שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בעקבות השריפה: קרונועי הרכבת הושבתו לאלתר

    רכבת ישראל משביתה הערב לאלתר את כל מערך הקרונועים, חלק ניכר ממערך רכבות הנוסעים. זאת לאחר שוועדת הבדיקה הציגה בפני מנכ"ל הרכבת ממצאים ראשוניים. עקב ההשבתה יקטן היצע מושבי הרכבת ב-20% וצפויים שיבושים בלו"ז

    רכבת ישראל החליטה הערב (ה') להשבית באופן מיידי את כל מערך הקרונועים, הזהה למערך שנשרף ביום שלישי, עד להודעה חדשה. בשריפה שפרצה ברכבת במהלך נסיעה, נפגעו 121 נוסעים. המשמעות היא צמצום של כ-20% מהיצע המושבים של רכבת ישראל, ושיבושים בלוח הזמנים.

     

    כפי שנחשף ב-ynet, מקור בכיר בחברה התריע מספר שעות לאחר השריפה מפני הסיכון שבהמשך השימוש בקרונועים, לפני גילוי הבעיה שגרמה לשריפה. "מדוע בעצם לא עוצרים את הקרונועים עד שיבינו מה קרה, או עד שיפתרו את הבעיה?" אמר אותו מקור. "למה הם לא נוהגים כמו חיל האוויר ופשוט משביתים את הפעילות של הקרונועים? זו סכנת נפשות של ממש". ברכבת בחרו כידוע להמנע מהשבתת המערכים.

     

    • שריפה ברכבת: "שנים התרענו, וכלום לא קרה" 

     


    נהגי הקטר התריעו שנים, אך אף אחד לא התייחס עד השריפה (תצלום: עידו ארז)

     

    נהגי הקטר התריעו בעבר

    מנכ"ל החברה, יצחק הראל, העריך בתחילה כי הסיבה לשריפה הייתה קצר חשמלי באזור מנוע הקרון. אולם מאוחר יותר, העריכו חוקרים של תחנת הכיבוי בנתניה כי הסיבה היא כנראה דליפת סולר. יש לציין כי בשריפה גם נגרם נזק כבד לקרונועים עצמם, כאשר שניים מהם נשרפו כליל.

     

    מיד אחרי השריפה נחשף ב-ynet כי נהגי קטר התריעו לפני שנים, על אפשרות שריפה במערכי הקרונועים. זאת, לאחר סדרת שריפות ללא נפגעים, שגרמו נזקים כבדים לחלק מהמערכים. נהג קטר סיפר ל-ynet כי בקרונועים אין מערכת לגילוי אש וכיבוי אש, ומאחר שהמנוע מותקן מתחת לרצפת הקרונות - עלולה להישקף סכנה חמורה לנוסעים.

     

    בעיה נוספת עליה התריעו מקורות בחברה היא פינוי נוסעים בזמן מקרה חירום: מאחר שהדלתות מבוקרות על-ידי מערכת מחשב, לא ניתן לפתוח אותן לפני עצירה מוחלטת של הקרונועים.

     

    ועדת הבדיקה: "כשל חמור"

    מהרכבת נמסר הערב כי "ועדת הבדיקה אשר מינה מנכ"ל הרכבת, הציגה את ממצאי הבדיקה הראשוניים לאירוע השריפה. ממצאים אלה שוללים את ההנחה הראשונית כי השריפה נגרמה כתוצאה מקצר חשמלי ומעלה היתכנות לתקלה מכאנית. כתוצאה מכך, הוחלט כי בשלב זה יופסק זמנית השימוש בקרונועים מסוג IC3 לצורך השלמת הבדיקות המכאניות".

     

    על-פי הרכבת, החקירה הראשונית מצביעה על כשל חמור: "הממצאים הראשוניים מצביעים על ציר הקרדן כגורם אפשרי לפגיעה במכל הסולר, אשר ככל הנראה גרם לדלקה. הקרדן מעביר את כוח המנוע אל הגלגלים, וממוקם בחלקו הפנימי של מיכל הסולר. בשלב זה עדיין נבדקת הסיבה שהביאה לשבירת הקרדן".

     

    ברכבת מוסיפים כי "מחר (יום ו') תפעל תנועת הרכבות כסדרה, למעט קו הרכבת בין בית שמש לירושלים ובין באר שבע ודימונה. במהלך סוף השבוע תפרסם רכבת ישראל לוח זמנים חדש". ברכבת מבהירים כי במקום רכבות שיבוטלו, תציע החברה שאטלים עבור הנוסעים.

     

    ראוי להזכיר כי בספטמבר 2009 אירעה תאונה ליד כפר מנחם בדרום, ובה היה מעורב מערך קרונועים דומה לזה שנשרף לאחרונה. גם במקרה זה חקרה הרכבת ומצאה ליקויים מכאניים, אשר גרמו לכאורה לרכבת לסטות מהפסים. עם זאת, מקורות בחברה העריכו כי הסיבה לכשל המכאני עליו הצביעה חקירת הרכבת, הייתה תחזוקה לקויה. בעיות התחזוקה עלולות היו לגרום גם להיווצרו הכשל ולמניעת גילויו לפני התאונה, בה נפגעו 18 נוסעים.

     

    יש לציין כי משרד התחבורה מסרב עדיין לפרסם את ממצאי ועדת החקירה שמינה שר התחבורה, ישראל כץ, לבדיקת התאונה. זאת למרות פניות חוזרות ונשנות של ynet לקבלת הדו"ח, במהלך 16 החודשים שחלפו מהאירוע.


    פורסם לראשונה 30/12/2010 22:30

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    השבתה כללית
    צילום: עופר לוי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים