שתף קטע נבחר

בעתיד נשלם על כל קילומטר?

כדי לצמצם את השימוש ברכב והנזקים שהוא מייצר לסביבה, מתכנן האוצר מספר מהלכים - בהם מיסוי לפי מספר הקילומטרים שננהג. כך מסביר בועז סופר, מבכירי האוצר והאחראי מטעם קופת המדינה על שוק הרכב המקומי

"אין מנוס: בעתיד יוטלו אגרות גודש ויוטל מס על כל נסיעה". כך אומר בועז סופר - מי שמסיים בימים אלה את תפקידו כסמנכ"ל בכיר ברשות המסים, ואחד האנשים המשפיעים ביותר בעשור האחרון על שוק הרכב המקומי. "הנזקים שכלי הרכב גורמים ברורים וגדולים", מסביר סופר. "צריך לזכור שעדיין לא הצלחנו להקטין את הנסועה של כלל המשק - וזו בסופו של דבר צריכה להיות התוצאה של מדיניות המיסוי".

 

דברי סופר אינם מפתיעים: מאז 2007, בוחנים במשרד האוצר וברשות המסים צעדים שונים לייקור השימוש בכלי הרכב, כמו למשל גביית אגרות גודש בכבישים, העלאת המיסוי על דלק, ואף הטלת מס בהתאם לנסועה השנתית (קילומטראז') של כל כלי רכב. במקביל, בוחנים באוצר את הפחתת מס הקנייה המוטל על כלי רכב חדשים - צעד שאמור להוזיל את מחיר רכישתם.


"הפחתת מס עלולה להתגלגל ליבואניות ולחברות הליסינג" (צילום: רועי צוקרמן) 

 

יש לציין כי בהצעת תקציב המדינה לשנים 2011 ו-2012, הוחלט להקים ועדה משותפת למשרדי האוצר והתחבורה, שתבחן את "מתכונת מיסוי העלויות הקבועות והמשתנות בענף הרכב". ובמלים פשוטות: הממשלה החליטה להקים ועדה שתבחן דרכים לייקר את עלות השימוש בכלי רכב, במקביל להוזלת מחיר רכישתם באמצעות הפחתת מס הקנייה.

 

אגרת גודש ומס לפי ק"מ

ייקור השימוש בכלי הרכב יכול להיעשות באמצעות "מיסוי חכם", לדברי סופר. כך למשל, בהולנד נבחנת הטלת "מס לקילומטר": מיקום כל כלי רכב והמרחק שהוא נוסע נמדדים באמצעות מכשיר GPS - ועבור כל קילומטר נגבית אגרה, שגובהה משתנה בהתאם לשעת הנסיעה והעומס בכביש. דרך נוספת לייקר את השימוש בכלי הרכב, היא באמצעות "אגרת גודש" הנגבית בכניסה למרכזי הערים או בכבישים עמוסים במיוחד.

 

אלא שלמרות הכוונות להפחית את מס הקנייה ולייקר את השימוש ברכב - במטרה להפחית את הנזקים הסביבתיים, ולפתור חלק מבעיות העומס בכבישים - סופר מעריך כי הצעדים הנחוצים לא ייושמו במהרה. "קחו למשל את העלאת המס המוטל על דלק", הוא מסביר. "זה מהלך מאוד בעייתי בהיבט החברתי, מאחר שיש לו השפעה ברורה על תושבי הפריפריה, שנוסעים יותר - ולכן עלולים להידרש לשלם יותר".

 

סופר אומר כי גם הטלת אגרות גודש - או הטלת מיסוי "לפי קילומטר" - אינה מהלך פשוט, מאחר שהיא עלולה לפגוע בעיקר בשכבות החלשות ובתושבי הפריפריה. לדבריו, "עובדה היא שאגרות גודש מוטלות היום רק בסינגפור ולונדון - וזה לא בגלל בעיות טכנולוגיות ביישום, אלא בגלל ההשלכות החברתיות". יש לציין כי משרד התחבורה בוחן את עניין אגרות הגודש מזה מספר שנים, ואף הצהיר בעבר כי עד סוף 2009 יוטלו אגרות בכניסה לתל-אביב - הצהרה שעדיין אינה קרובה למימוש.

 

סופר, שעמד ב-2007 בראש הוועדה שניסחה את רפורמת "מיסוי ירוק" - שהתאימה בין מס הקנייה על כלי רכב ורמת הזיהום שהם פולטים - אומר כי ייקור השימוש בכלי הרכב, יכול להתבצע רק במקביל לשיפור משמעותי במערך התחבורה הציבורית בישראל. זאת, על-מנת ליצור חלופה ריאלית לכלי רכב פרטיים, שתעודד את האזרחים לעבור לשימוש באוטובוסים ורכבות.

 

מי ירוויח מהפחתת המס?

לדברי סופר, הפחתת מס הקנייה המוטל על כלי הרכב, שתיעשה במקביל לייקור השימוש, עלולה שלא להוזיל באופן משמעותי את מחירי המכוניות החדשות בישראל. "במבנה השוק הנוכחי, שבו ארבע או חמש חברות ליסינג גדולות רוכשות כמחצית מכל המכוניות החדשות, הפחתת מס הקנייה עלולה להיות בעייתית. למעשה, עלול להיווצר מצב שבו הפחתת המס 'תתגלגל' ליבואניות או לחברות הליסינג, וכלל לא תגיע ללקוחות הפרטיים".

 

כדי להתמודד עם מבנה השוק הבעייתי, אומר סופר כי יש להמשיך בהסרת חסמים המונעים כניסה של יבואני רכב חדשים. לדבריו, פתיחת השוק לייבוא מקביל - יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואניות מתחרות - היא צעד חשוב בהפיכת התחרות בשוק הרכב ל"משוכללת" יותר.

 

ואולם, גם אם יוסרו חסמים ויופחת מס הקנייה, סופר מעריך כי מחירי המכוניות לא ישתנו באופן דרמטי. "גם אם מס הקנייה ירד ב-10% או 15% - אלה לא מספרים דרמטיים. הפחתה של 20% במחיר של מכונית משפחתית, יכולה להסתכם בירידה של כ-6,000 שקל במחירה לצרכן". אחת הסיבות לכך, היא מבנה המחירים בשוק הישראלי: מסים מהווים כ-50% מהמחיר לצרכן.

 

ומה עם עובדי המגזר הציבורי?

למרות הפופולאריות לה זוכה כל הצהרה אודות הפחתת מסים, סופר מזהיר כי אין להפחית את מס הקנייה על כלי רכב ללא צעדי מיסוי משלימים. הסיבה פשוטה: הוזלת מחיר המכוניות ללא הטלת הגבלה על השימוש בהן, תחמיר את בעיות התחבורה, הבטיחות וזיהום האוויר. "הפחתת מס הקנייה חייבת להיעשות רק במקביל להטלת מיסוי על הנסיעות", מסכם סופר.

 

ראוי להזכיר כי כל הצעדים שצפויים להיבחן על-ידי הוועדה לבחינת המיסוי בשוק הרכב - שעל הקמתה החליטה הממשלה במסגרת התקציב ל-2011 ו-2012 - כבר הועלו במסגרת ועדת "מיסוי ירוק". בדו"ח הסופי של הוועדה, מינואר 2008, נכללו מספר צעדים משלימים לרפורמה, ובכלל זאת - הטלת אגרות גודש, מיסוי חניה ליד מקומות עבודה, וביטול הסדר "הוצאות רכב" לעובדי המגזר הציבורי.

 

אולם, חלק גדול מהצעדים המומלצים מתבררים כבעייתים ליישום - ובחלק מהמקרים, כמעט בלתי אפשריים. כך למשל, הצעת הוועדה לבטל את הסדר "הוצאות רכב" במגזר הציבורי: כיום, המדינה מעודדת בפועל את העובדים לרכוש רכב פרטי, באמצעות מרכיב בשכר החודשי הניתן לכל מי שמחזיק בכלי רכב. אלא שביטול ההסדר מעורר בעיות קשות - החל מהתנגדות חריפה בקרב ארגוני העובדים, ועד היעדר מקור תקציבי למימון החלפת סעיף "הוצאות רכב" במרכיב שכר שאינו תלוי באחזקת רכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בועז סופר: "ייקור הדלק - בעייתי בהיבט החברתי"
צילום: דודי ועקנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים