זירת הקניות

חמישית מהצומח על כדור הארץ - בסכנת הכחדה

"איננו יכולים לשבת מהצד ולראות צמחים נעלמים מעל פני האדמה", אמרו חוקרים בריטים שפרסמו את רשימת מיני הצומח המאויימים. "צמחים אלה מספקים אוויר נקי, מים, מזון ודלק. כל בעלי החיים, בעלי הכנף ובני האדם תלויים בהם". מחקר נפרד: כשליש מהיונקים שהוכרזו כחיות שנכחדו התגלו מחדש

הם לא חמודים כמו פנדות ולא מרתקים ומסתוריים כמו טיגריסים, אבל אחד מכל חמישה מיני צמחים שעל פני כדור הארץ נמצא בסכנת הכחדה - כך עולה ממחקר שפורסם בסוף השבוע. מאחר שהצמחים משמשים כבסיס לכל המערכות האקולוגיות, המגמה הזו מאיימת באופן ממשי על המשך החיים בכדור הארץ, טוענים החוקרים.

את המחקר ביצעו בוטנאים וחוקרים מהגנים הבוטניים המלכותיים של בריטניה (קיו גארדנז), בשיתוף עם המוזיאון לטבע בלונדון, והאיגוד לשימור הטבע (IUCN). כבר בתחילת הדרך הבינו החוקרים כי לא יצליחו לאמוד את מצבם האמיתי של 380 אלף מיני הצמחים שעל פני כדור הארץ - כפי שנעשה עם עשרת אלפי מיני בעלי הכנף שבעולם.

לפיכך, הם החליטו לבדוק מדגם של 4,000 מיני צמחים שנבחרו באופן שרירותי מתוך חמש קבוצות הצמחים העיקריות שצומחות על פני האדמה. הם בדקו את היקף תפוצתם של כל אחד מהמינים הללו והגיעו למסקנה כי יש להגדיר 22 אחוז מתוכם כמינים בסכנת הכחדה. אך ייתכן שהיקף הצמחים המאויימים אף גדול יותר, מאחר שלחוקרים לא היה מידע מספק אודות 33 אחוז מהצמחים שבמדגם, והם לא יכולים היו לקבוע האם הם נדירים או נפוצים.

על פי המחקר, צמחים נמצאים תחת איום גדול יותר מבעלי כנף, וברמת איום דומה לזו של יונקים. רק מצבם של דו-חיים ואלמוגים טוב יותר. המחקר מצא כי הסכנה הגדולה ביותר המרחפת מעל הצמחים היא פעילות בני האדם, שגורמת להרס בתי הגידול שלהם. הפעילות הזו כוללת הפיכת שטחים טבעיים לשטחי חקלאות מעובדים, או לשטחי מרעה וחוות לגידול בקר. פעילות אנושית אחראית ל-81 אחוז מהאיום - קובע המחקר. שאר האיומים הם גנטיים או סביבתיים. רוב המינים המאויימים גדלים באזורים הטרופיים וביערות הגשם.

הבסיס לקיום על פני כדור הארץ

"המחקר אישש את ההשערות שלנו, שצמחים שנמצאים בסכנת הכחדה ושהסיבה העיקרית לכך היא דחיקה של בתי הגידול שלהם על ידי האדם", הסביר סטיבן הופר, מנהל קיו גארדנז. "איננו יכולים לשבת עוד מהצד ולראות צמחים נעלמים מעל פני האדמה. צמחים אלה הם הבסיס של כל החיים על פני כדור הארץ, והם מספקים אוויר נקי, מים, מזון ודלק. כל בעלי החיים ובעלי הכנף תלויים בהם - וגם אנחנו בני האדם".

המחקר התפרסם לקראת כינוס של האו"ם בנושא המגוון הביולוגי בהמשך החודש ביפן. בכינוס ינסו נציגי מדינות העולם לגבש יעדים לשימור מינים הנמצאים בסכנת הכחדה.

נציג IUCN לכינוס אמר שמטרת המחקר היא לוודא שהדיונים לא יתמקדו רק בבעלי חיים ויזניחו את העיסוק בצמחים. "אנו רוצים לוודא שלא שוכחים את הצמחים...", אמר קרייג הילטון-טיילור. הוא ציין כי בארגון מקווים שהכינוס יוליד יעדים בינלאומיים לשימור של כל המינים הנמצאים בסכנת הכחדה עד 2020.

מחקר נוסף: יונקים נכחדים "מתגלים מחדש"

בתוך כך - מחקר נפרד מציג נקודת מבט אופטימית יותר: החוקרים טוענים מצבם של היונקים הנמצאים בסכנת הכחדה טוב מעט יותר משסברו תחילה, ושכשליש מהיונקים שהוכרזו כחיות שנכחדו התגלו מחדש בשנים האחרונות.

החוקרים, מאוניברסיטת קווינזלנד באוסטרליה, טוענים כי מתוך 187 יונקים שהוכרזו "נעדרים" מאז שנת 1500, 67 מינים התגלו מחדש. מדובר בעיקר במינים שהוכרזו כנכחדים בגלל פעילות אנושית שגרמה להרס בתי הגידול שלהם.

"קשה לזהות הכחדה של מין מסויים", קובעים החוקרים. לדבריהם, לעיתים חולפות שנים רבות בין שני אירועים של איתור מין נדיר כלשהו בטבע. לפיכך, המינים נחשבים כמי שנמצאים בסכנת הכחדה או כמי שכנראה נכחדו - אך אז הם "מתגלים" מחדש.

לדברי החוקרים, קיים סיכוי גדול יותר של הגדרה שגויה של מין מסויים כנכחד, כאשר מדובר ביונקים שהאדם דחק אותם מבתי הגידול שלהם או הרס חלק מהם. זאת, בהשוואה למקרים בהם היונקים סובלים מציד בלתי נשלט, מחלות או התרבות של טורפים. אז, לרוב, ההגדרה של מין נכחד מדוייקת יותר.

לפיכך, טוענים החוקרים, ישנה הגזמה בהשפעה האמיתית של בני האדם על בתי הגידול של יונקים. זו כנראה קטנה יותר בפועל מכפי שסבורים רוב המדענים.

בשבוע שעבר ארגוני שימור בעלי חיים הכריזו על "גילוי מחדש" של מיני דו-חיים. מדובר על מין של סלמנדרה וצפרדע שלא נצפו בטבע מאז שנות ה-70, אך אותרו לאחרונה באזורים נידחים של מקסיקו ואפריקה, לשם לא יצאו בשנים האחרונות משלחות מחקר בשל המצב הביטחוני המעורער באזור או תנאי הגישה הקשים.

האוויר, המים והמזון שלנו. הצמחים