שתף קטע נבחר
צילום: index open

בית מודרני עם נגיעות כפריות ואוריינטליסטיות

שילוב של רהיטים סיניים, גג רעפים קלאסי ולבני סליקט הפכו בית רחב ידיים בשרון ליצירה אקלקטית ומודרנית המשקיפה על בריכה מפנקת בחצר. צפו בתמונות

האדריכלים לילך לב ואילן גרגיר ממש מתנצלים על גג הרעפים. "הוא לא באשמתנו", הם מצטדקים. "זו הייתה העירייה שחייבה גג רעפים, ואנחנו הרי בכלל ידועים בסגנון מודרני עם גגות שטוחים וקווים ישרים, וזה גם מה שבעלי הבית רצו כשביקשו בית לעצמם ולשלושת ילדיהם".

 

אז מה עושים? "כל ניסיון להחביא את גג הרעפים מעל מבנה עם גיאומטריה מודרניסטית לא נראה לנו סביר", מסבירה לב. "כך הוחלט שאמנם בסיס התכנון המוכר שלנו יהיה מודרניסטי, אך בעיצוב החזיתות והפנים יתווסף לרעפים חומר גמר שיקשר בין הגג הכפרי לסגנון המודרניסטי".

 

צילום: עמית גרון

 

כך נכנס הסיליקט לתמונה, פתרון מושלם ואופייני לשנות ה-30, בעת שהסגנון המודרניסטי שלט באדריכלות, ויש בו גם משהו כפרי, במראהו המחוספס.

 

לבני הסיליקט היו חומר הבנייה הבסיסי לקירות, כמו הבלוקים בימינו, אלא שאז הן כוסו בטיח. לקראת סוף המאה ה-20 וכחלק מאופנת הלופטים התגלה ונחשף הסיליקט שוב, דבר שהשפיע על חללי הפנים והקנה להם אופי של לופטים בניו יורק.

 

בסיליקט יש משהו מרענן, מפתיע וגולמי כשמוצאים אותו מחפה דווקא את קירות החוץ של קומת הקרקע בבית החדש הזה בשרון, ולא את קירות הפנים של דירה תל אביבית.

 

לא רק חומר חיפוי

מפתיע עוד יותר לגלות שהסיליקט אינו רק חומר חיפוי, אלא משמש ממש לבניית גדר הבית, שבתוכה משולבת בעבודת אומן תיבת דואר באופן סמוי ומופלא, המגלה כלפי חוץ רק חריץ למכתבים.

 

"הסיליקט הוא החוט המקשר בעיצוב הבית", טוען גרגיר. ואכן, גם בפנים הבית חוזר הסיליקט שוב והופך ממש ל"קיר אומן".

 

אין זו חשיפת קיר לבנים רגיל, אלא קירות מיוחדים שברור לצופה בהם שנעשתה בהם אמנות ולא בניית קירות. כך הוא הקיר בגב מיטת ההורים, הבנוי מלבנים המונחות על גבי סרגלי אלומיניום ישר זו על זו ולא בהזחה של חצי לבנה כמקובל, ובשורה לרוחב, שורה לעומק.

 

מבט על קיר הלבנים בחדר הרחצה של ההורים - העשוי בשיטה דומה, רק ללא סרגלים - מתקשר לקיר שמאחורי המיטה, הנראה ברקע. גם מאחורי מיטת הבת הבכורה בעליית הגג נבנה קיר סיליקט כפול, המגדיר את המיטה במרכז ומאחוריה ארונות בגדים ואחסון.

 

בעוד הסיליקט שוזר את חוטי השתי, הריהוט, החפצים, המסורת והתרבות הסיניים שוזרים את חוטי הערב לכדי אריג בתפירה אישית משובחת.

 

רהיטים סיניים עתיקים

בעלת הבית היא סינית שעלתה ארצה והביאה עמה ריהוט מסורתי של משפחתה ושל העסק המשפחתי לסחר בריהוט. בבית יש הרבה רהיטי עץ סיניים מסורתיים, ולצדם שלל חפצים, רהיטים, מנורות וכלים סניטריים עכשוויים ומודרניים שהגיעו גם הם מסין, המשמשת גם כמפעל הייצור הגדול ביותר בימינו. לדוגמה, האמבטיה האובלית בחדר ההורים ושולחנות עור עם תיפורים עליונים בולטים בחדרי העבודה במרתף.

 

לעומת זאת, שני חפצים שלא הגיעו מסין אלא מביתם הקודם של בני הזוג היו גורם מכריע בתכנון הפנים: פסנתר כנף שחור ותנור גדול של La Cucina.

 

הפסנתר קיבל מקום של כבוד בסלון, מול הבריכה, ומצדו השני ניצב קמין עץ אמיתי שבעל הבית בנה במו ידיו. תנור האפייה הגדול מצא את מקומו באי העבודה, וסביבו התארגן כל המטבח. הצבעים החומים במטבח מזכירים ריהוט סיני בצבעי חום-אדום עמוק ומשתלבים בריהוט ובאווירה הכללית.

 

"כבר בעת תכנון המסות הראשוניות היה ברור שהאתגר האדריכלי הוא לייצר בית רחב ידיים, מואר, פתוח וזורם, בניצול מלוא אחוזי הבנייה, וכל זאת על גבי מגרש לא גדול המוקף בתים שכנים", מספרת לב.

 

הקומות נמוכות יחסית (גובה חללי נטו של כ-2.80 מ') כדי שאפשר יהיה להכניס שלוש קומות במגבלות רום גובה הגג של 9מטרים. גם חדר השינה של הבת הבוגרת ניצל את כל שיפוע גג הרעפים, מה גם שחלקים שגובהם פחות מ-1.80 מטרים אינם נכללים באחוזי הבנייה.

 

חלונות עליונים נפתחו בתקרת הרעפים וכן חלונות תחתונים ממש מעל הרצפה. קורות העץ נשארו כפי שהן, במראה קונסטרוקטיבי כפרי ללא הנמכה. גם בחללי הציבור לא בוצעה הנמכת תקרה למזגן כדי לא להפסיד גובה, ואת תעלות המיזוג האפורות אפשר לראות זורמות לאורך קומת הקרקע.

 

שער כניסה מברזל

רק חלל כפול אחד יש בבית, והוא קטן ונמצא מעל מבואת הכניסה, עם גשר המשקיף אל הכניסה. חוויית הכניסה לבית, על אף היותה קצרה מאוד, במגבלות המגרש הקטן, תוכננה בקפידה. שער כניסה מברזל אומן, שביל ומדרגות כניסה עם פלטות "מרחפות" של אבן ג'ת אפורה ודלת כניסה על ציר מרכזי, סמויה בחזית סרגלי עץ – כל אלה מוליכים למבט אל הקצה, אל בריכת השחייה בגינה האחורית.

 

מיד בכניסה ובמרכז הבית, בין המטבח לסלון, ניצב שולחן האוכל, ועליו סחלב יפהפה שעוד כמה כמותו פזורים ברחבי הבית. משהו מצבעי הסחלב האקזוטיים חוזר גם בחיפוי הפסיפס הצבעוני בשירותי האורחים, שחוזר כרצועת דוגמה במקלחת הילדים למעלה.

 

חדר רחצה זה, המשותף לשני הילדים, ממוקם בין חדריהם, והילדים יכולים להיכנס אליו ישירות מחדרם דרך דלתות הזזה. בשל מגבלות המגרש הקטן שולבו בפרגולה מפרשי בד הנסגרים בעת הצורך, המאפשרים מבט מהחדרים העליונים לבריכה.

 

את כל הקומות - מחדרי העבודה, הקולנוע והבר במרתף, ועד קומות השינה למעלה - קושר גרם מדרגות פתוח ואוורירי עם מעקה ברזל, שמרוצף בפלטות שלמות של אבן ג'ת אפורה, כמו הריצוף בקומת הקרקע. אבן אפורה זו, הדומה לרצפת בטון, מדגישה שהבית הוא יצירה מודרניסטית שבה משולבות נגיעות כפריות ואוריינטליסטיות.

 

הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בין הכפרי למודרני
צילום: עמית גרון
מומלצים