שתף קטע נבחר

זירת הקניות

סכנת דליפת הברום: "אנחנו במרוץ נגד הזמן"

היקפי הקטל ההמוני שעלולים לקרות כתוצאה מדליפת החומר המסוכן, הוצגו בוועדת הבריאות והסביבה של הכנסת. היו"ר חנין הביע דאגה מכך ש"אינטרסים כלכליים של חברות הספנות משפיעים על מידת הסכנה הנובעת משינוע המטענים"

"אני מודאג מהממצא לפיו אינטרסים כלכליים של חברות הספנות משפיעים על מידת הסכנה הנובעת משינוע מטעני הברום לנמלים. שיקולי בריאות, סביבה וביטחון לא מטרידים אותן", כך אמר היום ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר וועדת הבריאות והסביבה בכנסת, במהלך דיון שהתקיים בנושא שינוע הברום.

 

בדיון הוצגו נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת שפורסמו אמש, לגבי היקף הקטל ההמוני שעלול לקרות כתוצאה מדליפת ברום, במהלך שינוע החומר המסוכן ליצוא מהמפעל בים המלח לנמלים אשדוד וחיפה. הדיון התמקד בשאלה, מדוע משנעים את מכולות הברום לנמל חיפה במקום לנמל אשדוד, שהשינוע אליו זול יותר ובעל סיכון בטיחותי נמוך יותר.

 

חנין הגיב לדברי נציג נמל חיפה, שציין את בעיית שיקולי חברות הספנות הזרות. "יצוא הברום הוא טיפה בים המכולות שיוצאות מהנמל כל שנה. החלטת החברות היכן לעגון תלויה בכמות המטענים האחרים ולא משתלם להן לשנות נתיב רק בגלל כמות הברום הזאת", אמר הנציג.

 

במהלך הדיון העלה חנין השערה כי החומר המסוכן משונע דווקא לנמל הצפוני ולא לנמל אשדוד, הקרוב יותר לים המלח, היא ריכוזיות של האחים עופר, שהם הבעלים גם של כימיקלים לישראל, החברה האם של מפעל הברום, וגם של וחברת צים, שחיפה הוא נמל הבית שלה. עופר ליפשיץ, המשנה למנכ"ל של כי"ל, דחה את הדברים ואמר כי מדובר בשתי חברות נפרדות ללא קשר עסקי ביניהן.

 

"מלבד צים, אנחנו עובדים עם 3 חברות ספנות גדולות שעוגנות בחיפה, משיקולים עסקיים שלהן", אמר ליפשיץ, "אנחנו לא אדישים לעלות הנוספת, אבל היכולת שלנו להשפיע על חברת ספנות זרה בשאלה היכן לטעון את הברום היא מוגבלת. ההחלטה היא שלהן ואנחנו לא הסמכות והכתובת". 

 

"ריכוז של סכנות במפרץ חיפה"

במהלך הדיון הסתייגה כי"ל מההערכות לגבי ההיקף העצום של הנפגעים במקרה של דליפת ברום. "אני יודע שזה לא נכון ואני לא יודע מאיפה זה בא. אנחנו לא מכירים מחקר שנעשה על היקף הנפגעים", אמר ליפשיץ. יניב רונן, שהכין את הנתונים, אמר כי המקור הוא ועדת הרצל שפיר, שבדקה את הנושא לפני מספר שנים. ליפשיץ הגיב, כי "שפיר היה אצלנו וקיבל את כל המידע, שהוא שונה מהפרסום".

 

בתגובה אמר יו"ר הוועדה ח"כ דב חנין (חד"ש): "תתעדכן, תהיו יותר אגרסיביים בכל הקשור להפחתת הסיכונים. אם יקרהה אסון - זה יתגלגל עליכם בתביעות ענק לפיצויים, שיהיו בעלות משמעות כלכלית עצומה עבורכם". בהמשך הוא ציין, כי "אנחנו במרוץ נגד הזמן ולא ידוע מתי נעמוד לפני מלחמה חדשה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו סיכונים כאלה, בעיקר בשל העובדה שמפרץ חיפה הוא ריכוז של סכנות".

 

במהלך הדיון נמסר, כי הסיכונים מדליפת ברום לריכוזי האוכלוסייה הסמוכים לנמלי חיפה ואשדוד הם דומים, מאחר שאזורי המגורים נמצאים במרחק קילומטר אחד בלבד. נציגי חברות הנמלים וכי"ל אמרו, כי כולם ערים לסכנת אסון, וההיערכות למניעתו היא "ברמה בינלאומית גבוהה" וכוללת צוותי חירום בכוננות ותרגילים קבועים לנטרול מיידי של ברום.

 

עוד התברר בדיון, כי שינוע הברום דרך אשדוד זינק בשנתיים האחרונות ומהווה כיום 45% מהיצוא. מדברי נציג נמל חיפה עלה, כי העלייה התלולה ביצוא הברום דרך אשדוד היא יחסית לתנועה הכללית של מטעני הייצוא הישראליים האחרים.

 

יצחק דואר מהמשרד להגנת הסביבה, שציין את המהפך בהתפלגות יצוא הברום בין נמלי חיפה ואשדוד, אמר כי עד לפני שנה יצאו מחיפה 2,000 מכולות בשנה לעומת 148 מאשדוד, ואילו השנה קפץ מספר המכולות המיוצאות מאשדוד ל-1,000, ובחיפה הוא ירד ל-1,200. "מגבלות הסביבה לא משחקות כאן. מבדיקת מסלולי השינוע והשפעתם הסביבתית הגענו למסקנה, שהמסלול הבטוח ביותר הוא לנמל אילת. אבל לשם אין רכבת", אמר.

 

שמעון ליאור, ראש יחידת הבטיחות והגנת הסביבה בחברת נמלי ישראל אמר, כי ידוע לו רק על תאונה אחת בטעינת מכולות הברום כשמכולה אחת ניתקה מהמלגזה ונחבטה ברציף. הוא הוסיף כי במקרה זה נגרם נזק רק למעטפת ולא למיכל הברום, המוגן בפנים בנפרד.  

 

לבסוף קבע יו"ר הוועדה חנין דיון נוסף, אליו יוזמנו נציגי חברות הספנות. בנוסף, חנין הביע תמיהה על היעדר נציגות מטעם עיריית חיפה, שהיא בעלת עניין מרכזית והודיע שיזמן לדיון הבא גם את ראש העירייה, יונה יהב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חביות ברום
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים