שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הולכים עם הזרם: סיור מחשמל בתחנות כוח בארץ

    הידעתם שבתחנת הכוח רדינג ייצרו פרט לחשמל גם פצצות עבור 'ההגנה'? על כך ועוד תוכלו לשמוע במגוון תחנות חשמל שייפתחו השבוע ללא תשלום, לרגל חגיגות ה-88 של חברת החשמל

    חברת החשמל חוגגת השבוע (29.3.11) 88 אביבים, ולרגל יום ההולדת מזמינה את ציבור למסלול טיולים ייחודי שאינו מוכר לציבור הרחב, באזור המרכז. הסיור משקף את התפתחותו של מפעל החשמל בתל אביב ואינו כרוך בתשלום.

     

    הנושאים שילוו את הסיור יציגו את חלוצי החשמל בארץ, כמו פנחס רוטנברג, ויגדירו סוגי תחנות כוח תוך מבט אל תחנות ההשנאה ויתארו את התפתחות רשת החשמל העירונית שהולידה פיתוח תעשייתי ומגורים בכוח החשמל. בישראל, כמו בישראל, אי אפשר שלא להתייחס להיבט הביטחוני. במהלך הטיול הייחודי נלמד על מעורבותה של חברת החשמל במאבק להשגת החירות והעצמאות. חברת החשמל מזמינה את הציבור לקחת חלק במסלול ההיסטוריה בטיול מחשמל בתל אביב.

     

    תחנת הכוח הראשונה

    ב-10 ליוני 1923, נחנכה תחנת הכוח הראשונה בארץ ישראל ברחוב החשמל 16, בנוכחות רוטנברג ובנוכחות תושבי תל-אביב. זו הייתה תחנת כוח שייצרה חשמל בכוח מנועי דיזל שיובאו לארץ מגרמניה. התחנה ייצרה בתחילה 300 ק"ו חשמל, ובמהלך הזמן נוספו בה מנועי דיזל וגנראטורים שהעלו את כושר הייצור לארבעה מגה-וואט חשמל. בשנות ה-20 שימש החשמל שיוצר בתחנת הכוח את תושבי תל-אביב, יפו ויישובי האזור, כמו פתח תקווה וראשון לציון.

     

    לאחר שהוקמו תחנות הכוח החדישות ממנה "נהריים" (1932), "חיפה א" (1935) ו"רדינג" בתל-אביב (1938), שימשה התחנה הדיזלית כתחנת עזר במקרים של מחסור בחשמל. התחנה הודממה לחלוטין בשנת 1957. בשנת 1998 שוקם מבנה התחנה על ידי חברת החשמל ומאז הוא משמש כתחנת משנה חשמלית.


    חשמל כבר בשנות ה-20. תחנת הכוח הראשונה (צילומים: חברת חשמל)

     

    2. בניין הדירקטוריון של חברת החשמל

    המבנה הדו-קומתי ברחוב החשמל 16, היה חלק מהחווה לדוגמא (Model Farm) שהופעלה בשנים 1856 - 1870 על ידי המיסיון האנגלי, במטרה לספק עבודה ליהודים ותוך כדי כך לנסות ולנצרם. בשטח החווה ניטעו פרדס וכרם, נחפרה באר מים ונבנו ברכות מים להשקייה. בגלגוליה השונים היתה החווה בבעלות משפחת רוק היפואית, ואף נקבעה בה תחנת משמר תורכית. בתחילת שנות ה-20 נרכש שטח החווה על ידי עיריית תל-אביב.

     

    בעת ההיא, החווה הייתה עדיין רחוקה מתל-אביב הקטנה ורוב השטח מסביבה היה שומם למדי. כאשר הקים רוטנברג את חברת החשמל, קיבלה החברה מעיריית תל-אביב חלק מהשטח של החווה לדוגמא. רוטנברג הורה לבנות בשטח זה את תחנת הכוח הראשונה ובבניין הדו-קומתי הישן החלו לפעול משרדי החברה. בשנת 1998 שוקם הבניין ההיסטורי והוא משמש היום מקום מושבו של דירקטוריון חברת החשמל. מגדל המים שנמצא בקירוב לבניין ההיסטורי שייך לשכונת רמת השרון. הוא נבנה 1924 ושוקם על ידי חברת החשמל בשנת 1998.


    בשנת 1998 שוקם המבנה ההיסטורי. בניין הדירקטוריון של חברת החשמל

     

    3. תחנת משנה ברחוב יפת פינת ציונה תגר ביפו

    זוהי תחנת משנה חשמלית בצורת מסגד משנת 1925, שנבנתה במטרה להגביר את זרם החשמל שהגיע מתחנת הכוח בתל-אביב ולהזרימו לשכונות שונות ביפו. זהו מבנה אדריכלי אקלקטי יוצא דופן הבנוי אבן ומורכב ממבנה מרובע תחתון ובו פתחים בעלי קשתות מחודדות, מעקה גג משונן ומעליו מגדל בצורת צריח מזרחי קטן. 

     

    תחנת משנה זו, היא האחת ששרדה מתוך מספר תחנות אחיות דומות שתוכננו על ידי האדריכל הידוע, אלכסנדר קאופמן (מתכנן בניין הטכניון בחיפה). התחנה שוקמה על ידי חברת החשמל ואינה בשימוש כיום. בנוסף לתחנות משנה אלה נבנו בשנות ה-20 וה-30 תחנות משנה רבות נוספות על ידי חברת החשמל. גם תחנות אלו תוכננו על ידי אדריכלים מובילים באותן שנים כדוגמת ריכרד קאופמן, זוהר ואוראל ועוד.

     

    4. תחנות הכח רדינג

    אתר תחנות הכוח רדינג קרוי על שמו של המדינאי והמשפטן היהודי-אנגלי - הלורד רדינג. באתר שלושה מבני תחנות כוח שנבנו בתקופות שונות: רדינג א' - החלה לפעול בשנת 1938, בכושר ייצור 24 מגה-וואט חשמל ובשנת 1948 נוסף בה גנרטור בכושר ייצור של 12 מגה-וואט נוספים; רדינג ב' - החלה לפעול בשנת 1953, בכושר ייצור 100 מגה-וואט חשמל; רדינג ד', החלה לפעול בשנת 1971 בכושר ייצור 428 מגה-וואט חשמל. תחנה נוספת, רדינג ג', הייתה למעשה תחנה לשעת חירום תת-קרקעית שנבנתה באתר סמוך למוזיאון על שם יצחק רבין. היא נחנכה בשנת 1956 ופעלה עד שנת 1983 בכושר ייצור 40 מגה-וואט. מבין תחנות הכוח באתר, פועלת כיום רק תחנת רדינג ד' אשר מופעלת באנרגיית הגז.

     

    תחנת הכוח רדינג א' הייתה תחנה מודרנית וגדולה, במונחי התקופה והוקמה כדי לתת מענה לצרכי העיר תל-אביב שגדלה מאוד במהלך העליות הרביעית והחמישית. המבנה ההיסטורי של תחנת הכוח עוצב בסגנון המונומנטלי הבין-לאומי שהיה נהוג בשנות ה-30 ותוכנן בדומה למבנה תחנת הכח חיפה א', ברוח עבודתו של האדריכל הידוע קליפורד הולידיי. תחנה זו הוקמה מעבר לנחל הירקון, בעיצומן של מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט.

     

    ברוח גישתו של רוטנברג, סייעה חברת החשמל למאבק הביטחוני טרם קום מדינת ישראל וכך, במקביל לייצור החשמל, היה בתחנת הכוח רדינג א' בית מלאכה שייצר חלקי מתכת לנשק ופצצות עבור ארגון ה"הגנה" וכן שני "סליקים" (מחבואי נשק) של ה"'הגנה".


    הוקמה כדי לתת מענה לצרכי העיר תל-אביב. רדינג (צילום: חנן גטריידה)

     

    5. חוות חפציבה

    על קרקע חולית, מערבית לחדרה, הוקמה בשנת 1906 חווה חקלאית שהתפרסמה בראשית המאה ה-20 כסמל להצלחה בהפרחת השממה. זוהי חוות חפצי-בה, היושבת בלב גבעות חול במישור הצפוני, בין שרידי יער אלוני התבור, חרובים עתיקים, פרדסים וחורשות איקליפטוס, על גדותיו של נחל חדרה.

     

    החווה הוקמה על-ידי אגודת "נטעים", בראשותו של אהרון אייזנברג שרכש מיהושע חנקין את 500 הדונם על גדות נחל חדרה. תחילה צלחה דרכה של החווה ומתיישביה ראו ברכה רבה בעמלם. את המים להשקיית הפרדסים שניטעו במקום שאבו מנחל חדרה באמצעות משאבת קיטור שמוקמה על גדול הנחל, בבית משאבות מיוחד. לאחר מכן הורחב בית המשאבות, ולמקום הובאה משאבת דיזל משוכללת, שהגבירה את תפוקת השאיבה ואפשרה את הרחבת השטח החקלאי.

    במלחמת העולם הראשונה גרמו הפסקת הייצוא החקלאי של החווה לחו"ל ופגעי טבע להפסקת פעילותה של האגודה, ולמרות מאמצי הצלה ניטשה החווה ומתיישביה נפוצו לכל עבר.

     

    המקום עמד בשיממונו עד לראשית שנות ה-90, אז רכשה חברת החשמל את השטח במטרה ליצור חיץ "ירוק" בין תחנת-הכוח שהוקמה מעבר לכביש לבין שכונות המגורים המתפתחות בעיר חדרה. החברה נענתה לפניית המועצה לשימור אתרי מורשת וביצעה באתר "חפציבה" פעולות הצלה ראשוניות למניעת התמוטטות המבנים, בכללם גם בית המשאבות הייחודי שהוקם במקום.

     

    בשלב מאוחר יותר, שוקם בית המשאבות, שוחזר בצורה יסודית, שוקמו מבנים נוספים בחווה והוכשרו באתר מסלולי טיול לציבור הרחב. עניין נוסף למבקרים באתר "חפציבה", הוא מושבת החורף הגדולה בארץ לקורמורנים המגיעים אלינו מרוסיה על גדות נחל חדרה המשוקם. לשם מעקב אחרי אלפי הציפורים הוקמה במקום תחנת צפרות, אליה מגיע הציבור הרחב כדי לצפות ביציאתם של הקורמורנים בשעות הבוקר המוקדמות וחזרתם לקראת הערב.


    סמל להצלחה בהפרחת השממה. חוות חפציבה (צילום: זיו ריינשטיין)

     

    6. תחנת הכוח נהריים באתר גשר הישנה

    תחנת הכוח ההידרואלקטרית, "נהריים", הוקמה בשנת 1932 ברוח חזונו של מייסד חברת החשמל, הלא הוא רוטנברג, ועל-פי הזיכיון שקיבלה חברת החשמל לייצר ולספק חשמל בכל ארץ ישראל המערבית והמזרחית גם יחד. רוטנברג הורה לרכוש מהאמיר עבדאללה קרקע בת כ- 6,000 דונם ועליו הקימה חברת החשמל את "נהריים".

     

    זו הייתה תחנה ייחודית בארץ ישראל, אשר שכנה בנוף הצחיח של עמק הירדן ושמה נגזר ממקומה הגיאוגרפי במקום חיבור שני נהרות: נהר הירדן ונהר הירמוך. החשמל בתחנה זו יוצר בכוח מי שני הנהרות, בעזרת מערכת מורכבת של סכרים ותעלות והועבר בשני קווי חשמל ארוכים לחיפה ולתל-אביב. כושר הייצור בן 18 מגוואט החשמל של תחנת נהריים היה גבוה פי ארבעה ויותר מכושר הייצור המאוחד של כל מנועי הדיזל בתחנות הכוח הראשונות של חברת החשמל בתל-אביב, בחיפה ובטבריה והוא שאפשר את התפתחותה המואצת של הארץ בתחילת שנות השלושים.

     

    אתר התחנה ההיסטורי שוכן מעברו המזרחי של נהר הירדן והגישה אליו אינה אפשרית כיום. אפשר לבקר באתר "חוויית נהריים בגשר" וליהנות מדגם אור-קולי מיוחד הממחיש את אופן פעולתה של תחנת הכוח ותצוגות מרתקות נוספות בנושא התחנה וקבוצת גשר ההיסטורית.


    קרויה ע"ש שני נהרות. תחנת הכוח נהריים (צילומים: חברת חשמל)

     

    7. תחנת הכוח חיפה א'

    בשנת 1935 נחנכה תחנה קיטורית ראשונה בארץ ישראל - תחנת הכוח חיפה א'. זו הייתה תחנה מודרנית שנבנתה על חוף מפרץ חיפה, בשפך נחל הקישון, במטרה להגדיל את תפוקה ייצור החשמל ולתת מענה הולם לדרישה ההולכת וגדלה של ארץ ישראל לחשמל במחצית השנייה של שנות ה-30 ובמיוחד בצפון הארץ, בחיפה ובמפעלי התעשייה הכבדה שלידה.

     

    תחנת הכוח חיפה א' החלה לייצר חשמל בהיקף 30 מגה-וואט בשלושה גנראטורים ובשנים 1949 ו- 1950 הותקנו בה טורבינות וגנראטורים נוספים והעלו את כושר הייצור בה ל-90 מגה-וואט. התחנה נבנתה על שפת הים בשל הצורך לקירור הקיטור שהניע את הטורבינות הגדולות.

     

    לצד תחנת הכוח נבנה בניין משרדים מהודר וייחודי אשר שימש את משרדיה הראשיים של חברת החשמל במשך שנים רבות. בקומתו העליונה של בניין זה שוכן אולם ששימש את משרדו המפואר של פנחס רוטנברג ודרך חלונותיו הגדולים ניתן לצפות לנוף מרהיב של מפרץ חיפה והר הכרמל. התכנון האדריכלי המיוחד של הבניין נעשה בידי האדריכל קליפורד הולידיי, אשר בין עבודותיו בארץ ישראל ראוי לציין בחיפה את קומפלקס 'רחוב המלכים' ובנייניו בסגנון הבינלאומי בשנות המנדט, רחוב הקרוי היום רחוב העצמאות. השבוע, לרגל חגיגות ה-88 לחברה, יקבלו באופן חריג מבקרים באתר התפעולי בתאום עם מרכז המבקרים.


    התחנה הקיטורית הראשונה בארץ ישראל. תחנת הכוח חיפה א'

     

     

    בהכנת הכתבה השתתף עמי גלבוע
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים