שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    תעשיין מזהיר: הישראלים יעקפו את חוק הדגלים
    יצרן דגלים ישראלי טוען, כי החקיקה למניעת יבוא זול של דגלי ישראל מסין מלאה בפרצות: גם ישראלים שהעבירו קווי ייצור לסין ייהנו מהחוק. ועדת השרים לחקיקה תדון בנושא ביום ראשון

    האם הצעת החוק שנועדה להגן על ייצור סמלי לאום בישראל - תהפוך לחוק בלי שיניים? תעשיין ויצרן דגלים ישראלי טוען כי אם הכנסת תקבל את הצעות החוק הפרטיות שנועדו למנוע יבוא זול של דגלי ישראל וסמלי המדינה מסין, ניתן יהיה לעקוף אותן בקלות.

     

     

    החוקים מבקשים לתת העדפה ליצרני הדגלים והסמלים הישראליים במכרזי הממשלה ומוסדות ציבור, גם אם המחיר שיציעו גבוה עד 50% ממחירי המתחרים הזרים. הצעת החוק הראשונה שמובילה ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) מזה 5 חודשים, אמורה לעלות לדיון בוועדת השרים לחקיקה ביום א' הקרוב. יוחלט בה את לתת לחוק את תמיכת הממשלה. הצעת חוק דומה מוביל ח"כ נחמן שי (קדימה). היא הוגשה רק בימים האחרונים ותגיע לוועדת השרים לפחות בעוד חודשיים-שלושה.

     

    העדפת ההצעות היקרות של יצרנים הישראליים במכרזים לעומת המחירים הזולים של תוצרת סין, טורקיה ואחרות, תהיה לפי החוקים המוצעים בתנאי שהיצרנים הם אזרחי או תושבי ישראל או שהמפעל המייצר רשום בישראל, וכן אם עלות המרכיבים הישראליים במוצר גבוהה מ-35% מהמחיר המוצע.

     

    הבדלי שכר של 700% בין ישראל לסין

    התעשיין אבי מרום, יו"ר מפעלי מרום בכפר סבא, מציע לתקן את החוק כך שיאסור כליל על יבוא דגלים וסמלים מחוץ לישראל. זאת לטענתו בגלל שניתן "לעקר את כוונת המחוקק" בחוקים המוצעים בדרכים הבאות: להעדיף גם אזרח ישראלי שיש לו בית מלאכה בסין, או מפעל הרשום בישראל כשבפועל הוא מייצר בסין, דוגמת מתפרות ועסקים ישראליים אחרים שהעבירו את פסי הייצור למדינות עם כוח עבודה זול.

     

    עוד טוען מרום כי התנאי של עלות הרכיבים הישראליים במוצר איננה נמדדת ב-35% כמתבקש בהצעות החוק. זאת מאחר שרכיב כזה משקף רק את עלות כוח העבודה במוצר. בהקשר זה הוא מציין שקיים הבדל מהותי בין רמות השכר בארץ לעומת סין והוא לא מגיע ל-50% אלא ל-700%.

     

    מרום טוען שמפעליו הם מהגדולים באזור וכי הוא ניהל בעבר מאבק ציבורי נגד היבוא הזול בשינוי חוק חובת המכרזים. לדבריו, חלק ממשרדי הממשלה וגורמים אחרים כגון הקק"ל שינו את מדיניותם והם מקפידים לרכוש דגלים וסמלים מתוצרת ישראל. אבל רוב הרשויות המקומיות וגורמים מסחריים מעדיפים את ההיבט הכספי על הערך הלאומי.

     

    "אם אתה לא יכול להילחם בהם הצטרף אליהם"

    ח"כ יחימוביץ אמרה בתגובה לטענות מרום כי הן תמוהות מאחר שהצעת החוק שלה התגבשה בשיתוף פעולה הדוק עם איגוד תעשייני הטקסטיל בסיוע משפטנים ועברה לביקורתם לפני שהונחה על שולחן הכנסת. לדבריה, "הצעתנו נועדה להביא לכך שדגלי ישראל ייוצרו בישראל ולא בסין". עם זאת מציינת כי "כל הערה או טענה שתבוא אליה תיבדק ותילקח בחשבון במהלך החקיקה".

     

    אבי מרום גילה בתשובה לשאלת ynet כי הוא לא רק יצרן דגלים מוכר בעולם אלא גם יבואן שלהם ובעצמו אפילו מחזיק מפעל בסין. "נאלצתי ללכת לפי הכלל, שאם אתה לא יכול להילחם בהם הצטרף אליהם, בהבדל אחד. אני לפחות מייבא מסין את דגלי ישראל שאני מייצר במפעל שלי". לכאורה נראה שהוא יורה ברגלו בבקשתו לסתום את הפרצה בהצעות החוק. אבל זה לא הפסד גדול לגביו, כי הוא מייצר דגלים למדינות רבות בעולם.

     

    מרום גם אומר שהוא לא חבר באיגוד תעשייני הטקסטיל (שעוזר ליחימוביץ) כי הוא חבר בהתאחדות התעשיינים והאיגוד לא מספק לו תמורה עבור דמי החבר. "המאבק שאני כבר מנהל מספר שנים נועד למנוע סגירת מפעלים ישראליים וגם את הביזיון כאשר גורמים ציבוריים, פרטיים וממשלתיים, ביניהם כאלה שנאבקים על העיקרון של העדפת תוצרת כחול-לבן, מעדיפים את המוצר הסיני הזול דווקא כשמדובר ברכישת דגלי ישראל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים