שתף קטע נבחר

קרקוע המטוס הרוסי: "הוכח שהם מבינים רק כוח"

בענף התעופה מסבירים כיצד הגיעו יחסי התעופה בין ישראל לרוסיה לשפל חסר תקדים, שהביא לקרקוע מטוס בנתב"ג, אחרי שישראלים נתקעו במוסקבה: "קשה לרוסים להשלים עם התחרות ומדיניות השמיים הפתוחים, הצעד החריג נעשה בצדק"

יחסי התעופה מתוחים, הנוסעים משלמים את המחיר. רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה נקטה בצעד קיצוני במיוחד וקרקעה מטוס נוסעים רוסי של חברת "אירו אירופה" בנתב"ג, ובחברות התעופה עדיין לא מבינים איך המצב הדרדר עד כדי כך.

 

260 מנוסעי ארקיע נאלצו להעביר לילה מורט עצבים בנמל התעופה במוסקבה, רק כי רשויות התעופה ברוסיה שכחו שאין כבר צורך בויזות בין שתי המדינות, ולא אפשרו לצוות ארקיע להמריא מסנט פטרסבורג למוסקבה, ומשם לישראל. המשבר נפתר רק בשעת בוקר מוקדמת בעקבות הקרקוע של המטוס הרוסי בנתב"ג, שגרם לרוסים להתיר למטוס ארקיע לבצע את הטיסה.

 

"אני לא מופתע שזה קרה", אמר ל-ynet גורם בכיר באחת מחברות התעופה. "זה קורה מעת לעת שעושים בעיות למטוסים ישראלים בנמלי תעופה ברוסיה, והפעם זה חצה כל גבול, ובצדק הוחלט במשרד התחבורה לעשות את הצעד החריג הזה".

 

בענף התעופה הסבירו כי למרות שרוסיה חתמה לאורך השנים על הסכמי תעופה בילאטרליים עם ישראל על הרחבת הקווים בין שתי המדינות, ישנם גורמים ברוסיה שלא רואים בעין יפה את הכניסה הרחבה של חברות תעופה ישראליות ליעדים שונים ברוסיה, דבר שפוגע כלכלית בחברות התעופה הרוסיות.

 

"זה קורה גם ביעדים שונים באוקראינה, ומי שסובל מכך הם הנוסעים", הסביר בכיר בענף את העובדה שהיחסים הגיעו לשפל חסר תקדים. "קשה לרשויות ברוסיה להשלים עם התחרות ועם מדיניות השמיים הפתוחים, ובהסכמי התעופה הללו הם ניסו לא פעם להגדיל לחברותיהן את זכויות הטיסה בקו ולהפחית את זכויות הטיסה לחברות הישראליות. הסנקציה החריפה שנקטה ישראל הוכיחה שהם מבינים רק כוח".

 

מוציאים את המיץ לחברות הישראליות

אחת הבעיות המרכזיות שנתקלות בהן חברות תעופה בארץ היא מתן האישורים מרשות התעופה ברוסיה לבצע את הטיסות הסדירות. בחלק מהמקרים האישורים הללו ניתנים רק יומיים-שלושה לפני מועד הטיסה, מה

ש"מוציא את המיץ" לחברות הישראליות. באחד המקרים, מטוס ישראלי התבקש לחזור למוסקבה זמן קצר לאחר ההמראה לישראל, בטענת סרק שלא היו לו את כל האישורים המתאימים. גורמים בענף התעופה הסבירו כי המתיחות הזו התגברה לאחר ביטול הויזות בין שתי המדינות, דבר שגרם לעלייה בהיקף השוק. 

 

"אנחנו מכירים את התופעה ואני לא יודע אם זה נובע מהבוירוקרטיה הרוסית או ששיקול מסחרי מסתתר מאחורי זה", אמר ל-ynet ראש אגף חו"ל במשרד התיירות, פיני שני. "אי היציבות הזו לא טובה לתיירות, ואנחנו רוצים שכמה שיותר חברות תעופה ישראליות ורוסיות יטוסו בין המדינות. כל פעם שיש הסכם תעופה חדש או כזה שמתרחב, ישנן חריקות, אבל בסופו של דבר, הרוסים כן מאשרים טיסות, תמיד ברגע האחרון".

 

ומי סובל? התיירים הרוסים

שני הסביר כי הקשיים שמערימים הרוסים פוגעים לעיתים בעיקר באזרחיהם, מאחר ורוב התיירים שטסים בין שתי המדינות הם תיירים רוסים שבאים לנפוש בישראל. "אנחנו מנסים, בפגישות "ריכוך" שעורך השר סטס מיסז'ניקוב ברוסיה, להתגבר על הבעיות האלו", אמר.

 

נראה כי משבר הויזות הלילה היה רק סימפטום למתיחות בין רוסיה לישראל, שגרמה בשנה שעברה למשבר אחר, שנפתר רק בהתערבות שרי החוץ של המדינות. השלטונות הרוסים סרבו במשך חצי שנה לאפשר לאנשי ביטחון ישראלים לאבטח המראות של חברות תעופה רוסיות מנמלי תעופה בדרום רוסיה, כסוצ'י ורוסטוב. בעקבות כך לא התאפשר לחברות הרוסיות לבצע טיסות אלו, ורק הסכם מיוחד שהושג בין שר התחבורה ישראל כץ לעמיתו הרוסי הביא לפתרון הבעיה ולחידוש הטיסות - הן של החברות הרוסיות והן של החברות הישראליות.


פורסם לראשונה 11/05/2010 23:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס ארקיע. הנוסעים שילמו את המחיר
צילום: אילן לווי
מומלצים