שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הרשות חושפת: הכבישים המסוכנים בישראל

    סקר כבישים מקיף שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מעלה ממצאים מדאיגים. מתוך 500 נקודות שנחשדו כמוקדי סיכון, 174 התגלו כמחייבות טיפול הנדסי הדורש טיפול מיידי - בהן גם בכבישים המרכזיים ביותר

    כבישי ישראל, מודל 2010: אספלט שחוק וסדוק, מעקות בטיחות מיושנים ורופפים, שוליים צרים או לא קיימים, תאורה לקויה ורמת תחזוקה ירודה. כך עולה מסקר מיוחד לאיתור מוקדי סיכון בכבישים הבין עירוניים, שהכינה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרשות הגישה את הסקר למשרד התחבורה ולמע"צ, עם המלצה להקים בדחיפות צוות מקצועי שייקבע סדרי עדיפויות לטיפול במוקדי סיכון - פגמים הנדסיים מהותיים שהתגלו ב-174 קטעי כביש שונים.

     

    • לרשימת כל 174 הנקודות הבעייתיות

     


    סקר הרשות: 174 מוקדי סיכון הדורשים טיפול דחוף (צילום: חגי אהרון)

     

    מוקד הסיכון שהוגדר כחמור ביותר בסקר של הרשות נמצא בכביש מספר 40, במחלף אלישמע: הבעיות במקום כוללות הפרעות מרובות לשדה הראייה של הנהגים, סימוני צבע "דהויים לחלוטין", ותכנון הנדסי לקוי. על-פי נתוני הרשות, במחלף אירעו 77 תאונות בשלוש השנים האחרונות.

     

    גם כבישים מרכזיים יותר, כמו כביש מספר 1 (ירושלים-תל-אביב), כביש מספר 2 (חיפה-תל-אביב), וכביש מספר 4 ("כביש גהה"), נמצאו כמסוכנים בנקודות שונות. אולם, חלק גדול ממוקדי הסיכון עליהם מצביע סקר הרשות, נמצאים בפריפריה - בכבישים המרוחקים ממרכז הארץ, שלרוב סובלים מהיעדר תקציבי תחזוקה ראויים.

     

     
    דוח הרשות לבטיחות: מוקדי סיכון

    מוקדי סיכון ברשת הכבישים
    דירוג חומרה מספר כביש ק"מ ליקוי (דוגמה)
    1 40 300.1 סימוני צבע דהויים
    2 4 115-118 מעקה המהווה מפגע
    3 4 112.8 לא קיים נתיב האצה
    4 2 39 היפגעות הולכי רגל
    5 444 39-42 מהירויות נסיעה חריגות
    6 75 28 רובד אספלט שחוק
    7 90 316 שוליים צרים
    8 44 28-37 תאורה לקויה בלילה
    9 70 70-77 מרובה עיקולים חדים
    10 1 49-54 שדה ראיה מוגבל
    11 446 3 רמת תחזוקה ירודה
    12 55 6 התאמת זמני רמזור לתנועה
    13 44 37-41 היעדר גדר הולכי רגל
    14 85 21.1 שדה ראיה מוגבל
    15 5614 1-5 תימרור חסר

     

    יש לציין כי צוות הרשות מצא מגוון רחב של ליקויים - חלקם בכבישים עצמם וחלקם בתשתית שמסביבם. בכביש 44 במרכז הארץ, נמצא כי "ישנם לא מעט צמתים מוארים, אך קטעי הכביש בין צומת אחד למשנהו אינו מוארים - דבר הידוע כגורם לתופעת 'עיוורון נהגים'". בכביש מספר 4, בקילומטרים 92 עד 97, נתגלו "מעקות בטיחות מיושנים... בדיקה מדגמית מעלה כי חיבורי הפלטות לא תקינים (חסרים ברגים)".

     

    בכביש מספר 2, בקילומטרים 63 ו-64, נמצא כי "שולי הכביש הימניים עומדים על כ-1 מטר, ומעקות הגשר הנמצא בטווח הנ"ל פגועים". בכביש מספר 90 נמצאו מספר מוקדים שבהם יש "שוליים צרים, רובד אספלט שחוק, וסימוני צבע דהויים". כביש 444, החוצה את טייבה, הוגדר בסקר כ"שעטנז של כביש עירוני וכביש בין-עירוני, אך לא קיים כל אלמנט המגביל פיזית ופסיכולוגית את הנהגים מלנסוע מעל המהירות המותרת".

     

    בכבישים מרוחקים יחסית מהמרכז נמצאו בעיות ייחודיות לאזורים כפריים: השתלבות לא מוסדרת של שבילי עפר או כבישים צדדיים. כך למשל, בכביש מספר 805, החוצה את היישוב דיר-חנא, נמצא כי "קיימים צמתים רבים ללא נתיבי האטה או האצה, (הכביש) בחלקו מואר, השוליים צרים, והרבה התחברויות צדיות לא מוסדרות". כביש 806, הנמצא גם הוא בצפון, התגלו ליקויים דומים: "רובד האספלט שחוק וקיימים סדקים במיסעה, מכשולים (עצים וסלעים) בקרבת המיסעה ללא מעקה בטיחות, קיימות התחברויות צדיות בעיקולים".

     

    500 נקודות חשודות, 174 מוקדים

    "התוכנית מבוססת על נתוני תאונות בכבישים הבין-עירוניים, סוגי התאונות וחומרתן", מסביר מנהל אגף ההנדסה ברשות, הראל אמיר, שעמד בראש הצוות שביצע את הסקר. "לאחר איתור המקומות המועדים נבחנה כל נקודה ונקודה, נערכו סיורים וניתנו המלצות על-סמך פרמטרים שונים כגון נפח תנועה, גיאומטריה וסוג התאונות". לדברי מנכ"ל הרשות בפועל, דוד עוזר, הסקר נועד "לוודא האם קיימים פגמים הנדסיים ברשת הכבישים הבינעירונית המצריכים שיפור הנדסי".

     

    במהלך הכנת הסקר, נמצאו 500 נקודות שנחשדו כמוקדי סיכון. ברשות מציינים כי "בכל נקודה חשודה נערכו סיורים, בכדי למצוא את הפתרון ההנדסי המתאים - אם ישנו שכזה". ב-174 קטעי כביש שנבדקו, נמצא כי ניתן לשפר את רמת הבטיחות באמצעות טיפול הנדסי הולם. "נקודות אלו דורגו על-פי מדד חומרה, המשקף את דחיפות הטיפול", אומרים ברשות.

     

    ממצאי הסקר הוגשו לשר התחבורה, ישראל כץ, ולמנכ"ל משרדו, יעקב גנות. "אני תקווה שגופים אלו ימצאו לנכון לטפל בפניה זו באופן מיידי", מסכם מנכ"ל הרשות עוזר. יו"ר הרשות, אוריאל לין, מציין כי המליץ לשר ולמנכ"ל משרד התחבורה "להקים בדחיפות צוות מקצועי מצומצם, שעל-בסיס הממצאים יקבע סדר עדיפות (ליישום) השיפורים בתשתית הדרכים".

     

    יש להזכיר כי למרות הממצאים החמורים שהוגשו לשר, אין כל ערובה כי אכן ישולבו בתוכנית העבודה של החברה הלאומית לדרכים. לרשות הלאומית אין כל יכולת אכיפה או פיקוח על פעילות גופים אחרים במשרד התחבורה, ולכן היא אינה יכולה לקבוע סדרי עדיפות לטיפול בבעיות תשתית.

     

    יום העצמאות של הרשות לבטיחות

    הסקר של הרשות הוכן באופן עצמאי, וללא תלות בעבודתה של ועדה מיוחדת מטעם משרד התחבורה, הקובעת מדי שנה רשימה של כ-60 מוקדי סיכון. בוועדה של משרד התחבורה חברים נציגי המשרד עצמו, וכן נציגי החברה הלאומית לדרכים, המשטרה והרשות לבטיחות. יש לציין כי הוועדה של משרד התחבורה היא שקובעת את סדר העדיפויות לפיו מטופלים מוקדי הסיכון.

     

    אלא שהתנהלות זוכה לביקורת חריפה מצד מומחי בטיחות, הטוענים מזה זמן רב כי הרשות לבטיחות צריכה לקבוע את סדר העדיפות לטיפול במוקדי הסיכון. ועדת שיינין, שקבעה ב-2006 את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות, החליטה כי "החברה הלאומית לדרכים צריכה להיות הגוף המבצע את הפרויקטים ההנדסיים הדרושים לשם שדרוג הבטיחות ברשת הדרכים הבינעירונית, (ו)לשם כך יש לקבוע את תפקיד הרשות הלאומית לבטיחות כגוף הקובע סדר עדיפויות ומאשר פרויקטים אלה".

     

    כדאי גם לזכור כי למרות שמוקדי הסיכון מהווים רק חלק קטן מרשת הכבישים - הכוללת קרוב ל-6,000 ק"מ של דרכים סלולות - הטיפול בהם נחשב על-ידי מומחי בטיחות לבעל חשיבות רבה במיוחד. בדו"ח שהגישה ועדת שיינין נקבע כי "בעיית התאונות הקטלניות מתרכזת בחלק קטן יחסית מהרשת הבין-עירונית. בקטעים אלה ריכוז התאונות הקטלניות גבוה פי שמונה לערך, מאשר בשאר קטעי הדרך. הריכוז הגבוה של תאונות בחלק קטן מרשת הכבישים, מקל על הטיפול בבעיה ומצביע על סיכויים גבוהים להפחית את מספר ההרוגים בשיעור ניכר".

     

    בשנים האחרונות הוכח כי טיפול במוקדי סיכון תורם להפחתה במספר תאונות הדרכים וההרוגים. בשנים 2007 עד 2009 טופלו 179 מוקדים כאלה, בהשקעה הנאמדת ב-600 מיליון שקל. התוצאות שהציגה החברה הלאומית לדרכים היו חד-משמעיות: ב-58 מוקדים שטופלו ב-2008 נצפתה ירידה של 64% בסך התאונות, ו-80% במספר התאונות הקטלניות.

     

    מומחי בטיחות מתריעים מזה שנים ארוכות כי תקציב התחזוקה של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) אינו מספק, וכי עיקר תקציבה מופנה לפיתוח כבישים חדשים. בכירים בחברה טענו בעבר כי חלוקת התקציב מושפעת משיקולים פוליטיים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מנכ"ל הרשות: "לטפל באופן מיידי"
    צילום: רותם מלנקי מישל דור חגי אהרון
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים