חברתי, הרי שגם אותו בג"צ התומך כעת במציאת פתרון להפרדה - עשוי לתמוך בדרישות שיועלו בפניו למצוא פתרון לעניין תחבורה ציבורית בשבת.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רק גברים
    צילום: עטא עוויסאת
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים