שתף קטע נבחר

האם מע"צ תקים את כביש 531?

עוד צרות בפרויקט כביש 531: לאחר ביטול ההסכם עם הזכיינית המקורית והחלפתה באחרת, מאיים היום שר התחבורה כי אם הזכיינית החדשה לא תגיע בקרוב להסכמות עם המדינה, יוקם הכביש על-ידי מע"צ ובמימון מלא של הממשלה. "אם הדברים לא יסוכמו - עמדתנו תהיה שהכביש הזה יבוצע בצורה תקציבית", דברי כץ

שר התחבורה מאיים: אם זכיינית כביש 531 לא תגיע בקרוב להסכמות עם המדינה - המכרז יבוטל והפרויקט יבוצע מתקציב המדינה. במהלך דיון שנערך היום (ד') במליאת הכנסת, אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי לאור הקשיים במשא ומתן עם זכיינית כביש 531, חברת דניה-סיבוס, נשקלת כעת האפשרות לבטל את המכרז להקמת הפרויקט, ולבצעו באמצעות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה). אם כך אכן יוחלט, הבהיר השר כץ, יבוצע הפרויקט במלואו מתקציב המדינה, ולא בשיתוף חברה פרטית, כפי שתוכנן בתחילה.

 

"לא ברור לאן הוא (המו"מ עם הזכיינית) מתקדם", הסביר השר כץ לחברי הכנסת. "לכן הודיע מנכ"ל משרדי (יעקב גנות) שאם הדברים לא יסוכמו - אנחנו נפעל ונעמוד על כך - ועמדתנו תהיה שהכביש הזה יבוצע בצורה תקציבית. נטיל על החברה הלאומית לדרכים לבצע את הכביש הזה". לדבריו, "שיתוף המגזר הפרטי הוא דבר חשוב, אבל לא אם הוא מעכב, זה המצב כרגע, ובקרוב מאוד זה יוכרע לכאן או לכאן. הכביש הזה מאוד חשוב". יש לציין כי במשרדי הממשלה נשקלת אפשרות נוספת, לפיה תיבחר זכיינית אחרת להקמת הכביש.


שר התחבורה: "הכביש הזה מאוד חשוב" (צילום: ניב קלדרון)

 

כביש 531 אמור להיות אחד מכבישי הרוחב העיקריים בישראל: אורכו כ-20 ק"מ, ולאחר השלמתו הוא יחבר בין כביש החוף (כביש 2) וכביש חוצה ישראל (כביש 6). עלות הקמת הפרויקט - הכולל 11 מחלפים והנחת מסילת רכבת - נאמדה בקרוב לשלושה מיליארד שקל, והוא אמור היה להיפתח לתנועה כבר ב-2012. עד כה קודם הפרויקט כשיתוף פעולה בין הממשלה והמגזר הפרטי. שיתוף פעולה זה מתברר בשנים האחרונות כבעייתי במיוחד, וזאת לאור קשיים רבים בכל הפרויקטים המקודמים בצורה דומה, כמו למשל הרכבות הקלות בירושלים ותל-אביב.

 

מסורת של איומי "הלאמה"

ראוי להזכיר כי הבעיות בהקמת כביש 531 נמשכות מזה תקופה ארוכה: בפברואר האחרון ביטלה המדינה את ההסכם שחתמה ב-2008 עם הזכיינית המקורית של הפרויקט, חברת שפיר הנדסה. לאחר ביטול ההסכם, הוחלט כי החברה שהגיעה במקום השני במכרז המקורי - חברת דניס-סיבוס - תקים את הכביש. אלא שגם ההסכם עם דניה-סיבוס נתקל בקשיים, וכעת כבר מאיימים במשרד התחבורה לבצע את הפרויקט במלואו מתקציב המדינה.

 

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה מאיימת המדינה "להלאים" פרויקט - איום שעשוי להתברר כ"ספין" בלבד, שנועד להפעיל לחץ על הזכיינית. גם במקרה של הרכבת הקלה בתל-אביב, כבר איימה המדינה לבטל את ההסכם שנחתם עם הזכיינית, חברת MTS, ולהקים את הפרויקט מתקציב המדינה. חילוקי הדעות בין המדינה והזכיינית נגעו לאי-יכולתה של MTS להגיע ל"סגירה פיננסית" - הבטחת מקורות המימון - למרות שהתחייבה לעשות זאת לפני יותר משנתיים.

 

אלא שלאחרונה חלה תפנית בסיפור הרכבת הקלה בתל-אביב: בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר כי "על פי דרישת המדינה, העבירה בימים האחרונים MTS הבהרות והשלמות, לפיהן היא נסוגה מדרישותיה לתיקון חוזה הזיכיון בעניין קבלת פיצוי מהמדינה בעת הפרת זכיין". עם פרסום הדברים, העריכו רבים בענף התחבורה כי הממשלה למעשה חזרה בה מכוונתה לבצע את הפרויקט מתקציב המדינה - וכי בקרוב ייחתם הסכם עם הזכיינית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים