שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שתי כתובות לוויקיפדיה; זה אומר כולה שלי
    ויקיפדיה בישראל זכתה בכתובות אינטרנט שהיו שייכות לאנשים פרטיים. למה? כי הן כללו את המילה Wikipedia. הם, מצידם, אומרים שבסך הכל רצו לעזור לאנציקלופדיה השיתופית ולא להרוויח מזה כסף

    << אסוס Eee-Slate: רכבנו על הטאבלט החזק ביקום

     

    בתחילת ינואר החליט IL-DRP, גוף יישוב המחלוקות לדומיינים ישראליים, שהדומיינים wikipedia.org.il ו-wikipedia.co.il יועברו לרשות עמותת ויקימדיה, מפעילת האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה. הבעלים הנוכחיים של הדומיינים הופתעו לשמוע על העתירה. הם מספרים שסיפקו תחת הכתובות הללו ממשקים משופרים לגירסה העברית של האנציקלופדיה החופשית, ומכחישים שהרוויחו או התכוונו להרוויח כסף מהאתרים.

     

    "אני המון שנים בתחום של בניית אתרים, וכאחד שקונה הרבה דומיינים זה קרץ לי שהוא פנוי", מספר אדם יוחנן, שרשם את הדומיין wikipedia.org.il בסוף 2005. "זה מאוד הפתיע אותי. לקנות 'ויקיפדיה' זה לא כזה אלמנטרי". יוחנן בנה חיפוש באמצעות טכנולוגית אג'קס, שכבר בזמן הקלדת מילת החיפוש הציג תוצאות אפשריות מוויקיפדיה, בדומה לשירות גוגל סג'סט. הפיצ'ר הזה עוד לא היה קיים אז בוויקיפדיה. "כשאני עשיתי את זה גם עוד לא היה כ"כ אג'קס באינטרנט, זה היה די חלוצי בכלל לעשות אג'קס. עוד לא היה להם את זה אפילו באנגלית, ואני הצלחתי לעשות את זה בעברית. זה רץ על כל הדאטהבייס שלהם תוך חלקיק שניה. אנשים אהבו את העניין הזה ואלפי אנשים נכנסו לאתר. זה עזר להם להגיע מהר".

     

    האתר שלך לא מופיע בעמוד הראשון של חיפוש "ויקיפדיה" בגוגל.

    "פעם הוא היה מקום ראשון לחיפוש 'ויקיפדיה בעברית'. עם הזמן הויקיפדיה האמיתי עקף אותי. לפני שנה-שנתיים אורן שץ קנה את ה-co.il, וכמו שאנחנו יודעים הוא ו-SEO (קידום אתרים, ע"ק) זה ביחד. הוא עשה טריק מלוכלך של לעשות פארסינג (לשאוב תוכן - ע"ק) על כל האתר שלהם. זה האתר האמיתי, רק עם הדומיין שלו".

     

    איך זה שאתה לא עלית על wikipedia.co.il?

    "ה-co.il נקנה על ידי מישהו מזמן, אורן שץ כנראה קנה את זה ממנו. אני על ה-co.il הייתי מאוד חם וחיכיתי שהוא יתפנה, אבל הוא לא התפנה. אורן שץ כנראה קנה את זה ממנו ישירות".

     

    שץ, מנהל חברת "SEO ישראל", רשם את wikipedia.co.il בנובמבר 2007. לדבריו, "הוא לא כזה נחשק, האמת. הוא היה פנוי הרבה זמן, לא היה בו אתר. שמתי בו פשוט את אתר ויקיפדיה, כשכל הקישורים בו מובילים לאתר ויקיפדיה הרגיל. הוא היה על שרתים מהירים בארץ במקום שרתים איטיים בחו"ל, ובמקום החיפוש הדי לא מוצלח של ויקיפדיה, החלטתי להשתמש בחיפוש של גוגל. הוא הרבה יותר טוב, הוא יודע להתמודד עם הרבה מאוד דברים שוויקיפדיה לא יודעים להתמודד איתם. אז בעצם זה היה אתר ויקיפדיה רגיל, רק שהוא היה הרבה יותר מהיר עבור הגולשים הישראלים, ועם חיפוש הרבה יותר חזק".

     

    "באיזשהו שלב היה איזשהו בלוגר שעינו צרה בנושא והוא כתב על העניין הזה", מספר שץ. הבלוגר המדובר הוא אורי ברייטמן, מומחה לחיפוש ובעל הבלוג "חופש החיפוש", שבמרץ 2009 פרסם פוסט שגילה שהאתר של שץ מציג מודעות גוגל. "מדיניות ויקיפדיה היא שפרסום הוא אסור", כתב ברייטמן. "העובדה שויקיפדיה בכתובת wikipedia.co.il מפעילה פרסומות של גוגל, בניגוד גמור למדיניות ויקיפדיה העולמית, יכולה לגרום לכך שחלק מן הגולשים יחשוב שויקיפדיה מרוויחה כסף מפרסום - פגיעה בתדמית (ההדגשה במקור, ע"ק) הנקייה והאובייקטיבית של ויקיפדיה כמותג אינטרנט גלובלי".

      

    הרשיון של ויקיפדיה מתיר העתקה של הערכים, תוך נתינת קרדיט למקור, גם לצרכים מסחריים. אולם השם ויקיפדיה ולוגו ויקיפדיה הם סימנים רשומים של קרן ויקימדיה. השימוש שעשו בהם שץ ויוחנן עלולים היו להטעות גולשים לחשוב שמדובר באתרים רשמיים של ויקיפדיה.

     

    "אנשי ויקיפדיה (העברית) התקשרו אלי לשאול מה קורה עם זה", מספר שץ, "ואמרתי להם, 'תשמעו, זה פשוט אתר ויקיפדיה, אתם גם תראו שכל חיפוש מוביל בפועל לאתר ויקיפדיה האמיתי, לא היה שום דבר מעבר לדף הבית, וזה יותר מהיר ומנוע החיפוש יותר טוב'. אמרתי להם, 'אני ממליץ לכם להכניס את מנוע החיפוש של גוגל לתוך ויקיפדיה כי הוא יותר טוב מהמנוע שיש לכם'. הם אמרו לי, 'אנחנו לא יכולים לעשות את זה כי אנחנו קשורים לוויקיפדיה העולמית, אבל טוב שאתה עושה את זה, זה נוח באמת לגולשים. אם רק תוכל לשים כיתוב שאומר שזה לא אתר ויקיפדיה המקורי, ושים קישור לאתר ויקיפדיה המלא'. זה היה לפני שנתיים".

     

    דובר ויקימדיה ישראל, איציק אדרי, מסר אז לברייטמן כי "הנושא הועבר ליועץ המשפטי של העמותה להמשך בירור ובדיקה". שנה וחצי לאחר מכן, בנובמבר 2010, הוגשה העתירה בנוגע לשני הדומיינים.

     

    כסף? בעיקר הוצאות

    למרות ששני האתרים הציגו פרסומות, מפעיליהם מכחישים שהרוויחו כסף מהפעלתם, ואף מספרים על הפסדים. באתר של יוחנן יש הפניה ל"דיגר הפצת קורות חיים". "זה חדש יחסית, סתם שמתי, זה אתר אחר שלי", הוא מסביר. "רווח אין לי מזה בכלל".

     

    האתר לא הכניס לך שקל?

    "מעולם לא, אבל אני הוצאתי עליו לא מעט. אני משלם על השרת משהו כמו שש שנים, ושעות התכנות שעשיתי שם והתחזוקה וכל התקלות, אתה יודע, לטפל באתר".

    .

    כשקנית את הדומיין, חשבת שוויקיפדיה ישלמו לך עליו יום אחד?

    "לא האמנתי שהם ישלמו לי על זה, אבל חשבתי שאולי הם ירצו לעשות שיתוף פעולה. בתקופה ההיא התעסקתי הרבה במדיה ויקי (הפלטפורמה שעליה בנויה ויקיפדיה ואתרים דומים, ע"ק), וגם בניתי עליה אפליקציות לבנקים. הייתי שותף בכמה מיזמים וסטארטאפים שהיתה הרבה התעניינות במדיה ויקי".

     

    מעבר להחלטה להעביר להם את הדומיין, אתה תצטרך לשלם להם?

    "אני מאוד מקווה שלא, כי לשלם להם הייתי שמח אבל אין לי מאיפה".

     

    "תכל'ס, האתר הזה, אני לא מרוויח עליו כסף", אומר שץ. לאתר יש הכנסות: חיפוש הערכים בו הוא חיפוש גוגל מותאם אישית עם פרסומות, שהקלקה עליהן מכניסה כסף לכיסו של שץ. אולם לדבריו, "רוב החיפושים הם לא מסחריים – אנשים לא מחפשים 'וידאו', הם מחפשים 'רבין', אין מפרסמים על המילה 'רבין', אז תכל'ס אני יכול לומר לך שאם היה שם קליק מסחרי אחד בחודש... בוא נאמר, הייתי מרוויח בין חצי שקל לשקל בחודש".

     


    ג'ימי דווקא מחפש תרומות

     

    ויקיפדיה הוא סימן רשום. לא חששת להשתמש בו?

    "לא היה לי חשש כי דיברתי עם אנשי ויקיפדיה בארץ ואמרתי להם מה אני עושה, והם אמרו, 'וואלה, מצוין, אתה מממן לנו שרת, מממן את הדומיין, נותן שירות יותר טוב לגולשים -- יאללה, תמשיך'".

     

    עתירה בהפתעה

    ויקימדיה לא טרחה לפנות לבעלי הדומיינים לפני שהגישה את העתירה. "איך שהם פנו אלי מיד אמרתי להם שאני שמח שהם פנו אלי, כי בזמנו אני פניתי אליהם ואף אחד לא הסתכל עלי אפילו", אומר יוחנן. "ברגע שהם פנו אמרתי שאין פה עניין לבוררות, אני מיד אעשה מה שהם רוצים. מבחינתי ויקיפדיה זה שלהם". שץ, שלא טרח להשיב לפניית גוף הבוררות, אומר: "אני מוכרח לומר לך שהופתעתי כשקיבלתי את הנושא של הבוררות, הם אפילו לא דיברו איתי לפני זה, כי הייתי מעביר להם את הדומיין בלי בוררות בכלל. אין לי רווח, יש לי רק עלות".

     

    עם הגשת העתירה העלה שץ פרסומת לדף הבית. "אמרתי, נעשה ניסוי ונראה מה הייתי מקבל במידה והייתי שם פרסומות בדף הבית, כמה הייתי יכול להרוויח מהאתר הזה כל התקופה. שמתי פרסומות מעל החיפוש, לראות אם באמת מישהו שהיה מחליט להשתמש באתר הזה כאתר מסחרי היה מרוויח. הרווחים מאוד גדלו, הם היום עומדים על בין 2-3 דולר בחודש".

     

    עליה של מאות אחוזים.

    "כן, מאות אחוזים. כשהעלות של האחסון של האתר הזה הוא בסביבות 20 דולר לחודש. יש שם כ-1500 גולשים מרוצים ביום. והמספר, אגב, עולה, כי הוא נותן שירות יותר טוב מ-he.wikipedia.org (האתר הרשמי של ויקיפדיה העברית, ע"ק)".

     

    השתמשת באתר מעבר לזה, לקדם את העסק שלך או עסקים שעובדים איתך בתחום ה-SEO?

    "לא, לא, שום דבר. האתר זהה לחלוטין (לוויקיפדיה) למעט שני דברים: הראשון הוא פרסומת, שעלתה שבוע אחרי שהם הגישו בקשה לשינוי הרישום בנובמבר. יש שם את החיפוש של גוגל, וכיתוב שאומר שזה לא ויקיפדיה המקורי".

     

    לדבריו, "אם אתה עושה מה שנקרא סקוואטינג, מנצל את התנועה ומפנה אותה למשהו אחר, כלומר עובד על הגולשים, אני רואה איזה רווח הייתי יכול לעשות. למשל, לתת תוצאות חיפוש שלי במקום, או להפנות ללקוחות שלי. אבל הרווח הכלכלי הוא אפסי, עד כדי לא קיים ויש הפסד כלכלי קבוע על האתר".

     

    אז למה עשית את זה?

    "אני פועל באינטרנט הישראלי כבר הרבה שנים, משקיע הרבה בלחנך, ללמד, לכתוב בלוגים בתחום, מתוך איזושהי ראייה שכשאתה נותן לגולשים בארץ, אז איכשהו זה בסוף חוזר אליך. אני חושב שאני יכול לעשות יותר טוב ממה שוויקיפדיה עושים – אני שונא את המהירות של ויקיפדיה, היא מאוד איטית, ואני שונא את החיפוש של ויקיפדיה, חשבתי שהוא לא ברמה, וגם אנשי ויקיפדיה חושבים שהוא לא ברמה, אבל אין להם ברירה, הם חייבים להשתמש במערכת הבינלאומית, מישהו ישראלי לא יכול פתאום לשים חיפוש של גוגל בוויקיפדיה ישראל". ההסבר של יוחנן: "עשיתי את זה מתוך הובי של לתכנת. אני פשוט אוהב את ויקיפדיה, זה משהו שהיה חסר לי בזמנו".

     

    "מבחינתי זה יהיה הפסד של הגולשים הישראלים, והאמת רווח כלכלי בשבילי", אומר שץ. "הם כרתו לעצמם את הרגל כדי לפתור את הגירוד. ובמקרה הזה באופן ספציפי, הם אפילו לא בחנו מה מגרד ומה מפריע להם, מה הם ירוויחו כתוצאה מהבקשה הזאת, ומה הם יפסידו. הם לא בחנו בכלל האם הגולש יפסיד כתוצאה מהפעילות שלהם או לא. הם סתם, מתוך איזושהי גישה משפטית בכלל, ולא מראיית הצד של הגולש. אם הם היו בוחנים את החיפוש של גוגל לעומת שלהם, או את מהירות העבודה של השרת שלנו מול שלהם, הם היו מגלים שבפועל הגולשים מקבלים שירות טוב יותר. גם ב-org.il הם קיבלו שירות טוב יותר עם הסג'סט. בתכל'ס הם הולכים, במידה מסויימת לפחות, נגד האינטרס של עצמם. אני אשמח אם תוכל לספר לי אחר כך למה הם עשו את זה".

     

    דובר ויקימדיה ישראל, איציק אדרי, מסר בתגובה: "אנו מעודדים אנשים לעשות שימוש בתוכן מוויקיפדיה ומיזמי האחות שלה. אך עם זאת, ויקיפדיה היא סימן מסחרי הרשום על ידי קרן ויקימדיה, והשימוש בסימן נעשה בקפידה על ידי הקרן ולכן בכדי למנוע שימוש מסחרי או הטעייה, מבקשת הקרן להחזיק בשמות המתחם הרלוונטים ולהפנות אותם ישירות לוויקיפדיה. הקרן מודה לאיגוד האינטרנט הישראלי על הטיפול המהיר בבקשה ועזרתם לשמור על שמה של ויקיפדיה בדרך זאת ולהבטיח גישה ישירה של הציבור לתכנים אותם הם מחפשים".

     

    עידוק ברשת

    בקרו בחדר 404, הבלוג של עידו קינן, ודברו איתו גם במייל, בטוויטר ובפייסבוק

     

    ברקודים בפרסומות? לא מתכופף >>

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים