שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כך תגבה המדינה מס על טעינת מכוניות חשמליות

    משרד התשתיות מפרסם את עיקרי המדיניות המתגבשת בעניין טעינת כלי רכב חשמליים. הבשורות הטובות: תקן אחיד יאפשר לכל בעל רכב לטעון את מכוניתו בכל עמדת טעינה. הבשורות הרעות: הטעינה תהיה באמצעות רשת "מבוקרת", שתאפשר הטלת מס מיוחד על חשמל המיועד לכלי רכב חשמליים

    איך תגבה המדינה מס על חשמל המיועד לכלי רכב חשמליים? משרד התשתיות מפרסם היום (ד') את עיקרי המדיניות המוצעת על-ידו בעניין טעינת כלי רכב חשמליים. לפי המשרד, המדיניות המתגבשת קובעת כי טעינת כלי רכב חשמליים תיעשה בצורה "מבוקרת" - כלומר, לא באמצעות התחברות חופשית לרשת החשמל, אלא על-ידי רשת "חכמה" וייעודית, שתאפשר לקיים ניהול ובקרה של הטעינה. על גיבוש המדיניות אחראי צוות בין-משרדי, שעם חבריו נמנים נציגים של משרדי המשפטים, האוצר והתחבורה, וכן נציגי רשות החשמל.

     

     

    במשרד התשתיות מציינים היום כי טעינה מבוקרת "נועדה לאפשר בקרה ושליטה על הביקושים לחשמל, ועל העומס במערכת הייצור, ההולכה והחלוקה של החשמל". עם זאת, לטעינה מבוקרת יש שימוש נוסף: לאפשר למדינה לגבות מס על החשמל המיועד לכלי רכב. כבר בתחילת 2008, הבהיר צוות בין-משרדי כי יש "להטיל מס על חשמל לטעינת מצברי רכב חשמלי" - בדומה למס המוטל על דלק ("בלו").  


    עמדת הטעינה של בטר פלייס הישראלית. תהיה אוניברסלית? (תצלום: רויטרס)

     

    יש לציין כי ב-2011 צפוי להתחיל שיווקן של מכוניות חשמליות ראשונות בישראל. ברבעון האחרון של השנה תחל חברת "בטר פלייס" לשווק את הגרסה החשמלית של רנו פלואנס. במהלך השנה צפויה גם יבואנית מיצובישי, חברת כלמוביל, להתחיל בשיווק של ה-i-MiEV הקטנה.

     

    איך לתרום לעולם ירוק

    על-פי המדיניות המוצעת, הטעינה של כלי רכב חשמליים תידרש לעמוד בתקנים - שטרם נקבעו - כאשר יתכן כי התקן הישראלי יתבסס על תקן בין-לאומי. במשרד מפרטים את הדרישות העיקריות לעמדות הטעינה:

     

    1. תקן אחיד יאפשר לכל כלי רכב חשמלי להיטען בכל נקודת טעינה מורשית, ללא תלות בזהות ספק הטעינה שאת שירותיו רכש בעל הרכב.
    2. כבל הטעינה - היוצא מעמדת הטעינה - יהיה בלתי-ניתן לפירוק, ומותאם להספק הנדרש.
    3. השקע בקצהו של כבל הטעינה יהיה בסטנדרט אחיד, ויתאים לכל כלי הרכב.
    4. חיבור הכבל לרכב יאפשר זיהוי של הרכב. במשרד מציינים כי "ללא זיהוי, לא תאפשר יחידת הטעינה חיבור של מתח טעינה לכבל הטעינה". לדבריהם, כך "תימנע התחשמלות ושימוש בכבל לא תקני ומתאם לרכב".
    5. לפני התחלת הטעינה יבוצעו בדיקות בטיחות נוספות - כמו הארקה ויכולת ניתוק במקרה של "זליגה". הטעינה תיפסק מיידית אם יזוהה ניסיון לניתוק שקע הטעינה מהרכב.

     

    לדברי שר התשתיות, עוזי לנדאו, מכוניות חשמליות הן "כלי חשוב שבכוחו לסייע מחד, בהקטנת התלות בנפט הערבי ומאידך, יתרום לעולם ירוק וידידותי לסביבה". בהתייחסו לאופן הטעינה המוצע, אומר לנדאו כי "אנו נערכים לכך שבעתיד, כאשר הנושא יצבור תאוצה, ניהול ביקושי הטעינה יהיה מוסדר, עם שמירת האופציה לשימוש בטכנולוגיה של 'רשת חכמה'".

     

    במשרד גם מתייחסים היום לטענות המועלות לעתים תכופות נגד מיזם טעינת הרכב החשמלי בטר פלייס, ולפיהן המדינה תאפשר לחברה למעשה להשיג מונופול בתחום הטעינה. לדבריהם, מדיניות הממשלה המתגבשת תאפשר הקמתה של "מערכת טעינה רבת-מפעילים", שתתבסס על תקן אחיד להתחברות לרשת הטעינה. עם זאת, יש לציין כי כיום אין תקינה בין-לאומית אחידה לטעינת כלי רכב חשמליים, וגם לא ברור אם או מתי תאמץ תעשיית הרכב העולמית תקן שכזה.  

     

    על-פי עיקרי המדיניות, הקמת עמדות טעינה באזורים ציבוריים תיעשה על-ידי חברת החשמל, שתהיה גם אחראית על תחזוקת העמדות. באזורים המוגדרים "פרטיים" - כמו למשל בנייני מגורים - יותקנו עמדות הטעינה על-ידי גורמים המורשים לבצע עבודות חשמל. באותם אזורים פרטיים, עמדות הטעינה יהיו בבעלות הלקוחות הסופיים - כלומר, בעלי הרכב.


     

    הקלת העומס על המערכת

    עיקרי המדיניות שמפרסם היום משרד התשתיות, דומים בעיקרם לעמדת מרבית משרדי הממשלה מאז החלו לבחון את עידוד השימוש בכלי הרכב חשמליים, בהתאם להחלטת ממשלה מסוף 2007. כבר לפני כשנתיים, בסוף 2008, הצהיר שר התשתיות דאז, בנימין בן-אליעזר, כי "אם פרויקט הרכב החשמלי יבוסס על טעינה מנוהלת (או מבוקרת, ש.ה) הוא יוכל לתרום להקלת העומס על מערכת החשמל, ולא יצריך השקעות משמעותיות על משק החשמל".

     

    ראוי להזכיר כי הצהרת השר לשעבר התבססה במלואה על סקר שערכה חברת החשמל, במימונה של חברת בטר פלייס. דו"ח שפרסם בשנה שעברה מרכז המחקר של הכנסת, קבע כי "המחקר מבוסס כולו על נתונים שסיפקה חברת 'בטר-פלייס'... חברת החשמל הסתמכה על נתוני החברה כמקור יחיד".

     

    מס למנוע נסיעות מיותרות

    למרות שהעקרונות שמפרסם היום משרד התשתיות אינם מתייחסים למיסוי החשמל המיועד לכלי רכב חשמליים, רבים בתחום התשתיות ובענף הרכב סבורים כי אחת המטרות העיקריות של מדיניות המחייבת "טעינה מבוקרת", היא לאפשר למדינה לגבות מסים ייעודיים מבעלי מכוניות חשמליות.

     

    בדו"ח ועדת "מיסוי ירוק", שפורסם לפני כשלוש שנים, נקבע באופן חד-משמעי כי "על-מנת לרכז את תריצי המס בנקודת הכניסה של הרכב (החשמלי) לישראל, ולא לעודד נסועה עודפת ברכב חשמלי, אשר יוצר שורה של השפעות חיצוניות בדומה לרכב רגיל (למשל עומסי תנועה ותאונות, ש.ה), מוצע להטיל מס על חשמל לטעינת מצברי רכב חשמלי, אשר לא יעלה על סכום הבלו המשולם על סוגי דלק לתחבורה".

     

    ובמלים פשוטות: משרדי הממשלה מעוניינים להטיל מס מיוחד על חשמל המיועד לטעינת כלי רכב חשמליים. הטלת המס - "בלו-חשמל" - תתאפשר על-ידי הקמת רשת "חכמה", שתהיה ייעודית לטעינת כלי רכב ותאפשר זיהוי של בעל הרכב. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יהיה לכם ירוק, ויקר
    צילום: הלל פוסק
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים