שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

התמ"ת השיק מוקד פרטי - ההורים משלמים ביוקר

במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה החליטו להפריט את תהליך קביעת זכאות הורים לילדים במעונות יום לשכר לימוד מדורג. התוצאה: הקביעה מתעכבת ואלפי הורים משלמים סכומים גבוהים יותר במשך חודשים רבים. משרד התמ"ת: "אין בוחנים תהליך מורכב שכזה בתקופת ההרצה הראשונית"

"השלב שאנחנו נמצאים עכשיו, זה שלב שהוא מעבָר מתקופת האבן לתקופה המודרנית... טפסים נבדקו ידנית במאה ה-21... לא סביר בעליל" – כך תיאר מנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת), שרון קדמי, את המצב ששרר בכל האמור בקביעת דרגות שכר הלימוד שמשלמים הוריהם של ילדים השוהים במעונות יום עד שנת הלימודים הקודמת. בואו נראה איפוא מה קרה במעבר לתקופה המודרנית – במונחיו של קדמי.

 

 

לפני כן, היסטוריה מקוצרת של המצב ששרר בעבר בתחום זה. עד שנת הלימודים הקודמת היה קיים נוהל פשוט בתחום קביעת דרגות שכר הלימוד: ההורים רשמו את הילד למעון, קיבלו טפסים לשם קביעת דרגת זכאותם בעניין שכר הלימוד, מילאו אותם וצירפו מסמכים מתאימים, העבירו לגננת, זו העבירה לתמ"ת, בתמ"ת קבעו די מהר דרגת שכר לימוד – ואם עד אז שילמו ההורים יותר מכפי שהיו צריכים לשלם, קוזז הסכום העודף מיתרת שכר הלימוד לאותה שנה.

 

אלא שבשנת הלימודים הנוכחית, תשע"א, החליט התמ"ת לשנות סדרי עולם. נבחרה חברה פרטית שאליה – באמצעות מוקד – היו ההורים אמורים להעביר את כל המסמכים, והיא זו שהיתה אמורה לקבוע את דרגת זכאותם ולהודיע עליה לגננת לצורך תחשיבי שכר הלימוד של הילדים.

 

רמז לבאות היה כבר בהודעה שפרסם התמ"ת ב-26 באוגוסט 2010 – ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים. "המוקד יפעל באמצעות חברת טלאול קונטקט סנטר. החברה החלה בהליכי הקמת המוקד וצפויה להתחיל במתן השירות להורים בחודשים הקרובים". במילים אחרות, המשרד הודה בלי להניד עפעף כי המוקד רק החל להתארגן – עוד לא לעבוד – 5 ימים לפני תחילת שנת הלימודים.

 

ומה בינתיים? לפי איזו דרגת שכר לימוד היו ההורים אמורים לשלם? בחוזר מ-1 בספטמבר 2010 הודיע התמ"ת לרשויות המקומיות, כי לפי שעה יש לגבות מן ההורים לפי שכר הלימוד שנגבה בשנה שעבר בתוספת דרגה אחת. לגבי ילדים שזו שנתם הראשונה במעון – יש לחשב את זכאותם על פי המסמכים – ולהוסיף עוד דרגה. במצב זה, הצרות לא איחרו להגיע. בשטח נוצרה מהומת אלוהים.

  

משכורת: 5,000 שקל - שכר לימוד במעון: 3,000 שקל

מכתבים שהגיעו אל ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, מלמדים כי חודשים עברו, דרגות לא נקבעו, ובינתיים שילמו ההורים סכומים גבוהים בהרבה מכפי שהיו חייבים לשלם לפי הדרגה האמיתית. בלא מעט מקרים היה מדובר בנטל כבד מנשוא. כך, למשל, כתבה אם חד-הורית לח"כ מקלב: "כבר חצי שנה אני... משלמת מחיר מלא במעונות עבור שני ילדי, ומדובר בכ-4,000 שקל בחודש!!!" (סימני הקריאה במקור – י.א).

 

בעת דיון שזימן ח"כ מקלב יחד עם ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, סיפרו הורים על מצבם. אחד מהם תיאר זאת בפשטות: "שילמתי במשך למעלה מ-5 חודשים כבר סכום של 3,000 שקל כל חודש, שמתוכם אני כיום זכאי להשתתפות של המדינה ב-2,000 שקל". ח"כ מקלב ביקש לברר אם הבין נכון את האב: "אתה שילמת 3,000 שקל כל חודש בזמן שאתה צריך לשלם רק 1,000 שקל?". האב אישר שאכן כך. ח"כ מקלב היה מזועזע, ושאלתו הבאה נועדה לחדד עוד יותר באיזו מצוקה נמצאים האב ורעייתו: "סך הכל השכר שלך, הוא כמה, 5,000 שקל?" ושוב אישר האב שאכן כך.

 

והוא ממש לא היה היחיד. זוג הורים, שאף הם נאלצו לשלם הון עתק מבחינתם, סיפרו בפנייתם לח"כ מקלב כי יש להם 6 ילדים, הכנסותיהם מסתכמות בכ-6,200 שקל (וזאת כשאחד מהם עובד משרה מלאה), ואף על פי כן, מתחילת שנת הלימודים עד מועד פנייתם – אמצע חודש פברואר 2011 – הם משלמים שכר לימוד מלא עבור ילדיהם.

 

היטיבה להגדיר את חומרת המצב אותה אם חד-הורית שמדבריה ציטטנו קודם לכן: "אף אחד לא יפצה אותי על ההלוואות שאני לוקחת חדשות לבקרים כדי להתמיד בתשלום למעונות ולהחזיק במשרתי, על הריביות שאני משלמת על המינוס". אין פלא שציינה כי התמ"ת מתעמר בחלשים, שלהם הוא אמור לעזור.

 

"ברגע מסוים נטרקה הדלת בפני הפונים"

עד היום קיימו שתי הוועדות בכנסת שלושה דיונים משותפים בפרשה זו. מן הפרוטוקולים מצטיירת תמונה של תוהו ובוהו. היו נתונים סותרים לגבי מספר הטפסים שכבר נקלטו במוקד ו/או טופלו בו. בחודש פברואר חדל לפעול המענה הטלפוני של חברת טלאול (הוא חזר לפעול ממש בימים האחרונים), כך שתקופה ממושכת לא יכלו ההורים לקבל מידע.

 

היטיבה לתאר זאת ח"כ ציפי חוטובלי: "מוקד הפניות אינו פועל. שומעים הודעה מוקלטת שמפנה למוקד התמ"ת. מספר הטלפון שלו לא נאמר בהודעה. במילים אחרות, ברגע מסוים נטרקה הדלת בפני אותם פונים".

 

בשבוע הבא עתידה להתקיים ישיבה נוספת של שתי הוועדות. בדקנו איפוא עם התמ"ת מה מצב הטיפול כיום בפניות ההורים. "עד כה התקבלו במוקד כ-75 אלף בקשות", השיבו בתמ"ת. "מהן נקבעו דרגות לכ-38 אלף ילדים. היתר הוקלדו ונמצאים בשלבי טיפול מתקדמים לקראת קביעת דרגה". נכון לתחילת חודש מרץ – אחרי יותר מחצי שנת לימודים – טופלה רק כמחצית מפניות ההורים. למוקד טלאול כנראה לקח הרבה זמן להתארגן, ובינתיים ההורים משלמים ומשלמים.

 

אין פלא שבדיונים בוועדות עלתה במלוא חריפותה שאלת ההחזרים להורים. נכון לשלב זה נראה כי גם אם יוחזרו להורים ההפרשים, איש לא יפצה אותם על ריבית ששילמו או על מצוקה אחרת שנקלעו אליה בגין ההתנהלות הבעייתית של התמ"ת.

  

התמ"ת דרש מההורים טופס שנמצא אצלו

אך זה לא היה הדבר היחיד שממנו סבלו ההורים. בתחילת שנת הלימודים העריכו בתמ"ת כי בכנסת יאושר, במסגרת חוק ההסדרים, תיקון לחוק שיאפשר לתמ"ת לקבל מידע על הכנסות ההורים ישירות ממסד הנתונים של רשות המיסים – אם ההורים יחתמו על טופס ויתור על סודיות בעניין זה. ואכן, לא מעט הורים חתמו על טופס זה.

 

אלא שבינתיים קרו שני דברים. ראשית, הסעיפים הרלבנטיים הופרדו מחוק ההסדרים – והתיקון הזה בחוק לא אושר, מה שיִתֵּר את הצורך בטופס. שנית, חלק מן ההורים שחתמו על הטופס עשו זאת לפני עורך דין, שתמורת אישור חתימתם גבה כסף. כעת דרשו איפוא ההורים שהתמ"ת יחזיר להם את ההוצאה הזאת.

 

התמ"ת נענה לדרישה, והוציא הנחיה כיצד יש לנהוג על מנת לקבל את ההחזר. בין השאר נדרשו ההורים לצרף לפנייה בעניין זה את טופס הוויתור על סודיות או את העתקו. ואז עלתה שוועת ההורים פעם נוספת: הרי רובם שלחו את הטופס לתמ"ת ולא השאירו לעצמם העתק. אך התמ"ת לא החזיר להורים את הטופס המיותר – ולפיכך לא הייתה להורים דרך להוכיח את זכאותם להחזר.

 

כשפנינו לתמ"ת בעניין זה, ניסו שם להרגיע את הרוחות. ל-ynet נמסר, שהתמ"ת איתר בעצמו את הטפסים המקוריים (הנמצאים במערכת הממוחשבת), ואם אכן עומד כתב ויתור הסודיות בתנאי הנוהל, תטופל בקשת ההורים והם יקבלו את ההחזר. נוסף על כך, כיוון שהתרענו בפני התמ"ת כי עומד לפקוע התאריך האחרון להגשת בקשות ההחזר, מה שעלול לסכל את יכולתם של חלק מההורים לקבלו, ציינו בתמ"ת כי אם תתקבלנה בקשות נוספות, המשרד ייבחן אותן לגופו של עניין.

 

והבונוס – העלאת שכר הלימוד

אך גם בכך לא תמו תלאותיהם של ההורים. עוד הם מתחבטים כיצד לשלם את שכר הלימוד המוגדל כיוון שטרם נקבעה להם דרגת זכאות, הנחית עליהם התמ"ת – כן, בדיוק אותו משרד ממשלתי – מכה נוספת. החל מראשית פברואר 2011 הועלה שכר הלימוד במעונות בשיעור של 3.15% - וזה יהיה גובה שכר הלימוד עד סוף אוגוסט 2011.

 

לא יכולנו שלא להיזכר בדבריו של ח"כ מקלב – כשעדיין היה מדובר בשכר הלימוד הקודם: "יש אנשים שלקחו הלוואות או ממש דחקו את עצמם. הם לא יוכלו לחכות עוד חצי שנה בהלוואה בדבר הזה". את התמ"ת, מסתבר, זה ממש לא עִניֵין. רגישות? התחשבות? ניסיון להקל, ולו במעט, על מצוקת ההורים? לא נראה שמישהו שקל שם בכלל את השיקולים הללו.

 

תגובת משרד התמ"ת

מהתמ"ת נמסר בתגובה: "תהליך קליטת השאלונים מתבצע כיום על ידי חברה חיצונית (חברת טלאול) כפי שהיה בעבר עם חברה אחרת (חברת סינאל-מלל) באמצעות מערכת ממוחשבת חדשה ומתקדמת, המאפשרת קליטה באמצעות האינטרנט. יש להדגיש כי המוקד מתעסק רק עם קליטת הדרגות קביעת הדרגות מתבצעת על ידי המשרד.

 

"מכיוון שהשנה עברנו למתכונת חדשה של המוקד, חל עיכוב בקליטת השאלונים ומכך גם המתן הדרגות על מנת לצמצם במידת האפשר את הנטל על ההורים העביר משרד התמ"ת תמיכה לעמותות בתקופת המעבר ושילם מקדמות גבוהות, על מנת שיאפשרו להורים לשלם עפ"י דרגה זמנית. זאת, עד אשר תקבע לילדיהם הדרגה במערכת החדשה.

 

"המתכונת החדשה נועדה לממש את מטרת מנהלי המעונות והארגונים- הטיפול בילד ובהורה, במקום בטפסים ובבקשות של ההורים. לאור תלונות העבר מצד ההורים , שמנהלת המעון שלחה למוקד פרטים לא מדויקים ולכן הם קבלו דרגות שגויות. החליט המשרד שהטיפול והאחריות בנושא יעברו ישירות להורים מול המוקד.

 

"חשוב לזכור: אין בוחנים תהליך מורכב שכזה בתקופת ההרצה הראשונית. משרד התמ"ת מפיק לקחים ומשפר תהליכים מידי יום, וזאת על מנת להבטיח שהמערכת והשירות יהיו טובים מבעבר.

 

"משרד התמ"ת, שצפה מבעוד מועד כי תהיה בעיה במתן דרגות, סיכם עם העמותות המפעילות על תשלום מקדמות והענקת דרגות ביניים להורים. במידה ועמותה או ארגון זה או אחר לא נתן דרגות ביניים להורים, הנושא טופל נקודתית ע"י האגף למעונות יום ומשפחתונים. משרד התמ"ת שם דגש על קליטה של שאלוני הרשמה ורק אחר כך מטפל בעדכוני דרגות שגויות שנבעו מהיעדר מסמכים.

 

"אכן, לאור העומס הרב, הוחלט למשך תקופה קצרה כי מוקד השירות לא ייתן מענה להורים שהגישו חומר חסר ויטפל בבקשות שכבר התקבלו, זאת על מנת לתת דרגות ולתת עדיפות להורים שעדין לא קיבלו דרגה (רובם הגישו חומר מלא וטוב). ברצוננו להדגיש כי בתקופה זו ההורים טופלו באופן ישיר על ידי האגף למעונות יום החל מה-8.3 חזר המוקד למתכונת פעילות המספקת מענה טלפוני מהיר (כשתי דקות בממוצע) להורים. נכון להיום, נקלטו כ-54.000 ילדים במערכת עם דרגות.

 

"לגבי כתב ויתור סודיות: משרד התמ"ת הלך לקראת ההורים ועשה את כל המאמצים לפצותם לאחר שהמשרד הודיע על ביטול הדרישה. המשרד מודע לנושא ולכן לא נפסלו בקשות שהוגשו ללא הטופס. לא קבלנו פניות מהורים שרצו לשלוח בקשות ובגלל שלא היה להם את הטופס האמור, נפסלה בקשתם. אם ההורים היו פונים בשאלה למשרד התמ"ת, היו זוכים לתשובה כי ניתן לשלוח גם ללא הטופס.

 

"הארכת תקופת הגשת בקשות להחזר כספי: לבקשת הכנסת, המשרד האריך את התוקף להגשת החזר כספי על תשלום לאימות חתימות על הטופס מתאריך 19.2 עד לתאריך 17.3. חשוב לזכור כי ההודעה על ביטול הדרישה פורסמה ע"י המשרד בתאריך 6.1, כאשר עברו רק שבועיים מיום התחלת הגשת השאלונים על ידי ההורים.

 

"יחד עם זאת, מדובר על טפסים שנחתמו עד לתאריך 13.1 בהנחה כי הורים לא ראו את ההודעה על ביטול החובה להגשת מסמך זה. כך שהורה שמילא טופס עד לתאריך 13.1 ניתנת לו האפשרות להגיש בקשה להקבלת החזר עד לתאריך 17.3

לגבי עליית התעריף - אין קשר בין הטיפול בדרגות ובין עליית המחירים. משרד התמ"ת ומשרד האוצר עדכנו את התעריף לאור עליית השכר במשק כתוצאה מהסכמי שכר בין ההסתדרות לאוצר.

 

לנוחיות הציבור, טבלת אנשי קשר עבור הורים שעודם נתקלים בקשיים. מוקד טלאול 2969* 12222969, alaa@teleall.co.il, 03/9411905.

 

רשימת טלפונים/פקסים של המחוזות:

  • ירושלים 02/6667952 02/6667953 02/6667912
  • דרום 08/6264780 08/6264772 08/6264775
  • מחוז תל-אביב 03/7347155 03/7347152 03/7347276
  • מחוז חיפה 04/8619377 04/8619379
  • מטה האגף 02/6662350 02/6662319 02/6662984 02/6662801
  • מוקד טלאול 2969* 12222969 halaa@teleall.co.il 03/9411905

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet


פורסם לראשונה 17/03/2011 15:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים