שתף קטע נבחר

קרבות של אש

השריפה בכרמל נגרמה כנראה כתוצאה מרשלנות, אך מאז כבר הוצתו עוד כמה וכמה מוקדים. הגיע הזמן שנכיר בכך שהצתות הן חלק מהמלחמה על פיסת האדמה הזו. וכמו משפט שלמה, היא מוכיחה למי באמת איכפת מהארץ

האם השריפה הנוראה בכרמל נגרמה מהצתה? איש עדיין אינו יודע בוודאות. המשטרה סבורה שאולי מדובר דווקא ברשלנות. אך במהלך השבת פרצו כמה שריפות ברחבי הארץ - מהצפון ועד לנגב - ולפי הערכת שירותי הכיבוי מדובר כנראה בהצתות. שריפות רבות אחרות בקיץ האחרון נבעו מהצתה מכוונת. בעיתונות נהוג לכנות זאת "הצתה על רקע לאומני".

 

 

חנוכה הוא חג של חשיבה על שורשי זהותנו. סיפור חנוכה אינו משתמש בביטויים אזרחיים נייטרליים וחיוורים כמו "הפרות סדר" ו"רקע לאומני". הוא מחזיר למילון שלנו מילות-יסוד: יהודים, ארץ, מלחמה. ההיסטוריה לעולם

אינה חוזרת על עצמה, ולכן אין לומר שאנחנו חווים שוב את סיפור חנוכה בימינו אלה. אך המילים החזקות הללו יכולות לעזור לנו להבין את המציאות שבה אנו חיים.

 

כשאומרים "הצתה על רקע לאומני" מתכוונים לומר, במילים מכובסות, שערבים הציתו את היער כחלק ממלחמתם ביהודים על הארץ הזו. לפעמים התקשורת בורחת מהאמירה הפשוטה הזאת. נדמה שלעתים גם למשטרה נוח לערפל את נסיבות השריפות. גם כאשר שריפה נדלקת בבת אחת בחמישה מוקדים שונים, דוברי המשטרה משחררים הצהרות מעורפלות על "חשד לרשלנות או להצתה". הרי ממילא כמעט לעולם לא מצליחים לתפוס את המציתים.

 

הגיע הזמן שנכיר בכך שההצתות אינן אסונות טבע, אלא חלק מן המלחמה הנמשכת על הארץ הזאת. הצתת יער היא סיכוי לפיגוע המוני. בעזרת קופסת גפרורים אחת יכול מחבל לחסל מיליוני עצים, ולעתים גם להביא לאבדות בנפש. זו אינה תופעה חדשה. בסוף שנות ה-80 היו שקראו למגפת ההצתות "אינתיפייר" - אינתיפאדה באמצעות אש.

 

משפט שלמה

אז ייתכן מאוד שהשריפה בכרמל לא נבעה מהצתה, אבל אנו יודעים ששריפות רבות אחרות הן תוצאה של הצתה מכוונת. ברור שרוב הערבים אזרחי ישראל מתנגדים למעשים הללו. רק מיעוט קיצוני מבין ערביי ישראל תומך בהצתת יערות, כחלק מהמאבק הפלסטיני נגד היהודים. לגבי אותו מיעוט קיצוני יש לשאול: האם זה לא נראה

קצת מוזר? הרי אחרי השריפה, הם יצטרכו לחיות איתנו על אותה אדמה חרוכה. מעבר לזה, הרי הם נלחמים ביהודים כדי לקבל את הארץ הזאת. איך ייתכן שמרוב אהבתם לארץ הם שורפים אותה?

 

אולי אפשר ללמוד מכאן שיותר ממה שאותם ערבים קיצונים רוצים את הארץ, הם רוצים מלחמה. גישתם של המציתים הערבים מזכירה לי את משפט שלמה. שתי אמהות נאבקות על ילד אחד. אחת האימהות אומרת: "גם לי גם לך לא יהיה; גזורו!" שלמה המלך הכריז מיד: זו אינה האם האמיתית. האם האמיתית לעולם לא תצווה לחתוך את בנה.

 

גם אצלנו, במאבק על הארץ הזאת, יש שבאים ואומרים: גם לנו גם לכם לא תהיה הארץ; שרופו! וגם כאן, האם השורפת את הארץ מוכיחה בזה שאינה האם האמיתית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב חיים נבון
צילום: מרים צחי
מומלצים