שתף קטע נבחר

בעיות בפרסי התיאטרון לילדים ולנוער

ועדת הפרס של פרסי הבמה לתיאטרון ילדים ולנוער שקלה לבטל את מועמדויותיה של קבוצת "אורתו-דה", בעקבות פניות שונות שטענו כי אינה עומדת במבחני הסף שמציב התקנון. בסוף הוחלט לאשר את המועמדויות

שבוע לא קל עבר על חברי "אורתו-דה", שעד לפני יממה היתה לקבוצת התיאטרון העצמאית היחידה שהצליחה לקרוא תיגר על תיאטרוני הילדים והנוער הממוסדים עם 14 מועמדויות לפרסי הבמה בתחום. מתברר כי ועדת הפרס שקלה לבטל את מועמדויותיה של הקבוצה בעקבות פניות שונות שטענו כי אינה עומדת במבחני הסף שמציב התקנון.


אורתו-דה. 14 מועמדויות (צילומים: ינון צפריר)

 

בין הדורשים את פסילתה של ההצגה היו גם מנכ"ל המדיטק, אלון ספן, ומנהלו האמנותי, משה קפטן, שהציגו במסמך שנשלח לרזי אמיתי, יו"ר אסיטז' שתחתיו פועל הפרס, שורה של נתונים. לטענתם, ההפקה שהגישה קבוצת אורתו-דה לפרס הוצגה למעשה לראשונה כמיצג באורך 17 דקות בפסטיבל תיאטרון רחוב כבר ב-2005. שלוש שנים לאחר מכן, עלתה בגרסה בת 50 דקות כהפקה המותאמת לאולם תיאטרון, ומתחילת 2009 היא מציגה במסגרת "סל תרבות".

 

תקנון פרסי הבמה לילדים ולנוער קובע כי בתחרות יכולות להשתתף הפקות תיאטרון של קבוצות ותיאטרונים שעיקר פעילותם מוקדשת לילדים ולנוער. מועד עליית ההצגות על פי התקנון מתייחס להפקות שהחלו את דרכן בין ספטמבר אשתקד ועד לאוגוסט.

 

"ייתכן והנתונים לא הובאו על דיוקן בפני וועדת הערר, ואולי משום כך המליצה לאפשר להצגה להתמודד", כתבו והדגישו, "אי אפשר להתעלם מן העובדות ומן הכללים שקובע התקנון. כיוון שההפקה 'אבנים' של אורתו-דה אינה עומדת בתנאי הסף, לא ברור איך מלכתחילה שובצה כמועמדת וכיצד נשארה בתחרות נוכח ההערות הרבות של גורמים שונים שהתריעו על כך לאורך כל הדרך". בהנהלת הפרס הקשיבו לטענות, ולאחר הליך של בירור החליטו בכל זאת לאשר את המועמדויות.

 

אנחנו עדיין פרס צעיר

רזי אמיתי, יו"ר המרכז הישראלי לתיאטרון ילדים ונוער הפועל תחת ארגון אסיטז' העולמי ומי שאחראי על הפרס, אומר היום (ד') בתגובה: "אנחנו פועלים על פי ההנחיות של התקנון, ואני מאוד שמח על המהלך שהתנהל בנוהל תקין. זוהי שנתו החמישית של הפרס וצריך לזכור שמדובר בפרס צעיר.

 

"לאורך השנים מתעוררים מאפיינים חדשים שוועדת הפרס צריכה לתת עליהם את הדעת. גם הפעם עלתה סוגיה שבאה לדיון. התקנון, שנקבע בתחילת הדרך, צריך לשקף את מגוון המציאויות שמתרחשות בתחום ולתת מענה למקרים שונים. הנהלת הפרס עשתה את עבודתה מתוך רגישות ושקיפות ובדקה את כל הפניות בנושא.


בסופו של דבר, המועמדויות אושרו

 

"בסופו של דבר החלטנו לאשר את מועמדותה של 'אבנים', גם מתוך רצון לעודד יוזמות חדשות ויוצרים שמוצאים את דרכם לתוך התחום. 'אורתו-דה' מצאה את דרכה אל פרס הבמה ואנחנו שמחים על כך. אנחנו לא ועדת שב"כ, בחנו את המועמדות על פי סדרה של קריטריונים וזו ההחלטה. אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו ומחלוקות כאלה ואחרות תמיד יצוצו, בשביל זה בדיוק הסוגיה הועברה לוועדת הערר".

 

על פי התקנון, וועדת הערר אמורה להיות הפוסק האחרון, אז למה הנהלת אסיטז' החליטה להשיב את הסוגיה פעם נוספת לוועדת הערר?

 

"כיוון שקיבלנו נתונים חדשים, ומתוך אחריות ורגישות החלטנו שלא לסתום את הגולל ולבדוק את עצמנו שוב למען הסר כל ספק". לשאלה האם זה ישפיע על התקנון, ענה אמיתי כי זה לא ישפיע, "אבל רשמנו לפנינו שבהיערכות לקראת שנה הבאה נדון גם בכל הנוגע לבדיקות מקדימות של ההפקות שמוגשות לפרס".

 

באורתו-דה נושמים לרווחה

בקבוצת אורתו-דה נושמים היום לרווחה ואומרים: "התיאטרון שלנו אינו פועל כרוב התיאטרונים המסחריים בישראל. תהליך היצירה של 'אבנים' החל כאקספרימנט של 17 דקות ברחוב, ובתהליך ארוך וסיזיפי בשיטה של תיאטרון מעבדה התפתחה ושונתה היצירה תוך כדי הופעות ובדיקה מתמדת של החומר מול הקהל.

 

"יש בישראל יוצרים וקבוצות שפועלים בתהליכים ייחודיים שכאלה וצריך שגם להם יהיה ייצוג בממסד ובוועדות שתומכות באמנות, שאם לא כן גורלם שייפלו בין הכסאות מחוסר התאמה לקריטריונים המייצגים את הרוב הקיים. בסופו של עניין, מטרת התחרות היא לעודד ולטפח עשייה תיאטרונית מגוונת, חדשה ומקורית שקיימת בתחום.

 

"לכן אנחנו מברכים את הנהלת הפרס ואת חברי הנהלת אסיטז' על שבחרו אחרי הכל לכלול את ההצגה בתחרות

השנה. אנו מקווים שבחירה זו תהווה פריצת דרך ותצור רוח של שינוי לקבוצות ייחודיות וליוצרים שפועלים בדרך לא קונבנציונלית בישראל".

 

במדיטק אומרים בתגובה: "אנחנו רואים ברוח לא טובה טעויות שחוזרות ונשנות בתהליכי קבלת ההחלטות של וועדת הפרס והנהלתו. עם זאת, מתוך ראייה של טובת התחום שהוא חשוב ויקר לליבנו, אנחנו מקווים שתהיה עקומת לימוד שתמנע טעויות שכאלה ודומות להן בעתיד. אין ספק שזה ידרוש מאתנו מעורבות גדולה יותר בעתיד בדרך קבלת ההחלטות".

 

משה קפטן הוסיף ואמר: "בעולם שבו מגדירים כללים לתקנון, אמורים לפעול לפיהם, לכבד אותם ולשמור עליהם. בפרס הבמה, לא בפעם הראשונה, מוצאים שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל ונדמה לי שהדבר מעיד על איכותו. הטענות אינן נגד קבוצת אורתו-דה, אלא נגד מארגני הפרס שמנוהל באופן חובבני. עלי לשקול אם אוכל להמשיך לשבת בארגון שלא מכבד את התקנון של עצמו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אורתו-דה. בלב הסערה
צילום: ינון צפריר
לאתר ההטבות
מומלצים