שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    למרות הביקורת החריפה: חובת הקסדה תבוטל

    עמותות בטיחות, רופאים בכירים וחברי כנסת שונים מתנגדים, אך החוק השנוי במחלוקת של חבישת קסדה ברכיבה על אופניים, בדרך לשינוי משמעותי - במקום חובת חבישת קסדה לכולם ובכל רכיבה, רק רוכבים צעירים יידרשו לכך בתוך העיר

    כפסע מחוק: רוכבי אופניים מעל גיל 18, לא ידרשו לחבוש קסדה בעיר. ועדת הכלכלה אישרה הבוקר (ב') הצעת חוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ודב חנין, לפיה רוכבי אופניים מבוגרים לא יחויבו לחבוש קסדה ברכיבה עירונית. לאחר האישור היום, תועבר הצעת החוק להצבעה בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ולאחר מכן תהפוך לחוק. בכך תצטמצם החובה הנהוגה כיום, לפיה כל רוכב, בכל גיל ובכל סוג רכיבה, מחויב לחבוש קסדה.

     

    • מסכימים עם ההחלטה? תנו לה לייק בפייסבוק

     

    עם זאת, יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, הפתיע לאחר ההצבעה והודיע כי ידרוש דיון נוסף בעניין הצעת החוק. לדבריו, מטרתו לאפשר לח"כים לשמוע את טענות המתנגדים להצעה, אשר סבורים כי אישורה עלול להרע משמעותית את בטיחות הרוכבים בישראל. דרישתו של שאמה צפויה לעכב את העברת ההצעה להצבעות במליאת הכנסת.


    ראש עיריית תל-אביב לא צריך קסדה (צילום: באדיבות עיריית ת"א) 

     

    איכות סביבה או בטיחות?

    הצעת החוק של יחימוביץ' וחנין, להקלה בחוק הקסדה השנוי במחלוקת, מעוררת ביקורת חריפה מזה תקופה ארוכה מצד עמותות בטיחות, רופאים וחברי כנסת שונים. המתנגדים מסבירים כי חבישת קסדה מונעת פגיעות ראש ומוח, ולכן מצילות חיי רוכבים שנפגעים בתאונות. לאחר שתהפוך ההצעה לחוק, מזהירים המתנגדים, תחול עלייה משמעותית במספר פגיעות הראש של רוכבי האופניים, ואף במספר הרוכבים שייהרגו בתאונות.

     

    אחד המתנגדים אף טען היום כי הצעת החוק של יחימוביץ' וחנין תגדיל משמעותית את הוצאות מערכת הבריאות, וזאת מאחר שהיא תגרום לעלייה במספר הרוכבים שיאושפזו או יידרשו לטיפול רפואי. טענה נוספת שמעלים המתנגדים נוגעת להיבט חינוכי: לדבריהם, הימנעות רוכבים מבוגרים מחבישת קסדה עלולה לגרום גם לרוכבים קטינים להוריד את הקסדה מהראש.

     

    ח"כ חמד עמאר תקף היום בחריפות את החלטת הוועדה לאשר את הצעת החוק: "אני לא מבין איך אנחנו יכולים לתת יד להצעת חוק שכזו, שתביא לעלייה במספר נפגעי הראש בקרב רוכבים. במאזן בין איכות סביבה ושמירה על החיים, לא ניתן להגיע למסקנה שונה, מאשר זו של העדפת שמירה על החיים".

     

    יש לציין כי חובת חבישת הקסדה - שנהוגה מאז אושר חוק שיזם ח"כ גלעד ארדן ב-2007 - אינה נאכפת כיום. נציג המשטרה בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה, הודה כי חשיבות החוק של ארדן היא "הצהרתית", אך הוא אינו נאכף בצורה מסודרת. ח"כ יחימוביץ' הסבירה כי צמצום חובת חבישת הקסדה נועד לאפשר הקמת פרויקטי השכרת אופניים בערים הגדולות - פרויקטים שלדבריה מעוכבים בגלל החוק של ארדן.

     

    "הכוונה הטובה שהייתה בבסיס החלת החובה הגורפת גרמה נזק", הסבירה יחימוביץ', "היא מעכבת מעבר לרכיבה המונית על אופניים - ובכך מגבירה שימוש ברכב מנועי, מגבירה זיהום וצפיפות בכבישים, וכך מסכנת חיי אדם יותר משהיא מגינה עליהם".

     

    פליק-פלאק במשרד התחבורה

    במשרד התחבורה תומכים בהצעת החוק של יחימוביץ' וחנין, וזאת למרות שבזמן כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה, תמכו פקידי המשרד דווקא בחוק של ארדן, ואף התנגדו לצמצום חובת חבישת הקסדה. מי שהוביל את השינוי בעמדת המשרד הוא השר ישראל כץ, שהבהיר עם כניסתו לתפקיד כי יפעל לצמצום החובה, במטרה לאפשר הקמת פרויקטי השכרת אופניים.

     

    עמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שהתנגדה בעבר נחרצות להצעת יחימוביץ' וחנין, הותאמה לזו של השר. ברשות אומרים כי "עמדת הממשלה היא לאמץ את הצעת יחימוביץ' חנין", ומוסיפים כי "מאז חקיקתו, החוק (של ארדן) לא מיושם כהלכה ולא נאכף". לאור זאת, מבטיחים ברשות לפעול להעלאת המודעות בקרב רוכבים בעניין חשיבות חבישת קסדה. עוד אומרים שם כי יעודדו הפרדה מוחלטת בין שבילי רכיבה ותשתית הכבישים.

     

    • רוצים לדבר על זה בפייסבוק? כנסו לעמוד של ynet

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ח"כ שלי יחימוביץ'
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים