שתף קטע נבחר

מנהלים: במקום לחנך, לומדים לקראת מבחן בינ"ל

בשל המבחנים הבינלאומיים הוחלט שכל התלמידים ילמדו מדעים. המנהלים מתלוננים: במקום להעניק ערכים, הפכנו לבית חרושת לציונים. משרד החינוך: מדובר במקצוע ליבה

במשרד החינוך חושבים רק על הציונים? החל משנת הלימודים הבאה יחויבו כל תלמידי כיתות י' ללמוד יחידת לימוד חדשה המכונה "אוריינות מדעית". הסיבה: במשרד החינוך חוששים ממפלה במבחנים הבינלאומיים.

 

אוריינות מדעית מוגדרת כיכולת לזהות שאלות ולהסביר תופעות מדעיות הקשורות לאופן שבו המדע והטכנולוגיה מעצבים את הסביבה. בנוסף, לפי תוכנית הלימודים כיום - לימודי המדעים בתיכון מוגדרים כלימודי רשות ולא לימודי חובה.

 

עם זאת, כיוון שבשנה הבאה עתידים להתקיים המבחנים הבינלאומיים 'פיז"ה', הנערכים אחת לשלוש שנים ומיועדים לתלמידי כיתות י', הוחלט במשרד החינוך לא לקחת סיכונים ולחייב את כל התלמידים ללמוד מדעים המותאמים למבחנים הבינלאומיים.

 

יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר צבי צמרת, התייחס לנושא בכנס המנהלים ואמר: "לצורך לימודי ה'אוריינות המדעית" נאלץ לבצע בקיץ השלמות של תוכניות לימוד והכשרות של מורים. בתי הספר הומאניים יצטרכו להוסיף לימודי מדעיים וכל כיתה תלמד שלוש שעות אוריינות מדעית בשבוע. זו משימה מאוד קשה אבל אנחנו פועלים על פי מדיניות של השר והמנכ"ל".

 

דבריו אלו עוררו ביקורת רבה בקרב המנהלים, שטענו כי משרד החינוך הפך ל"בית חרושת לציונים", המקדיש את עיקר מאמציו למבחנים הבינלאומיים וזאת במקום להשקיע בחינוך וערכים. "יש המון תוכניות, אבל אין לנו כלים ליישם אותה. אנחנו מתקשים לגייס אנשים להוראה ואין אפשרות לבצע את המטלות", אמרה אחת המנהלות.

 

ד"ר רמי אמיתי מנהל תיכון 'גלילי' בכפר סבא וסגן יו"ר התאגדות המנהלים, אמר: "זה היה רעיון שנגוז בעבר ואתמול שמענו עליו שוב בפעם הראשונה. התחושה היא שעושים צחוק מהמורים, כל שינוי במערכת החינוך הוא תהליך הדרגתי ולא ניתן לבצע מהפכות בהולות. אנחנו עוד מעט בפברואר ועדיין אין תוכנית לימודים ומשנה סדורה, זה לא מעשי לגייס כל כך הרבה מורים חדשים בתקופה כל כך קצרה".

 

מורה ותיק למדעים הוסיף שמבחני ה"פיז"ה" בודקים הבנה בשלושת מקצועות המדע: פיזיקה, ביולוגיה וכימיה, אך הבעיה היא שיחידת לימוד אחת לא מספיקה, שכן מורה לפיזיקה לא יידע ללמד את תלמידיו ביולוגיה ולהיפך. "התחושה היא של כיבוי שריפה, ההסתכלות היא לא על הילד אלא איך ישראל תראה בעולם. אני מסכים שיש טעם שכל תלמידי ישראל ילמדו מדעים כהעשרה אך החיפזון הוא דבר גרוע שעלול לפגום בתהליך ולהביא לנסיגה נוספת בהישגים, מה גם שהתלמידים מבינים היטב שמקצוע שהוא לא לבגרות הוא מקצוע מיותר שאין טעם להשקיע בו".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "החל משנת הלימודים הבאה, כל תלמידי כיתות י' במערכת החינוך ילמדו מקצוע מדעי, על פי בחירת בית הספר, מתוך המקצועות הבאים: ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, מוט"ב ומדע וטכנולוגיה. לצורך כך, המשרד יקצה תוספת שעות לימוד והשתלמויות למורים, גם בשנת הלימודים תשע"ב. יוזכר, כי בשל חשיבות לימודי המדעיים הם מוגדרים כמקצוע ליבה מחייב בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים