שתף קטע נבחר
צילום: Index Open

שו"ת: בן ה-14 מתבודד. מה עושים?

שאלה:

שלום, בני בן 14 ומזה כשנה מסרב להיפגש עם חברים אחרי שעות הלימודים וגם כשהם מזמינים אותו הוא לא מעוניין ואומר שהם משעממים אותו. הוא אף פעם לא היה מאלו שיש להם הרבה חברים, אבל היה נפגש מדי פעם והיום רק יוצא לכדורסל ולבי"ס. המורה שלו אמרה לי שדווקא בבית הספר הוא מאוד אהוב ולא בודד. גם איתנו כמשפחה הוא מסרב לצאת ותמיד זה מלווה בויכוחים. כמו כן, הוא מרבה להציק ולעצבן את 2 אחיותיו הקטנות ועם אחיו בן 12 אין קשר חברי חזק כמו שציפיתי שיהיה, כי בילדות היו מאוד קשורים. את רוב זמנו הוא מבלה במחשב, בטלויזיה או מול כל מסך אפשרי וזה מוביל לויכוחים רבים איתי. אני מודאגת מאוד כי לדעתי הוא מפספס הרבה. מה אפשר לעשות? תודה.

 

תשובה:

ההתנהגות של בנך מעלה תהיות האם זו התנהגות אופיינית לגיל ההתבגרות או שיש כאן קושי יותר עמוק ולכן אני מציעה לכם כהורים להיות קשובים ועם אצבע על הדופק. כעיקרון, בגיל ההתבגרות הילדים נמצאים בחיפוש אחר הזהות שלהם. הם חווים הרבה קשיים בגלל השינויים ההורמונאליים ובגלל התהיות לגבי מי אני, מה אני רוצה מעצמי וכו'. צריך להתייחס אליהם כאל מי שהולך ומתנדנד בחוסר ביטחון על גשר חבלים במעבר בין עולם הילדות לעולם המבוגרים.

 

הוויכוחים שלכם איתו הם נורמטיביים. הוא כבר לא מוכן להיות הילד הקטן שנוסע עם ההורים שלו. טבעי גם שהוא מבלה הרבה ליד המחשב – אבל הנקודה שנראית לי מדאיגה זה חוסר הרצון שלו לפגוש חברים אחר שעות הלימודים. הרצון שלו להתבודד דווקא לא אופייני לגיל ההתבגרות. בגיל הזה הילדים מאוד עסוקים בהשתלבות חברתית. החברים הופכים להיות מעין תחליף להורים ועוזרים למתבגר ליצור נפרדות מההורים. דבריה של המורה שהוא אהוב ולא בודד יכולים להרגיע אתכם, אבל במידה והוא ימשיך להתבודד הייתי ממליצה לכם לקבל ייעוץ מקצועי. בהצלחה.

  

יש לכם שאלות למומחים? שילחו אותן לכאן ותקבלו תשובה.

 

  • השיבה: ענת אשד M.Ed – יועצת להורים וצוותים חינוכיים, מורה במדרשה להנחיית קבוצות ומנהלת פורום מכון אדלר .

     


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים