שתף קטע נבחר
צילום: index open

סכסוכים בענף השיפוצים - זה הזמן לסלוח

השיפוצניק צבע את הבית בצבע אחר מזה שביקשתם, או דרש תוספת כסף בעבור עבודות שלא סיכמתם עליהם איתו מראש? לרגל יום הכיפורים - זה הזמן להתפשר

ענף השיפוצים ידוע כעתיר ויכוחים וסכסוכים בין הלקוח לקבלן השיפוצים. סיבות כמובן, לא חסרות - עלות השיפוץ, מורכבותו, המתח שבו נמצא הלקוח, אירועים בלתי צפויים במהלך השיפוץ ולעיתים גם התנהגות לא נאותה של השיפוצניק - כל אלה עשויים לגרום חילוקי דעות במהלך העבודה.

 

 

סכסוכים קיימים בכל ענף כמובן, אך כדאי לפתור אותם בסיוע רצון טוב ונכונות להתפשר, בעיקר כשיום הכיפורים בפתח. בהתאחדות קבלני השיפוצים פועלת ועדת בוררות מזה כ-3 שנים, המטפלת במחלוקות, ולקוח יכול לכפות דיון בועדה על קבלן שיפוצים החבר בהתאחדות. 

 

כך למשל, הוועדה דנה במקרה שהתרחש בוילה ברמת השרון, במסגרתו בעל המקצוע - צבעי, צבע את הדירה בצבע אחר מזה שסוכם עם בעלי הדירה. הצבעי קיבל מבעל הדירה את גוון הצבע המבוקש - צהוב בהיר, ונדרש לצבוע באמצעותו את הדירה ולהחזיר את כל הרהיטים למקומם אחרי הצביעה.

 

בעלי הדירה נסעו באותו יום לטיול בן שבוע לחו"ל, וציפו לראות בשובם את הדירה צבועה כחדשה. אבל כשהם חזרו - חשכו ענייהם: במקום הצבע הצהוב אותו בחרו וציפו לראות, הם ראו צבע ורוד, שונה לגמרי מהצבע שהם בחרו.

 

שני בעלי הדין הגיעו בטוחים בצדקתם לבוררות בהתאחדות, שם התברר כי בעלי הדירה בחרו בצבע 90075p, בעוד שבפועל נצבע הקיר בצבע 90035p. בעל המקצוע הביא עימו את דף הנייר עליו רשם בעל הדירה את הצבע, ואז התגלה, כי הספרה 7 הייתה מחוקה במקצת ונראתה כמו הספרה 3. בנוסף, הדף עליו כתב בעל הבית היה קצת קרוע בדיוק באותו ספרה, מה שגרם את הטעות.

 

בעל המקצוע טען שניסה להתקשר לטלפון הסלולרי של בעלי הדירה כאשר שהו בחו"ל, אך הם לא ענו. מנגד טענו בעלי הדירה, שבעל המקצוע התרשל בכך שלא עצר מיד כשהבין שיש בעיה והצבע קיצוני מדי, או במילותיהם: "מי צובע בצבע ורוד את דירתו?".

 

הבוררות נמשכה שתי פגישות, לאחריהן התקבלה החלטה שהוסכמה על שני הצדדים ושקבעה כי בעל המקצוע יצבע שוב את הדירה, שכך הלקוח ישלם רק על עלות העבודה והצבע.

 

המסקנה ממקרה זה, היא שאין להסתפק במספר גוון, ולפני פעולת הצביעה - רצוי וצריך לאשר דוגמה על הקיר מפח הצבע שישמש לעבודה, כך ששני הצדדים יראו בעין את הצבע.

 

התוספות לא הופיעו בהצעת המחיר

מקרה אחר אירע בדירה בגבעתיים ועסק בתוספות עבודה שבוצעו מבלי שהופיעו הסכם המקורי. בחוזה נקבעו תנאי העבודה והמחיר, אך קבלן השיפוצים הוסיף במהלך העבודה דברים רבים, שנראו לו הכרחיים, בלי אישור מראש ובכתב מבעל הדירה.

 

בסיום העבודה, כשישבו על גמר החשבון, ביקש הקבלן תוספת תשלום עבור התוספות שלא נכללו בהצעת המחיר, אך בעל הדירה סרב להוסיף ולו שקל אחד, מכיוון שלטענתו לא ביקש אותם ולא אישר אותם בכתב. היקף התוספות עמד על 8,000 שקל וכלל נקודות חשמל נוספות, שיש לחיפוי במטבח וצבע במקומות נוספים שלא סוכם עליהם.

 

שני הצדדים, שלא הצליחו להגיע לפתרון, הגיעו לוועדת הבוררות של ההתאחדות, שם נפסק כי מכיוון שבעל הדירה לא ביקש את התוספות ולא חתם על ביצועם - הוא אינו חייב לשלם. עם זאת, בעל הדירה הסכים לשלם 1,000 שקל עבור עלות קניית השיש שקיבל.

 

המסקנה ממקרה זה, היא שיש לבצע תוספות רק בהסכמה בכתב, בחוזה המקורי או במסמך נפרד לתוספות.

 

הכותב הוא יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חילוקי דעות בעבודה
צילום: Index Open
מומלצים