שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כמה עולה מאזדה 3 ליבואנית? 47 אלף שקל
    מסמך של משרד התחבורה שהגיע לידי ynet, חושף את הפער העצום בין מחירה של מאזדה 3 ליבואנית ומחירה לצרכן הפרטי: כ-160%. בכיר במשרד מודה: המיסוי הגבוה מסכל תחרות חופשית בשוק הרכב

    כך מתנהל שוק הרכב הישראלי: כולם מרוויחים, חוץ מהצרכן הפרטי. מכתב ששלח השבוע בכיר במשרד התחבורה למנכ"ל המשרד, ואשר הגיע לידי ynet, חושף את מחירה האמיתי של המכונית הנמכרת בישראל: "רכב מאזדה 3 המיובא לישראל על-ידי היבואנית הישירה (חברת דלק מוטורס, ש.ה) עולה כ-47 אלף שקל, ולאחר המסים, עלויות ההובלה ומרווח השיווק של היבואנית, המחיר ללקוח עומד על כ-121 אלף שקל". ובמלים פשוטות: מחיר מאזדה 3 לצרכן הפרטי גבוה בכ-160% ממחירה ליבואנית.

     

    המרוויחה העיקרית מהפער העצום היא מדינת ישראל: מסים מהווים יותר מ-40% ממחיר המכונית לצרכן - מס קנייה, מע"מ ומכס. היתרה כוללת את העלויות השונות של היבואנית - כמו הובלה, ביטוח ושיווק - וכן את הרווח שלה. יש לציין כי המחיר שבו רוכשת היבואנית את המאזדה 3, נמוך משמעותית ממחירה ליבואניות או מפיצים במדינות אחרות. במכתבו, מציין הבכיר במשרד התחבורה כי מחירה של מאזדה 3 למפיץ אירופי הוא כ-65 אלף שקל - 40% יותר מהמחיר שבו היא נרכשת על-ידי היבואנית בישראל.


    מאזדה 3: לאן הולך הכסף? (צילום: רונן טופלברג) 

     

    ראוי לציין כי מהפער העצום בין מחיר הרכב ליבואנית ומחירו לצרכן הפרטי, נהנות גם חברות הליסינג, אשר זוכות להנחות שמגיעות לעתים ל-20% ויותר.

    במשרד האוצר טוענים מזה שנים כי בשוק הרכב מתקיים "סבסוד צולב": מחירי המכוניות המיועדות לצרכנים פרטיים "מנופחים", על-מנת לאפשר ליבואניות להעניק הנחות מפליגות לחברות הליסינג.

     

    "המחירים הנמוכים ביותר"

    מחיר הרכישה הנמוך ממנו נהנית יבואנית מאזדה אמנם מרשים, אך הוא אינו ייחודי: יבואניות רבות בישראל רוכשות את המכוניות שהן משווקות במחירים הנמוכים בשיעור ניכר ממחיריהן במדינות אחרות. היבואניות נהנות ממחירים אלה "הודות" למיסוי המוטל על מכוניות. המיסוי הגבוה מגן בפועל על מעמדן של היבואניות, בכך שהוא הופך את הקשר עם יצרניות הרכב להכרחי - ללא קשר שכזה, מחירי הרכישה של מכוניות חדשות, למשל ממפיצים באירופה, יהיו גבוהים בעשרות אחוזים.

     

    היעדר כדאיות כלכלית הכשיל עד כה את רפורמת הייבוא המקביל, שנכנסה לתוקף בשנה שעברה, ואמורה הייתה לפתוח את שוק הרכב בפני יזמים חדשים. במשרד התחבורה אמנם האשימו לאחרונה את היבואניות הוותיקות בהפעלת לחצים על יצרניות הרכב, במטרה לסכל מכירת מכוניות ליזמים חדשים, אך רבים בשוק הרכב מסכימים כי המסים הגבוהים הם המכשול העיקרי.

     

    לדעה זו מצטרף כעת הבכיר במשרד התחבורה. "החסם הכלכלי הוא אחד החשובים בשיקול לייבוא המקביל (יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואניות מתחרות, ש.ה)", הוא כותב למנכ"ל המשרד. "בשל המיסוי הגבוה בארץ, יבואניות הרכב מקבלות את המחירים הנמוכים ביותר, מה עוד שבין יבואן מקביל לבין היצרן נמצא הסוכן המורשה, שגם רוצה להרוויח מהעסקה. מהסיבה הזאת, המחיר שישלם היבואן המקביל תמיד יהיה יותר גבוה מהמחיר שתשלם היבואנית הישירה".

     

    הפתרון: הטבת-מס ליבואנים חדשים?

    בגלל היתרון המשמעותי שיש ליבואניות הוותיקות, הנהנות מקשרים הדוקים עם יצרניות הרכב, מציע כעת משרד התחבורה להעניק הטבת-מס ליבואנים חדשים. כך מוסברת ההצעה במכתב שנשלח למנכ"ל המשרד: "לצורך מתן עידוד ליזמים החדשים שיכנסו לתחום בשלבים הראשונים של יישום הרפורמה, ובעיקר לייבוא רכב מאירופה, (יש לשקול) מתן הקלה במס הקנייה בשנה הראשונה ליבואנים חדשים, ובכך לאפשר תחרות הוגנת בין היבואנית הישירה ליבואן המקביל".

     

    לדברי אותו בכיר, "הכנסות המדינה לא יפגעו מצעד זה, בשל העלות הגבוהה שהיבואן המקביל משלם על הרכב, אך מצד שני תהיה ליבואן המקביל אפשרות לייבא רכבים במחירים תחרותיים - ובכך אולי להוריד את מחירי הרכבים בשוק". יש לציין כי עם אישורה של רפורמת יבוא מקביל בשנה שעברה, צפו במשרד התחבורה כי מחירי המכוניות החדשות ירדו בשיעור של כ-2% עד 5%. תחזית זו לא התממשה, ובתחילת 2011 אף עלו מחירי חלק מהדגמים.

     

    למרות שהצעת משרד התחבורה עשויה לזכות באהדה ציבורית, היא מנוגדת למעשה לחוק: המסים המוטלים על מכוניות חדשות - כמו המסים על כל מוצר אחר - נקבעים בהתאם למוצר עצמו. זהות היבואן אינה רלוונטית, ואינה משמשת שיקול בקביעת שיעור המס. בנוסף, ההצעה עלולה לגרום ל"תגובת שרשרת" חמורה: יזמים עשויים לדרוש הטבות-מס דומות בתחומי יבוא שונים ורבים. בעיה נוספת היא משפטית: סביר להניח כי המדינה לא תוכל להגן על הצעת משרד התחבורה בבג"ץ, שכן היא יוצרת אפליה ללא בסיס חוקי.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עידוד יזמים חדשים יוריד את המחירים?
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים