שתף קטע נבחר

בלי פריפריה וערבים: תוצאות הבגרות במחשבים

דו"ח ה-OECD הראה את עומק אי השיוויון בחינוך, תוצאות הבגרויות במחשבים שמות על כך זרקור נוסף. שישה מעשרת בתי הספר המובילים הם מהשרון, ב-25 הראשונים אין נציגות לפריפריה והמגזר הערבי כלל לא נוכח. "לא ייתכן שילדים ערבים יגדלו ללא נגישות למחשב, הפערים בלתי נסבלים"

אי השיוויון הבולט במערכת החינוך, שנראה באופן ברור בדו"ח ה-OECD שבחן את מספר המחשבים בבית הספר, נחשף פעם נוספת. מתוצאות בחינות הבגרות במחשבים בשנה שעברה, שהגיעו הלילה (ג') לידי ynet, עולה כי ב-20 המקומות הראשונים לא מופיע אף תיכון מהפריפריה, ולמגזר הערבי אין כלל נציגות ברשימה. שישה מעשרת התיכונים המצטיינים במדעי המחשב הם מאזור רעננה.

 

 

על פי הנתונים שפרסם משרד החינוך עולה כי הקריטריונים להיכלל ברשימת המצטיינים היו בחינה בחמש יחידות לימוד במדעי המחשב בממוצע כיתתי של ציון 80 ומעלה, ולפחות 30 תלמידים בכיתה. במקום הראשון נמצא בית הספר המדעי אמי"ת כפר בתיה מרעננה, עם ממוצע של 92.6, אחריו תיכון הראשונים בהרצליה ובמקום השלישי הישיבה התיכונית תורה ומדע בירושלים.
10 התיכונים המובילים בבגרות למחשבים תשע

10 התיכונים המובילים בבגרות למחשבים בתש"ע
בית הספר יישוב מספר נבחנים ציון ממוצע
אמי"ת כפר בתיה רעננה 33 92.6
עירוני כללי הראשונים הרצליה 52 92.5
ישיבה תיכונית תורה ומדע ירושלים 45 89.2
אוסטרובסקי רעננה 31 89.1
ליד האוניברסיטה ירושלים 37 88.5
מכבים רעות מכבים רעות 45 88.4
עירוני י"ד ת"א 46 88.2
מטרו-ווסט רעננה 42 88.1
יגאל אלון רמת השרון 41 87.9
כצנלסון כפר סבא 39 87.6

 

מעיון ברשימת המצטיינים המונה 36 בתי ספר עולה כי שישה מעשרת בתי הספר המובילים הם מאיזור השרון. תיכון אוסטרובסקי מרעננה ממוקם רביעי, מטרו ווסט מרעננה שמיני, מקיף יגאל אלון מרמת השרון מיד אחריו ותיכון כצנלסון בכפר סבא עשירי.

 

בנוסף, רוב גדול (75%) מבתי הספר המצטיינים הם מאיזור המרכז, ארבעה אחרים מאזור ירושלים ושלושה תיכונים מחיפה. תיכון אמי"ת באר שבע, שמדורג במקום ה-28, הוא הנציג היחיד של הפריפריה. למגזר הערבי אין אף נציגות בין 36 התיכונים המצטיינים.


בשרון מובילים במחשבים, במגזר הערבי אין מחשבים (צילום: הרצל יוסף)

 

ההיעדרות של המגזר הערבי מרשימת התיכונים המצטיינים במדעי המחשב לא מפתיעה כלל, לאור הנתונים שפורסמו אתמול באשר ליחס בין מספר התלמידים למספר המחשבים בבתי הספר. מהדו"ח שערך מרכז המחקר של הכנסת, לקראת דיון בנושא בוועדת החינוך, עלה כי על אף שהממשלה קבעה כיעד כבר בשנת 1993 יחס של מחשב לעשרה תלמידים בכיתה, הרי שברשויות הערבית המצב עגום מאוד ואינו קרוב לאותו יעד.

 

"הפערים זועקים לשמיים"

בעוד שבערים החזקות כמו חולון (6.9 מחשבים לתלמיד), תל אביב (7.2) וכפר סבא (7.4) יש נגישות רבה למחשבים, הרי שברשויות הערביות כמו אום אל פחם (25.9) ורהט (17.9) המציאות שונה בתכלית. פרופ' זמירה מברך, ראש החוג לחינוך באוניברסיטת בר אילן, אמרה כי הפערים בין המגזרים היהודי והערבי העולים מהדו"ח הם בלתי נסבלים וממחישים את ההזנחה של החינוך הערבי בישראל.

 

"מדובר בפערים הזועקים לשמיים. לא ייתכן שילדים ערבים יגדלו ללא נגישות למחשבים. מערכת החינוך חייבת לראות את הנתונים הללו כעובדה ולחשוב איך פותרים את הבעיה ולא לעסוק בגלגול אחריות ואשמה", אמרה מברך. לדבריה, לא מספיק לרכוש מחשבים למגזר הערבי, אלא יש ללמד אותם כיצד להשתמש בהם. "העבודה עם המחשב מצריכה מיומנות גבוהה של קריאת טקסטים, הבחנה בין עיקר לטפל ויכולת תמצות. אם לא יטמיעו בקרב ילדי המגזר הערבי את כללי העבודה עם המחשב, אז חבל על הכסף וההשקעה".

 

מנהל אמי"ת כפר בתיה, ד"ר צבי ירבלום, הביע סיפוק מכך שזו השנה הרביעית ברציפות שבית ספרו מדורג בשלישייה המובילה בבגרות במחשבים. הרב איתמר חייקין, המנהל את בית הספר, ציין כי בין תלמידיו המצטיינים ישנם רבים הנוטלים חלק גם בפרוייקטים של מצוינות במכון וייצמן: "השאיפה שלנו היא לגדל תלמידים ששואפים למצוינות בכל מעשיהם. לא רק במחשבים אלא גם בנתינה, בחסד ובתרומה למדינה, רבים מבוגרי מגמות המחשבים והפיזיקה בבית הספר מגיעים ליחידות העילית הטכנולוגיות בצה"ל, בחיל המודיעין ובחילות אחרים".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד הציג בכנסת את אופן הטעמת התוכנית הלאומית לתקשוב, שיצאה לדרך בראשית שנת הלימודים הנוכחית ב-220 בתי ספר בצפון ובדרום. בשנת הלימודים הבאה היא תתרחב באופן משמעותי לעוד 670 בתי ספר, ותוטמע באופן הדרגתי בכל מערכת החינוך". 

 

עוד נמסר, כי "כמו כן התוכנית 'עתודה ומנהיגות מדעית טכנולוגית', מיושמת בבתי הספר החל משנת הלימודים הנוכחית בתקציב של כ-260 מיליון שקלים. בתוכנית ניתנת עדיפות לתלמידים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל ועדיפות לבנות. זאת בין השאר כדי לסייע למשפחות שידן אינה משגת מימון שיעורים פרטיים וכדי לאפשר גם לילדים מהפריפריה או מהמגזר הערבי לחלום את חלום ההיי-טק הישראלי וגם להצליח לממש אותו באמצעות הכלים המתאימים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"בלי הטמעה, חבל על ההשקעה"
צילום: הרצל יוסף
מומלצים