הטלסקופ האבל מצא את הגלקסיה הקדומה ביותר

חוקרים טוענים כי טלסקופ החלל המהולל "האבל" גילה גלקסיה בת כ-13.2 מיליארד שנה כשהקוסמוס עוד היה בחיתוליו

צוות בינלאומי של אסטרונומים טוען כי איתר את הגלקסיה המוקדמת ביותר שנמצאה עד היום: כתם אור מלפני כמעט 13.2 מיליארד שנים – כ-480 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול. הממצאים החדשים מבוססים על תמונות מטלסקופ החלל האבל שהתפרסמו השבוע בכתב העת Nature.

המחקר עדיין לא אושר באופן סופי וכמה אסטרונומים מטילים ספק בתוצאותיו – ביניהם קבוצת החוקרים הצרפתית שטענה בסתיו שעבר כי איתרה גלקסיה המתוארכת כ-600 מיליון שנה "בלבד" לאחר המפץ הגדול.

טלסקופ האבל מצלם את הגלקסיה הקדומה מכולן (צילום: AFP)

אחד ממחברי המאמר, האסטרונום גארת' אילינגוורת' (Garth Illingworth) מאוניברסיטת סנטה קרוז שבקליפורניה, אומר כי התגלית מעניינת לא רק בשל גילה המוקדם של הגלקסיה, אלא בשל העובדה שאיננו מכירים גלקסיות דומות בנות אותו גיל. הדבר מלמד לדעתו על כך שבנקודת הזמן הקדומה הזו של היקום, כוכבים היו נוצרים בקצב קטן פי עשרה מכפי שיקרה מיליוני שנים מאוחר יותר.

ריצ'רד אליס מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה לוקח את הממצאים בערבון מוגבל, משום שבמקור הצוות מצא שלוש גלקסיות בנות 13.2 מיליארד שנים ובהמשך חזר בו והצביע על גלקסיה שונה לגמרי.

אילנגוורת' משיב לטענה זו כי הוא ועמיתיו התבלבלו בתחילה בשל "הרעש" הנוצר במהלך התהליך של התבוננות למרחקים גדולים כל-כך. הוא מעריך במאמרו כי קיים סיכוי של כ-20 אחוזים בלבד שהכתם אותו איתרו איננו הדבר האמיתי.

טלסקופ החלל האבל שזוכה לשבחים רבים הולך ומשתפר עם הזמן, ומפיק בהדרגה תמונות של עצמים רחוקים יותר ויותר. על מנת להציץ לתקופה מוקדמת עוד יותר יזדקקו האסטרונומים למצלמות המתקדמות של טלסקופ החלל "ג'יימס ווב" של נאס"א, שיושק לא לפני 2015.

צילום: איי אף פי