שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    עובדי דור ה-y נוטשים? עזוב צ'ופרים, תן השכלה

    מוקדי שירות לקוחות מנסים להתמודד עם שיעור התחלופה הגבוה של עובדים צעירים באמצעות אירועי חברה, בונוסים וצ'ופרים. סקר חדש מראה שכדאי להם להציע משהו פחות מרגש תמורת התחייבות העובדים - מימון שנת לימודים. מנכ"ל עתיד השמה: לא הערכנו אותם

    חברות רבות נאבקות בבעיה של תחלופה מוגברת של עובדי דור ה-y. הדבר ניכר בעיקר במוקדי שרות לקוחות, שם מתמודדים עם תחלופה רבה של עובדים, עלויות גיוס והכשרה גבוהות, ודרדור ברמת השרות מדרדרת בשל המחסור בכוח אדם. החברות נוקטות בשיטות תמרוץ מגוונות: הענקת חופשות בארץ ובאירופה, רכב חברה לשבוע, בונוסי התמדה, אירועי חברה מושקעים ועוד. אך מתברר שיותר מ-40% מהם יסתפק במימון שנת לימודים באוניברסיטה על מנת להתחייב לעבוד שנה לפחות - כך עולה מסקר של עתיד השמה שנערך על ידי רושינק אסטרטגיה.

     

     

    40.2% ממשתתפי הסקר, המהווים מדגם מייצג של בני 33-20, אמרו שיהיו מוכנים להתחייב לעבודה של שנה לפחות בחברה גדולה של שירות לקוחות תמורת מימון שנת לימודים. כ-35% העדיפו "כסף ביד" של משכורת חודשית נוספת כבונוס; 14% שמו עינהם על חופשה של שבוע באירופה; כ-6% העדיפו מחשב נישא כבונוס, 2.2% היו בוחרים באייפון, 1.7% העדיפו אייפד ו1.3% העדיפו פלייסטיישן או Wii.

     

    "אייפד זה נחמד, אבל לא בשמיים", אמרה ל-ynet נטלי (25). "שבוע חופשה באירופה עולה לא מעט וזה כיף - אבל זה רק שבוע; משכורת נוספת זה רק חצי משווי ההטבה של שנת לימודים, אז הייתי בוחרת את מימון שנת לימודים. זה ידרבן אותי להתחיל ללמוד. וחוץ מזה בכל מקרה עובדים כדי לחסוך כסף ללימודים, ככה הכסף ייכנס לי לכיס והעבודה תשלם עבור לימודים".

     

    לא הערכנו את דור y כמו שצריך

    מנכ"ל עתיד השמה, משה וייצמן, מכה על חטא: "מתברר שלא הערכנו את דור ה-y כמו שצריך. ייחסנו לו הרבה יותר נהנתנות ורדיפה אחר נוחות וסיפוקים מיידים של כאן ועכשיו - מאשר קורה במציאות. מהתוצאות עולה שהם לא בהכרח ייסחפו אחרי דברים טרנדיים כמו אייפד או חופשה של שבוע באירופה - וגם לא לכסף מזומן ביד. ההבנה שכיום תואר ראשון הוא דרישת סף ברוב מקומות העבודה ניכרת בבחירה שלהם. אז נכון שחופשות, גאדג'טים בילויים ואירועים בעלי פן טרנדי וחברתי מושכים אותם - אבל הם מסוגלים להביט מעבר להם לכיוון הקריירה העתידית".

     

    לדבריו, כדאי שמנהלי משאבי האנוש המתלוננים על חוסר תמידי בכוח אדם ועל שיעור התחלופה הגבוה של העובדים יתייחסו לממצאים. הם יכולים לגלות הצעה כזו עדיפה על כל אותם צ'ופרים תדירים גם מבחינת עלויות ישירות וגם מבחינת חיסכון בעלויות של הכשרת עובדים חדשים במקום הנושרים. למה? כי הסיכוי שעובד דור y שהתחייב לשנה והתחיל ללמוד - ינשור מהעבודה גם מעבר לשנת התחייבות הוא נמוך יותר כיוון שעבודה במוקד שירות לקוחות היא אופטימלית לתואר, כל עוד החברות מאפשרות תנאי העסקה המתאימים לסטודנטים.

     

    מבינים שמקום העבודה תורם לקריירה

    מומחית תחום מחקר ב-AllJobs מסכימה עם וייצמן. לדבריה, בצד ההתייחסות לדור ה-y כנהנתן מומחי גיוס רבים טוענים כי "כשמתייחסים לדור ה-y ברצינות, העובדים משקפים את היחס הזה בכך שהם נענים ל'אתגר'. אחת הדרכים לשקף לבני דור y יחס רציני היא לתת להם בונוס שקשור ללימודים או להעשרה ולאו דווקא עוד משחק או אמצעי בידור, ובכך להראות להם שמעריכים גם את המחויבות שלהם להשכלה ולהכשרה מקצועית ולא רק לעצמם".

     

    לדברי ניצן, "השיעור הגבוה של עובדי דור ה-y שענו שמימון שכר לימוד לשנה יגרום להם להתחייב למקום העבודה משקף ערך של שאיפות להתקדם, של השקעה בעצמם ובעתיד שלהם, ושל מחויבות - שתורם להרגשה הטובה של העובדים עצמם. שווי ערכי כזה נותן לצעירים מדד חיובי לעצמם, במיוחד מאחר שבראשית הדרך עדיין אין להם הרבה פרמטרים למדוד את עצמם לפיהם".

     

    אך האם נתונים אלו יביאו לשינוי מדיניות? לדברי ר' סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה גדולה המפעילה מוקדי שירות לקוחות התשובה היא שלילית. "אני לא רוצה עובדים גרועים שיישארו רק כי הם חייבים להשלים שנה" הוא אומר. "מהבחינה הזו התחייבות היא של עובד שבכלל לא יודע לאן הוא נכנס - ואם הוא יסבול אז הוא יעזוב, גם אם יש לו התחייבות".

     

    ר' אומר שיעדיף לתת צ'ופרים זולים יותר לעובדים שחוקים באופן שמדרבן אותם במשך חודשים ספורים כמו לפטופ. "אז נכון שאותו עובד לא יישאר שנה, אלא רק חצי שנה, אבל זה עלה לי 1,500 שקל ולא 10 אלף". 

     

    ר' מוסיף שייתכן ותהיה תועלת בסוג כזה של תגמול אבל בעיקר בנוגע לעובדים מסויימים המעוניינים בתואר כחלק מאפשרויות קידום באותה חברה. "האיתור של עובדים כאלו הוא קשה, ואין לי כוונה לבזבז סכומים כאלו על שיעור נמוך מהעובדים שבאמת יושפע ממימון לימודיו ויישאר דווקא בגלל זה. אנו מציעים דברים כאלו בעיקר בדרגות ניהוליות, כשאנו בטוחים שההשקעה בעובד תחזיר את עצמה".

     


    פורסם לראשונה 01/04/2011 09:00

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תחלופה גבוהה במוקדים
    צילום: אבי חי
    מנכ"ל עתיד השמה, משה ויצמן
    צילום: אלון סגל
    צילום: אילן בשור
    דנית ניצן, AllJobs
    צילום: אילן בשור
    מומלצים