שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    משרד החינוך: חסרים סטודנטים להוראת מדעים
    המדען הראשי במשרד, ד"ר גבי אביטל, אמר כי ה"מחסור החמור" יתבטא בקרוב בשטח והסביר כי הבעיה מתחילה בבתי הספר: "8% לומדים פיזיקה וכימיה מוגבר, זה לא מספיק"

    מספר התלמידים שלומדים מדעים בבתי הספר לא מספיק, כמות הסטודנטים להוראת מדעים קטנה מדי - ולכן יש מחסור חמור במספר המסיימים. כך אמר המדען הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, שפירט את המעגל הסגור והבעייתי בלימודי המדעים בארץ.

     

    במפגש שקיים אביטל עם ראשי מכללת ליפשיץ בירושלים, הוא ציין בפניהם כי ישנו מחסור חמור בסטודנטים להוראת מדעים שיתבטא בהמשך בשטח, וכי בהתאם אחוז התלמידים המסיימים במגמות הללו קטן אף הוא. לדבריו "נושא המדעים עלה על סדר היום באופן מובהק בשנה האחרונה. כ-8% בלבד מכלל תלמידי י"ב הניגשים לבגרות לומדים פיזיקה מוגבר או כימיה".

     

    "מקצועות המדע נשענים גם על מתמטיקה גבוהה, וזו נמצאת רק בקרב קצת למעלה מ-10% מכלל הניגשים לבגרות בי"ב", הוסיף אביטל, שבעבר עורר סערה כששלל את ההתחממות הגלובלית וכינה את הפועלים נגדה כ"דת".

     

    "עשרה אחוזים זה לא מספיק", הוסיף. "במיוחד כאשר חלק מבוגרים אלה משתמשים ביתרון המקצועות המוגברים לצורך קבלה לפקולטות שקשה להתקבל אליהן, כמו משפטים ומנהל עסקים. מצב דומה נמצא גם במכללות להכשרת מורים. קיים שם מיעוט לומדים ונרשמים לתחומי המדע והמתמטיקה".

     

    צמח אויזרט, סטודנט בן 25 להוראת מדעים במכללת ליפשיץ, מסביר מדוע קיים מחסור: "אדם שמתעניין במדעים, יעדיף ללמוד ביולוגיה, כימיה ופיזיקה באוניברסיטה, להשתלב בהייטק ולהרוויח את לחמו בכבוד - ולא ילך דווקא להוראת מדעים. למורה לא מתייחסים כמו לעובד ביוטכנולוגיה. לעומת זאת, אדם שמתעניין בתנ"ך או בהיסטוריה יוכל להתפרנס מכך אך ורק אם יפנה להוראה, ולכן החוגים הללו מלאים יותר".

     

    "קל יותר לעשות תואר בהיסטוריה"

    ראש החוג להוראת מדעים במכללת ליפשיץ, ד"ר יוסי ראובני, סבור אחרת. "המחסור נובע בעיקר מכך שמספר השעות הנדרשות בהוראת מדעים גדול ממספר השעות בהוראת היסטוריה למשל, מה שמדיר את רגלי הסטודנטים מהתחום. כמו כן קל יותר להוציא תואר בהוראת היסטוריה או תנ"ך, מתואר בהוראת מדעים".

     

    ומה עושים בינתיים במשרד החינוך כדי למנוע את המחסור? במשרד אמרו בתגובה כי "המשרד מייחס חשיבות רבה לקידום מקצועות המדע במערכת החינוך ובכלל זה עידודם של תלמידים לגשת ליחידות מוגברות במקצועות הפיזיקה,

    הכימיה והמתמטיקה. השנה יצאו משרד החינוך והאוצר בתוכנית הסבה לאנשי היי-טק ובימים אלה מצויים 377 מורים בתהליכי שיבוץ במקצועות אלה, וכמו כן הוענקו מלגות קיום לסטודנטים במגמות אלה".

     

    כמו-כן, אמרו במשרד החינוך כי השנה הופעלה לראשונה תוכנית נחשון במקצועות המתמטיקה והפיזיקה, ובשנה הבאה תתרחב גם לביולוגיה ולכימיה. "התוכנית התוכנית נועדה לתת מענה לתלמידים מהפריפריה, אשר לומדים את מקצועות המדע המוגברים באמצעות סטודנטים מצטיינים וטכנולוגיות מתקדמות של הוראה וחניכה מרחוק", אמרו במשרד.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים