שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מייסד מודו: "במבחן התוצאה נכשלנו"
    רגע אחרי כישלון ההנפקה בבורסה, דב מורן מנסה להסביר: "לא הצלחתי לשכנע את שוק ההון שאין כאן סיכון". על הפיטורים הצפויים של 100 עובדים: "חשבתי שנכון לשתף אותם, לאפשר להם זמן לחפש עבודה"

    "לא נשברתי. אני לא נשבר", הדגיש מייסד מודו דב מורן בסוף השבוע אחרי כישלון ההנפקה של החברה בבורסה בתל-אביב, המוביל לפיטוריהם של רוב עובדי החברה. "זה קשה, כי אני אוהב את האנשים בחברה, הם מדהימים. כבר עברנו קיצוצים, ומי שנשאר בחברה אלה אנשים שבאו לדחוף את העגלה קדימה".

     

    מורן אומר כי בינתיים לא פוטרו עובדים. "נתנו התראה מראש. אני מקווה שבתוך תקופת ההתראה נצליח לגייס כסף או שנגיע לאיזו קונסטרוקציה מסוימת שבה נוכל להמשיך. חשבתי שנכון לשתף את העובדים, לתת להם זמן להיערך ולחפש עבודה, כדי שזה לא יבוא בצורה כואבת. אבל אני עדיין מצפה שהם יתייצבו לעבודה ביום ראשון. יש עדיין מה לעשות".

     

    למרות זאת, במודו נערכים לפיטורים של כ-100 מ-130 העובדים. החברה תבטל את פעילות הפיתוח ותשאיר למעשה רק צוות מכירות במטרה להגדיל את ההכנסות.

     

    מודו ניסתה להנפיק ביום חמישי 25% ממניות החברה לפי שווי של 120 מיליון דולר. עד היום הושקעו בחברה כ-123 מיליון דולר, ובשנות פעילותה צברה הפסדים של כ-115 מיליון דולר.

     

    במחצית הראשונה של 2010 רשמה החברה הכנסות של 1.7 מיליון דולר, לעומת 182 אלף דולר ב-2009 כולה. מודו רשמה הפסד של כ-8 מיליון דולר לעומת הפסד של 45.7 מיליון דולר ב-2009. 

     

    כמה זמן תוכלו להמשיך לפעול בלי גיוס נוסף?

     

    "תלוי בפעילות שלנו, תלוי כמה אנשים יישארו. אין לי תשובה, יש המון פרמטרים שמשפיעים על זה".

     

    חשבת שזו תהיה התוצאה של הגיוס בארץ?

     

    "לא היינו רחוקים מהנפקה, אבל טעיתי, או שפשוט לא הצלחתי לשכנע את שוק ההון. במבחן התוצאה יש כישלון. לשכב על הגדר זה הגדרה גדולה וגרנדיוזית, אבל ככה זה כשאתה רץ קדימה ומנסה לפרוץ דרך חדשה. אני לא מבין את מי שדיברו על סיכון גדול – תמיד יש סיכון בהשקעה. הסיכון במודו קטן יותר מאשר בתחומים כמו ביוטק או קידוחי נפט. אם היינו מצליחים לגייס, הסיכון שנפטר או נסגור את החברה היה קטן מאוד, התוכנית של מודו היא לפעילות לטווח ארוך".

     

    אתה מאמין שבחו"ל המצב יהיה שונה ותצליח לגייס?

     

    "תראה, השוק האמריקני במצב כלכלי לא מזהיר, פחות טוב מבישראל. רף הכניסה לנאסד"ק עלה בצורה דרסטית, לכן אני לא יכול להנפיק שם. סודה סטרים הצליחו כי הם הגיעו מוכנים, ואני גאה בהצלחה שלהם כישראלי".

     

    אז תנפיקו בלונדון או בבורסה אחרת?

     

    "אני לא הולך ללונדון או לכל מיני בורסות מוזרות. יש אפשרויות של השקעות מגופים פרטיים, יש כמה גופים שהביעו עניין בחברה. אפשר לפעול בצוות קטן כדי לחסוך בהוצאות. זה יעכב את התוכניות שהיו לנו להמשך הפיתוח, אבל אלה החיים".

     

    אתה מתחיל לחשוב על אפשרות של סגירת החברה? או להעביר את השליטה לחברה אחרת במסגרת מיזוג או מכירה?

     

    "אני לא יכול להגיד שהמחשבות האלה לא צצות ועולות. צריכים לבחון את האפשרויות שלנו. אני מחויב לבעלי המניות ולעובדים, זאת קומבינציה שמחייבת אותי לחשוב על הכיוונים האלה גם אם אני לא אוהב אותם".

     

    מורן מדגיש כי לא מדובר בסוף דרכה של מודו. "לא נשברתי, ואני לא נשבר. זה חשוב לי – חשוב איפה יחיו הילדים שלי, במדינה שהחזות שלה תהיה היי-טק וקידמה. אני צריך לתרום את חלקי כדי שהיא תהיה מהסוג הזה, ולא רק יצוא ביטחוני או יצוא גז".

     

    מורן אומר כי החברה ממשיכה לעבוד. "יש לנו לקוחות, אנחנו מוכרים מוצרים ומקבלים ביקורות חיוביות. רק הבוקר ראיתי כתבה בהודו שפשוט חיממה לי את הלב, לא הספקתי לקרוא הכל. קראו לנו פלא קטן, Wonder Small. וואלה. זה טלפון ישראלי ותראה איך הם מפרגנים לנו. אני מקווה שהחדשות לא יפגעו בהזמנות – אין סיבה, כי אנחנו ממשיכים לייצר ולמכור".

     

    איך אתם מתקדמים במכירות?

     

    "הבנו שכל מה שסיפקנו לשותפה שלנו בהודו נמכר. נשיק בקרוב גם ברומניה ובבולגריה".

     

    מורן, ממציא הדיסק און קי, ייסד את מודו לאחר שמכר את אם-סיסטמס תמורת 1.6 מיליארד דולר. הרעיון של מודו היה לייצר טלפון סלולרי זעיר וקל במיוחד, שיתחבר אל מגוון אביזרים משלימים שיעניקו לו יכולות נוספות, כמו רמקול מיוחד, GPS, מצלמה ועוד.

     

    החברה החלה בפעילות זמן קצר לפני תחילת המשבר הכלכלי, וכבר בתחילת דרכה התקשתה להשלים גיוס הון. בעקבות המשבר נדחתה השקת הטלפון, והדגם הראשון לא תמך בחיבור לרשתות סלולר מדור 3, לכן חברות התקשורת לא התלהבו מהמוצר. הקשיים הביאו לכך שהחברה נאלצה לבצע כמה סבבי פיטורים בשנים האחרונות.

     

    הדגם הראשון הושק לפני כשנתיים בסלקום, שדיווחה לאחר כמה ימים כי כל המלאי, כמה אלפי יחידות, אזל – ומאז למעשה לא חידשה אותו. "אני מבין אותם", אומר מורן. "זה היה מכשיר מדור 2.5, שלא תאם את היעד של הגדלת ההכנסות מלקוח. רשת באג הביאה את הטלפון לפני כמה חודשים והמכשירים נחטפים".

     

    לפני חודש השיקה מודו את הדגם השני, ובו ויתרה על הרעיון של חיבור למכשירים שונים. יש כמה אביזרים חיצוניים כמו ערכת ספורט או מצלמה ומקלדת חיצונית, אבל מודו עצמה מספקת אותם. הדגם החדש כולל מסך מגע זעיר ותומך גם בחיבור לרשתות דור 3.

     

    כיום גם מורן מודה שהדגם הראשון לא היה מוצלח. "תשמע סיפור", אומר מורן. "ביום ראשון הלכתי לסופר. כשעמדתי ליד העגלה כדי לשחרר אותה נעמד לידי מישהו ושאל אם אני ממודו. הוא אמר לי שהוא קנה את הטלפון, שזה מוצר מדהים, שהוא מרוצה ממנו בטירוף והלך. זאת תחושה מדהימה. והמוצר לא מדהים. פיספסנו הרבה במודו 1. בדגם השני עשינו את העבודה טוב יותר".

     

    למרות שזה עדיין לא אייפון.

     

    "הטלפונים החכמים הם רק 20% ממכירות הטלפונים בעולם,הרוב עדיין קונים מכשירים פשוטים. האייפון הוא רק 3% בערך. יש כאלה שרוצים טלפון שונה ומיוחד ושיהיה זול. זה מכשיר שעולה 150 דולר, לא כולם יכולים או רוצים להוציא 600 דולר על טלפון. זה כמו שתיסע במאזדה ויגידו לך – למה מאזדה? יש גם קאדילק".

     

    הכתבה פורסמה היום במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    דב מורן
    צילום: ארז בנק
    טלפון סלולרי של מודו
    מומלצים