שתף קטע נבחר

שו"ת: מה עושים כשהילדה לא מדברת ומתוסכלת?

שאלה:

בתי בת ה-3 אינה מדברת, דבר שמשפיע מאוד על ההתנהגות שלה. אין לי ספק כי העובדה שלא מבינים אותה גורמת לה תסכול. היא לא מוכנה להתלבש (לא לבד), היא מוכנה שאלביש אותה רק במה שהיא רוצה וזה בד"כ הפיג'מה שלה או הבגד שהיא לובשת. בכל בוקר יש כעסים ובכי ורק אחרי שהיא יושבת בכיסא ונרגעת, היא לובשת את מה שאני אומרת. מה עושים? איך מתחילים את הבוקר בלי בכי? שרון.

 

תשובה:

הי שרון, את מייחסת את ההתנהגות של בתך לכך שהיא עדיין לא מדברת ואני מסכימה איתך. כשילד מתקשה לבטא את עצמו הוא מרגיש מאוד מתוסכל ותחושת הערך שלו פוחתת. כדי לשפר את התחושה הפנימית של חוסר ערך, מחפש הילד דרכים להרגיש יותר משמעותי ויותר חזק. נראה לי שכשהילדה שלך מפעילה אותך – "היא לא מוכנה להתלבש. היא מוכנה שאלביש אותה רק במה שהיא רוצה". היא מתחזקת ומרגישה יותר משמעותית ובעלת כוח. לכן, הפרויקט הכי חשוב שלך כעת הוא לעזור לה להרגיש בעלת ערך וחזקה – בכך שהיא תתנהג בצורה חיובית ותשתף פעולה.

 

ההמלצה שלי אלייך היא לאפשר לה הרבה בחירה. כתבת "היא לובשת את מה שאני אומרת" ואני ממליצה לך לתת לה לבחור את הבגדים. כשהיא בוחרת, שבחי אותה על הבחירות שלה. כך גם בשאר הדברים - סביר להניח שככל שהיא תרגיש יותר שהיא זו שקובעת, היא תרגיש יותר בעלת ערך וכך תשתף יותר פעולה.

 

בנוסף, אני ממליצה לדבר איתה בערב לפני השינה על ההתנהלות של הבוקר למחרת. אמרי לה עד כמה העזרה שלה בבוקר היא משמעותית. בקשי ממנה לעזור לך בכך שהיא תתנהג כמו בוגרת - תתלבש ותתארגן לבד.

 

  • השיבה: ענת אשד M.Ed – יועצת להורים וצוותים חינוכיים, מורה במדרשה להנחיית קבוצות ומנהלת פורום מכון אדלר .
  •  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים