שתף קטע נבחר

נתב"ג: מעבירים חיות במכונת שיקוף פולטת קרינה

הנהלים בנושא ברורים: אין להכניס למכונת השיקוף איברי אדם או בעלי חיים. אך מעדויות שהגיעו ל-ynet ו"תנו לחיות לחיות" עולה כי העובדים הונחו להעביר במכונה חיות של נוסעים חשודים. "הם גם לא מיומנים, ולכן מעבירים את החיות שוב ושוב", אמר גורם שמכיר את הנושא. וטרינר: חשיפה לקרינה חזקה בתדירות גבוהה יכולה לגרום לסרטן. הרשות: לא דנים בנהלי בידוק

עובדי ביטחון בנמל התעופה בן גוריון עוברים על הנהלים ומסכנים בעלי חיים, כשהם מכניסים אותם למכונות השיקוף בטרמינל 3 - כך עולה מעדויות שהגיעו לידי ynet ועמותת "תנו לחיות לחיות".

 

על פי נהלי רשות שדות התעופה, חל איסור ברור "לשקף במכונה אדם, איברי אדם או בעלי חיים", עקב קרינה מייננת חזקה, העלולה לגרום לנזקים בריאותיים קשים. אך בניגוד לנוהל, הונחו לאחרונה עובדי הביטחון בטרמינל 3 להעביר במכונת השיקוף בעלי חיים של נוסעים, שלגביהם התעורר חשד להימצאות חומרי נפץ או חומרים אחרים.

 


אזהרה במכונת השיקוף בנתב"ג (צילום: באדיבות "תנו לחיות לחיות")

 

"המכונות בטרמינל 3 מיועדות לשיקוף תיקים ומזוודות והן בעלות וילונות עופרת כבדים כדי למנוע זליגה של הקרינה החוצה. הן לא מיועדות לבדיקה ייעודית של חיות", סיפר ל-ynet גורם המכיר את הנושא. אך לדבריו, בניגוד גמור לנהלים, קיבלו הוא ועמיתיו בתקופה האחרונה הנחיה להכניס למכונה בעלי חיים של נוסעים חשודים. "לא בודקים את החיות של כלל הנוסעים אלא רק של נוסעים שיש לגביהם חשד, ובעיקר אלה שיוצאים מהארץ", אמר הגורם, שחשש להזדהות אך שמו שמור במערכת. 

 

גורם נוסף השמיע באזני ynet דיווח דומה. לדבריו, הוא עצמו היה עד לסיטואציה בה הובא נוסע עם חתול לאזור בדיקת השיקוף. "העובדים שיקפו את החיה שש או שבע פעמים, פעם אחר פעם, אבל לא הצליחו לזהות דבר. זה מעמיד את הבעלים במצב לא נעים. מצד אחד הוא צריך להספיק לטיסה, אבל מצד שני מבהירים לו שאם לא ישתף פעולה אז הסירוב שלו לא יאפשר לו לטוס. בלית ברירה הם מסכימים".

 

הגורם סיפר כי בחלק מהפעמים החיות עוברות שיקוף כשהן בתוך כלוב הנשיאה. "בפעמים אחרות, אם הן מגיעות מטושטשות, אז פשוט שמים אותם בארגז ומעבירים אותם לתוך המכונה".

 

החיות עוברות במכונה שוב ושוב

אדם שלישי, שגם הוא מכיר את הנושא מקרוב, אימת את דברי שני הגורמים הראשונים. הוא ציין כי בנמל התעופה ישנן מכונות ייעודיות לשיקוף של מטענים חיים אך אלה אינן נמצאות בטרמינל הנוכחי. "לא נראה שהנוסעים מודעים לכך או שיש כוונה לרכוש מכונות מסוג זה לטרמינל 3".

 

עוד הוא אמר, שגם אם עוברים העובדים על הנהלים ומכניסים חיות לשיקוף, הם אינם מיומנים בכך ולא עברו הדרכה מספקת בתחום זה, ולכן נאלצים לעיתים להעביר את החיות שוב ושוב במכונה, ולסכן אותן בצורה חמורה. "בלי הדרכה מתאימה קשה לי להאמין שניתן יהיה להבדיל בין חומר נפץ לגוש מזון בבטן של החיה, דבר שהופך את הבדיקה להתעללות מיותרת וחסרת תועלת".

 

וטרינר: חשיפה ארוכה מעלה סיכוי לסרטן

הווטרינר ד"ר אסף אלקלעי, הסביר כי העברת בעלי חיים במכונת שיקוף עלולה לגרום להם סכנה חמורה. "קרינה מייננת עלולה לגרום לשינויים מולקולריים ברמת ה-DNA של החיה שנחשפה אליה, בין אם מדובר ביונקים, בעלי כנף וזוחלים. ככל שהתדירות של החשיפה לקרינה גדולה יותר, כך גדל גם הסיכוי לפגיעות בקוד הגנטי ועליה בהסתברות למחלות דוגמת סרטן, מומים מולדים בחיות בהריון ועוד".

 

אלקלעי ציין כי חשיפה של פעם-פעמיים לקרינה לא אמורה לגרום לנזק בריאותי, אך מנגד יש צורך חשוב לשמור על בטיחות החיה ולבדוק את העוצמה המופעלת בעת הכנסת החיה לשיקוף.

 

ברשות שדות התעופה סירבו לאשר או להכחיש את קיומה של התופעה, ומסרו בתגובה: "רשות שדות התעופה אחראית לביטחונם של מיליוני נוסעים בשנה, ממלאת תפקידה בהתאם להוראות הגורמים הממלכתיים המנחים ונוקטת בכל הצעדים להבטחת ביטחונם של הנוסעים. מטעמים מובנים, הרשות לא נוהגת לפרט או לדון בנהלי הבידוק הביטחוני בתקשורת".

 

בעמותת "תנו לחיות לחיות" התרעמו על אופיה של תגובת הרשות: "זו התחמקות לשמה. סוגיית הביטחון המקודשת לא יכולה לבוא על חשבון בריאות חיות חפות מפשע. אין סיבה לסכן את החיה וכדאי שהציבור הנוסעים ידע זאת וימחה על כך", אמרת אתי אלטמן, דוברת העמותה. "אם כתוב במפורש שהמכונה מסוכנת לבני אדם וחיות, מדוע ממשיכים לעשות זאת?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכונת שיקוף: למטענים, לא יצורים חיים
צילום: Index Open
וילונות כבדים מעופרת - למנוע זליגת קרינה
צילום: באדיבות "תנו לחיות לחיות"
שלט אזהרה על מכונת השיקוף
צילום: באדיבות "תנו לחיות לחיות"
מומלצים