שתף קטע נבחר

"עבירת פגע וברח קרובה לרצח"

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מבקש מפרקליט המדינה לשקול מחדש הסדר טיעון, לפיו בני זוג שדרסו ילד בן 12 לפני כשנה ירצו עונש של שלוש שנות מאסר. "אני יודע שקשה מאוד לפרקליטות לשנות החלטות שכבר התקבלו. אולם, מה שעומד על הפרק הוא המאבק בקטל בדרכים"

"אדם פוגע בגופו של אחר, ולמרות זאת הוא נוטש אותו מתבוסס בדמו, מבלי להגיש לו עזרה". כך כותב יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אוריאל לין, לפרקליט המדינה, משה לדור, בבקשה כי ישקול מחדש את הסדר הטיעון עם דורסי הילד אמיר בלחסן, שנפגע באורח קשה בתאונת דרכים לפני כשנה. בשבוע שעבר פורסם כי הפרקליטות גיבשה הסדר טיעון, לפיו בני הזוג עמרי ופנינה תורן, שפגעו בבלחסן וברחו מזירת התאונה, ירצו עונש של שלוש שנות מאסר.

 

"עבירת פגע וברח, היא עבירה הקרובה מאוד במהותה לעבירת רצח", כותב לין ללדור. לין מוסיף כי "אני יודע שקשה מאוד לפרקליטות לשנות החלטות שכבר התקבלו. אולם, מה שעומד על הפרק הוא אינטרס ציבורי עליון של המאבק בקטל בדרכים. אני מבקש לשקול מחדש את הסדר הטיעון עם הנאשמים במשפט זה".


הסקייטבורד הממונע של אמיר בלחסן, אחרי התאונה (צילום: אבי מועלם) 

 

"פעלו יחד לטשטש ראיות"

"בפרשה זו התמקדה תשומת הלב סביב עבירת הפגע וברח, מחמת חומרתה המוסרית", כותב לין ללדור. "אולם בפרשה זו, אין מדובר רק במרכיב ה'ברח'. מדובר בשרשרת מעשים, שהצטברותם מצביעה על דפוס התנהגות המהווה סכנת אמת לציבור. הנתבעים פגעו פגיעה קשה בילד וגרמו לחבלה חמורה בגופו. (לאחר מכן) הפוגעים נמלטו ממקום האירוע, אחד מהם נוהג ללא רישיון נהיגה בר-תוקף, והם פעלו גם יחד על מנת לטשטש את הראיות ולשבש הליכי משפט".

 

בדיון שנערך בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, אמר פרקליטם של בני הזוג תורן כי הם אינם נאשמים בגרימת התאונה - אלא בהפקרתו של אמיר, בשיבוש הליכי משפט ובנהיגה ללא רישיון. עמרי תורן אמר בבית המשפט כי "לא היינו אנחנו. אם הייתי רואה מישהו עושה את זה בטלוויזיה הייתי מזדעזע גם. היה לנו 'בלק אאוט', איבדנו את עצמנו, ואנחנו עד היום בוכים על זה".

 

באותו דיון, סיפרה אימו של אמיר, מוניקה, על חיי המשפחה לאחר התאונה: "אמיר לא נהרג בתאונה - גרוע מכך, אמיר איננו, גופו איתנו, אך נשמתו, שמחת חייו, השובבות והחייכנות נעלמו. אנחנו כלואים איתו בבית סוהר פרטי משלנו, לא יוצאים. אנחנו במאסר איתו, חיים בסיוט מתמשך". בהמשך דבריה, קראה האם "איך ייתכן שהם (בני הזוג תורן) לא עצרו, ועוד ניסו לרחוץ את הרכב וחזרו לחיי השגרה ללא חרטה".

 

"מסר נורמטיבי לקוי ביותר" 

החרטה אותה מביעים בני הזוג, אינם משכנעת את לין מהרשות לבטיחות. "העונש המוצע על ידי פרקליטות המדינה במסגרת עסקת הטיעון, אינו הולם את חומרת שרשרת המעשים ותוצאותיה", סבור יו"ר הרשות. "ענישה חייבת להעביר מסר נורמטיבי לציבור הרחב - ובמקרה זה המסר הנורמטיבי לקוי ביותר. הוא יכשיל את המאבק לצמצום הקטל בדרכים, ולא ייתן ביטוי מאוזן לחומרת המעשה ותוצאותיו".

 

"מפעם לפעם, כאשר מקלים בעונש, משתמשים בהסבר שחומרת הענישה אינה תורמת ליצירת הרתעה", מסכם לין את פנייתו ללדור. "זוהי קביעה מוטעית ביסודה. רמת הענישה היא חלק בלתי נפרד מן ההרתעה, ואני מאוד מציע כי נושא זה לא יהיה רלוונטי במסגרת השיקולים. הענישה חייבת להיות תואמת לחומרת המעשה ותוצאותיו. ענישה שאינה תואמת את חומרת המעשה, פוגעת קשה במאבק הלאומי לצמצום הקטל בדרכים".

 

20 שנות מאסר בפועל

בשנים האחרונות ניסו חברי כנסת לקדם הצעות חוק פרטיות, במטרה להחמיר את עונשיהם של נהגים המורשעים בתאונות "פגע וברח". רק לאחרונה העלה ח"כ משה (מוץ) מטלון הצעת חוק, הקובעת כי מי שיפקיר פצוע לאחר תאונה, יואשם בניסיון להריגה או בהריגה. העונש המרבי במקרים אלה יועלה ל-20 שנה, וזאת במקום עונש מרבי של שבע או תשע שנים, כפי שקבוע היום בחוק.

 

בשיחה עם ynet לפני דיון בהצעתו בוועדת השרים לענייני חקיקה, אמר מטלון ל-ynet כי "מי שפוגע בהולך רגל ואינו מגיש עזרה או מזעיק כוחות הצלה, דינו זהה לאדם שהורג בכוונה תחילה, ולכן יש להחמיר את הענישה איתו". ועדת השרים החליטה בסופו של דבר לדחות את הדיון בהצעת חוק של מטלון. זאת, כדי לבחון אם אפשר להפוך את ההצעה לממשלתית, ובכך לשפר משמעותית את סיכויי אישורה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הרשות לבטיחות, אוריאל לין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים