שתף קטע נבחר

פסק הלכה: אסור להתפלל על מי שמת מוות מוחי

רב היישוב עתניאל, רא"ם הכהן, קבע כי תפילה על חולה שמת מוות מוחי היא "תפילת שווא" האסורה לפי ההלכה, שכן היא מבקשת דבר שאינו יכול להתקיים בדרך הטבע

רב היישוב עתניאל, הרב רא"ם הכהן, פסק כי אסור להתפלל לרפואת חולה שנמצא במצב של מוות מוחי. הרב, שנחשב לבעל השפעה בציבור הדתי, נימק את הפסיקה בכך שמדובר ב"תפילת שווא" - כלומר כזו שאינה יכולה להתקיים בדרך הטבע.

 

 

בתשובה שפרסם בעלון "שבת בשבתו", המופץ בבתי הכנסת, הסביר: "האפשרות שהמוח ישוב לתפקד אינה קיימת,

ממש כשם שאיבר חדש לא יכול לצמוח".

 

הכהן הוא מרבני הציונות-הדתית התומכים בתרומת איברים קודם הפסקת פעולת הלב. פסיקתו זו ממחישה את הגישה הרפואית, לפיה מוות מוחי הוא מוות לכל דבר, לעניין זה. הוא התייחס לסוגיה על רקע מותו של כדורגלן העבר אבי כהן, שחשף שוב את המחלוקת ההלכתית שקיימת בעולם הרבני, וכן בין חלקים בו לבין הממסד הרפואי.

 

הרב הכהן ציטט שלל מקורות מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים, וקבע כי יש לאסור תפילה לרפואת אדם שמוחו מת, גם לשיטת המחמירים, ששוללים תרומת איברים במצב זה.

 

וכך כתב הכהן בפסיקתו: "נחלקו הפוסקים האם מוות מוחי הינו מוות. כידוע, רבו הפוסקים שהגדירו מוות מוחי כמוות גמור מבחינת ההלכה ומותר, ואף מצווה, לתרום את איבריו של המת להצלת חיים... ואולם, ביחס לשאלתנו, נראה כי ברור בעליל שגם מי שלא סובר כי מוות מוחי הינו מוות, יודה שתפילה על חולה כזה שיתרפא הינה תפילת שווא".

 

כאסמכתא לדבריו מצטט הרב הכהן מן המשנה במסכת ברכות (פרק ט), שם נכתב כי אדם שאשתו

בהריון - אסור לו להתפלל "יהי רצון שתלד אשתי זכר", מאחר שכבר נקבע מהו מין היילוד. עוד נכתב כי אדם שמהלך בדרך ושמע קול צווחה בעיר ואמר "יהי רצון שלא יהיו אלו בני ביתי" - הרי זו תפלת שוא.

 

הרב הכהן אף הזכיר את דברי הגמרא במסכת תענית, על כך ש"אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין", כלומר: אפשר להתפלל רק לגבי מה שעדיין לא נעשה. הוא מזכיר כי כך הוכרע להלכה ברמב"ם, בשולחן ערוך ובשערי תשובה על השולחן ערוך, שם נכתב: "אבל צריך ליזהר מלהתפלל שיעשה לו נס היוצא מדרך טבע העולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
הרב רא"ם הכהן
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים