שתף קטע נבחר

"נזק הסוחרים בתוואי הרכבת הקלה - 1.7 מיליארד"

חודשים ספורים לפני שהרכבת הקלה בירושלים מתחילה לפעול, סיירו היום כמה מחברי ועדת הכלכלה ברחוב יפו בעיר, ושמעו את טענות הסוחרים שמכירותיהם ירדו ב-70%. יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן: "באנו ללמוד את הנושא דרך הרגליים והעיניים כדי לשנות את העתיד של ירושלים"

 

קצת באיחור החליטה היום (א') ועדת הכלכלה של הכנסת לערוך מקרוב בקרת נזקים לכלכלת ירושלים שנגרמו בעקבות עבודות ההקמה של הרכבת הקלה בעיר. העבודות, שהתארכו מעל ומעבר למתוכנן, השביתו ברוב העשור האחרון את רחוב יפו (עורק התחבורה המסחרי הראשי של העיר) ואת סביבתו, ולמעשה שיתקו את מרכז העסקים העירוני.

 

יו"ר נציגות סוחרי העיר, אלי לוי, אמר לוועדה כי בגלל עבודות ההקמה נסגרו בשנים האחרות מאות עסקים, כ-1,500 עובדים פוטרו ומכירות הסוחרים ירדו ב-70%. "העבודות תוכננו ללא התחשבות בעסקים ובתושבים שהיו רגילים לעשות את קניותיהם במרכז העיר", אמר לוי. "בגלל סגירת הרחוב הראשי העיר פקוקה למעשה קרוב ל-10 שנים". הנציגות מעריכה כי הנזק הישיר שנגרם רק לסוחרים בגזרת רחוב יפו מסתכם עד כה ב-1.7 מיליארד שקל.


חברי ועדת הכלכלה בסיור (צילום: עידית חנוכה)

 

הרכבת הקלה הופכת את הרחוב הראשי של מרכזי העיר למדרחוב, והיא תהיה כלי התחבורה היחיד שינוע בו. את האוטובוסים שנהגו לעבור ברחוב הפנו לנתיבים אחרים, שנהפכו אף הם לסיוט תחבורתי בפני עצמו, שפוגע גם בעסקים שהתקיימו סביבם עשרות שנים, כי גם שם פחתה תנועת הקונים.

 

"אולי בעוד זמן לא ידוע, כשהרכבת תופעל במלואה ואם הירושלמים יתרגלו למצב החדש, אולי אז יחזור מרכז העיר לחיים, אבל בינתיים את הנזק שנגרם לא ניתן להשיב ואנחנו לא יודעים מתי בכלל נראה את האור בקצה המנהרה", אמר לוי. כזאת היתה גם רוח התלונות שהוועדה שמעה מהסוחרים בשוק מחנה יהודה, גם הוא קורבן הסחבת שבהקמת הרכבת.

 

חברת סיטי-פס, המקימה והמפעילה של הרכבת, מתכננת להפעיל אותה ב-17 באפריל רק בקטע שבין שער שכם בעיר העתיקה עד התחנה המרכזית שבקצה רחוב יפו. ההפעלה הניסיונית תמשך 4 חודשים, וכל זה אחרי דחיות חוזרות ונשנות של מועד סיום העבודות.

 

הסוחרים לא משוכנעים שההפעלה הניסיונית תשקם את מרכז העסקים העירוני, כל זמן שהקו הראשון שנבנה עד כה לא מופעל לכל אורכו. הקו נמשך מפסגת זאב דרך הגבעה הצרפתית ומזרח ירושלים, מרכז העיר, בית הכרם ומסתיים בהר הרצל.

 

בסיור השתתפו רק יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד); ח"כ רחל אדטו, יוזמת הסיור; ח"כ יולי שמאלוב ברקוביץ (קדימה) והח"כ החדש ישראל אייכלר (יהדות התורה). את הסיור הקודם ערכה לפני 5 שנים הוועדה לביקורת המדינה. מחדלי הפרוייקט נסקרו בשני דו"חות קשים של מבקר המדינה שנידונו בוועדת הכספים ועלו מאות מיליוני שקלים.

 

ח"כ שמאלוב-ברקוביץ, יו"ר השדולה הירושלמית בכנסת, אמרה כי "זעקת סוחרי העיר מכוונת לממשלות ישראל שהיו מעורבות שנים ארוכות במחדל המתמשך. מרכז העסקים קבל מכה אנושה וספק אם יצליח להתאושש ממנה. הכישלון בשמירה על מקומות הפרנסה בבירה תרם לא מעט להגירה השלילית מהעיר".

 

ח"כ אדטו אמרה ש"רק פתרון יצירתי יסייע עכשיו לתושבים, כי את העבר מאוחר לתקן".

 

ח"כ שאמה-הכהן אמר בסיכום: "באנו ללמוד את הנושא דרך הרגליים והעיניים כדי לשנות את העתיד של ירושלים, כי אין לנו ירושלים אחרת". היו"ר מתכנן דיון דחוף על מצוקת הסוחרים עוד השבוע לפני יציאת הכנסת לפגרת האביב, דיון אליו יוזמנו אנשי האוצר, התחבורה, הפנים, המשטרה ועיריית ירושלים.

פורסם לראשונה 27/03/2011 19:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה-הכהן
צילום: עידית חנוכה
מומלצים