שתף קטע נבחר

צילום פאנינג: ללכוד את התנועה

צילום הוא אולי הקפאה של רגע, אבל ישנה טכניקה פשוטה שמעבירה תחושה של מהירות ותנועה חיה - פאנינג. כך תצלמו תמונות דינמיות ומרהיבות של אנשים, כלי רכב, בעלי חיים ועוד

פאנינג (Panning) -או בעברית – מצלמה עוקבת הוא צילום במהירות סגר נמוכה של עצמים נעים, על מנת להדגיש את התנועה שלהם על רקע מטושטש. כלומר, בתמונה שאנחנו מנסים להציג יהיה עצם מרכזי (בתנועה) שייראה לנו וברור בעוד הרקע "יימרח" - וייצור תחושה של מהירות. כך ניתן ליצור תמונות חיות ודינמיות. השיטה אמנם אינה מורכבת, אולם היא מצריכה אימון כדי להשיג תוצאות טובות.

 


קטנוע בנסיעה ברחוב אלנבי בת"א. נתוני הצילום הם: סגר 1/40 צמצם F/6.3

 

 

עקרונות בסיסיים

1. מגדירים את המצלמה למהירות סגר נמוכה מ- 1/100 ורצוי יותר מהירה מ-1/30, כשהדבר תלוי במהירות האובייקט והמרחק שלו מאיתנו.

2. קחו בחשבון שככל שמהירות הסגר היא נמוכה יותר, כך תראה המריחה גדולה יותר - אבל גם יהיה לנו יותר קשה לצלם. למה? תשובה בהמשך.

3. רצוי לקבוע פוקוס אוטומטי למרחק שבו האובייקט נמצא. מאחר והעצם הוא בתנועה יהיה קשה להתמקד עליו.

4. עומדים במקום ממנו ניתן לצלם את העצם ללא הפרעות וללא הסחות דעת.

 

עוד באתר גליץ, בית הספר לצילום : טכניקות אינפרא-אדום למתחילים

 


טיסן בדרכו לנחיתה בנתניה. נתוני הצילום: מהירות סגר 1/30, מפתח צמצם F/7

 

איך מצלמים?

לאחר שהתכוננו נפשית וגם טכנית לצילום, נארוב לאובייקט המצולם בסבלנות. מומלץ להסתכל דרך העינית ולא דרך מסך ה-LCD, מאחר והיא יותר מהירה, מדוייקת ובלי עיכוב. ננסה למקם את העצם לצד הצלב שבעיינית ולשמור עליו בדיוק במקום אותו קבענו, כדי שיישאר בפוקוס. כשהעצם מגיע מולנו או לנקודה בה אנו רוצים לצלם אותו, נלחץ על כפתור הצמצם תוך כדי שאנחנו מקפידים על המשך תנועה יציבה והמשכית של המצלמה למול האובייקט. נלווה אותו בתנועה עד שהמצלמה מסיימת את החשיפה.

 


ציפור עפה בגובה נמוך, מעל נחל פולג. נתוני הצילום: מהירות סגר 1/50 ומפתח צמצם F/3

 

הסיבה שקשה מאוד לצלם בחשיפות ארוכות יותר ממה שהמלצנו היא שקשה גם להחזיק את המצלמה יציבה בציר האנכי וגם לעקוב אחרי האובייקט המצולם בדיוק במהירות בה הוא חולף לידנו - כדי שלא ייצא מטושטש. ניתן להתגבר חלקית על בעיה זו באמצעות חצובה.

 

עוד באתר גליץ, בית הספר לצילום : מוכנים לחורף? מדריך לצילום ברקים  

 


אופנוע בתחרות באשדוד. נתוני הצילום: עדשה 300 מ"מ מהירות 1/500 צמצם F/2.8

 

לאחר הצילום

לאחר הצילום נבדוק איך יצאה התמונה ואם יש צורך במקצה שיפורים. אם הצלחתם, רצוי לחתוך את התמונה כך שהאובייקט המרכזי יהיה בצד התמונה (הנגדי לכיוון ההתקדמות שלו), כדי לתת אפקט של התקדמות - בעיני המתבונן. האובייקט יצא מטושטש מדי לטעמכם, או שלא התמדתם בתנועה יציבה והוא "נמרח"? לא נורא. חשוב לפנות הרבה זמן ומקום פנוי בכרטיס הזיכרון ולנסות שוב. התנועה שלכם צריכה להיות יציבה ואחידה מאוד כדי ללכוד את האובייקט בצורה חדה.

 


קופצת למרחק בהדר יוסף, נתוני הצילום: עדשה 10 מ"מ מהירות תריס 1/20 צמצם F/22

 

סיכום

פאנינג, כמו טכניקות צילום רבות אחרות, הוא מיומנות נרכשת שצריך לתרגל הרבה.

 

ניתן לבצע צילומי פאנינג על כל עצם בתנועה - מכוניות, אופנועים, אופניים, רולרבליידס, טיסנים, ציפורים אנשים ברחוב ועוד. לא קל להוציא תמונת פאנינג טובה - אולם שימוש בעקרונות שהובאו במדריך יקל עליכם להפיק תמונות מעניינות בטכניקה זו. התמונות שלפניכם צולמו תוך שימוש בפילטר ND שמפחית את כמות האור ומקל על חשיפה ארוכה. 

 

רועי גליץ הוא צלם ומדריך צילום. מאמר זה הוא חלק מקורס יסודות הצילום בגליץ, בית הספר לצילום

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי גליץ
קפואים באוויר. צילום פאנינג
צילום: רועי גליץ
צילום: גדי אהד
בשיתוף גליץ, בית הספר לצילום
צילום: גדי אהד
מומלצים