שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    לכל נער שני אין בגרות: "אסון מבחינה לאומית"
    שר החינוך הציג שיפור בשיעור הזכאים לתעודת בגרות וציין כי ב-2010 אחוז התלמידים עומד על 48.3. משמעות נוספת של הנתונים - יותר ממחצית התלמידים לא זכאים לתעודת בגרות. מומחית לחינוך: "המדינה לא מציעה להם דרכים אלטרנטיביות"

    במסיבת עיתונאים שערך אתמול בבוקר (יום ב'), חשף שר החינוך גדעון סער את המציאות המורכבת של מערכת החינוך בישראל. מצד אחד, ב-2010 חלה עלייה נאה של 2.2 אחוזים בשיעור הזכאים לתעודת בגרות, והוא עומד כעת על 48.3 אחוזים. מאידך, למרות השיפור, יותר ממחצית מהתלמידים בישראל אינם זכאים לתעודת בגרות.

     

    על-פי הנתונים, 51.7 אחוזים מהתלמידים אינם זכאים לבגרות, מתוכם 35.4 אחוזים הם יהודים. בקרב המגזרים הלא-יהודיים ובמגזר החרדי, התמונה מדאיגה עוד יותר. 91.9 אחוזים מהצעירים החרדים, לדוגמה, לא זכאים לבגרות.


     

    כשהציג את הנתונים הביע השר סער סיפוק רב ממגמת ההתקדמות, אך הדגיש כי מערכת החינוך הציבה לעצמה יעד, לחצות את רף ה-50 אחוז זכאים לבגרות. עם זאת, מומחים לחינוך טוענים כי מבחינות מסוימות דווקא הגדרת היעדים וקידוש הבגרויות הן חלק מהותי בבעיה.

     

    "יש לברך על כך שמסתמנת עלייה בזכאות לבגרויות, אך אסור לשכוח שעדיין כל ילד שני בישראל אינו זכאי לבגרות והמשמעות היא הרת אסון מבחינה לאומית, שכן דלת הכניסה שלהם לעתיד חסומה", אמר פרופסור אדיר כהן, ראש החוג לחינוך במכללת עמק יזרעאל.

     

    לדבריו, "לצערי לאורך השנים, מערכת החינוך בחרה בנתיב הצר של בחינות הבגרות והרסה לחלוטין את החינוך הטכנולוגי-מקצועי שנתן ביטוי למגוון רחב של כישורים אנושיים, אומנותיים, חברתיים וספורטיביים. אותם תלמידים מופלים לרעה כיוון שהם לא מתאימים ללימודים העיוניים, אך מצטיינים במגוון רחב של תחומים אחרים ואין באפשרותם כעת לממש את הפוטנציאל הטמון בהם".


    נתוני למידה וזכאות לבגרות בכיתות יב

    נתוני למידה וזכאות לבגרות בכיתות י"ב
    קבוצה   תשס"ח תשס"ט תש"ע
    חילונים ודתיים אחוז הלומדים 95.0 95.4 96.8
      אחוז הניגשים 88.8 88.9 90.4
      אחוז הזכאים 59.7 61.8 64.6
    לא יהודי אחוז לומדים 78.4 78.2 81.4
      אחוז ניגשים 72.5 71.4 75.4
      אחוז הזכאים 32.2 35 38.3
    חרדים אחוז הלומדים 34.0 38.8 48.2
      אחוז הניגשים 17.7 19.4 21.8
      אחוז הזכאים 7.4 8.6 8.1

     

    פרופ' כהן הוסיף כי אין לראות בציוני הבגרויות את חזות הכל ויש לשאוף לפיתוח חשיבה יצירתית ומקורית בקרב התלמידים. "הדרך לפיה התלמיד משנן את החומר לבחינת הבגרות מבלי לפתח מקוריות והבנה איננה דיאגנוזה לא לכישורים שלו ולא ליכולת שלו להגשים את עצמו בעתיד".

     

    "יוצאים לחיים עם משקולות על הרגליים"

    גם נשיאת המכללה האקדמית לחינוך על שם דוד ילין, ד"ר אנה רוסו, הביעה דאגה מאחוז התלמידים שלא זכאים לתעודת בגרות. "אני שמחה שיש עלייה בשיעור הזכאות לבגרויות, אבל אין ספק שהעובדה ש-50 אחוז מהתלמידים לא זכאים לבגרויות, היא מטרידה במיוחד לאור זאת שהמדינה לא מציעה לאותם תלמידים דרכים אלטרנטיביות, כמו הכשרה מקצועית שבהן יכלו להגשים את עצמם ולתרום לחברה".

     

    ד"ר רוסו הסבירה: "חייבים להבין שלכל אדם יש תחומים שבהם הוא מצטיין ולצערי מאז שקרסה המערכת של הלימודים הטכנולוגיים, לתלמידים בעלי הכישורים הטכניים אין מסלולי לימוד שבהם הם יכולים להתפתח ולהביא את הפוטנציאל שלהם לידי מימוש. התוצאה היא שאנו מאבדים חלק ניכר מהתלמידים כבר בשלב מוקדם יחסית בחייהם".

     

    ראש החוג לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים, ד"ר ניר מיכאלי, הוסיף כי הנתונים הללו הם עדות נוספת לפערים הקיימים בחברה הישראלית. לטענתו, הם באים לידי ביטוי ביתר שאת במגזרים הלא

    יהודיים.

     

    "לא ניתן להתעלם מכך שהישגי התלמידים, גם באוכלוסיות החזקות לא נובעים בהכרח מהשקעה של מערכת החינוך, אלא במקרים רבים מהישענות על שיעורים פרטיים ופתרונות דומים אחרים", אמר ד"ר מיכאלי, "כמו כן, צריך לבדוק לעומק כמה מתוך הבגרויות הן אכן בגרויות איכותיות, אשר יאפשרו לתלמיד מובילות חברתית וכמה הן בגרויות בינוניות שאין בצדן כרטיס כניסה לאקדמיה".

     

    הוא הוסיף: "המשמעות שלפיה למעלה ממחצית מהתלמידים לא זכאים לבגרויות, פירושה שמערכת החינוך משעבדת את עצמה ליעדים שמלכתחילה לא רלוונטיים למחצית מתלמידיה, אשר כבר בנקודת הזינוק הזו של היציאה לחיים נאלצים להתמודד עם משקולות על הרגליים שיכבידו מאוד על יכולתם להגשים את עצמם ולהתפרנס בכבוד".

    פורסם לראשונה 11/04/2011 23:27

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים