שתף קטע נבחר

מעורבות

צילום: ירון ברנר, שאול גולן

"למה אופרה מתקצבים ותרבות מזרחית לא?"

חשבתם שהפערים בין מזרחים לאשכנזים נעלמו? לפי דו"ח שמפרסמת קואליציית 'ליבי במזרח' האפלייה, לפחות בכל הנוגע לתקציבי התרבות, עדיין כאן. במחול, ספרות ושירה – כל אנשי מנהל התרבות אשכנזים. נטלי עטיה: "לא יכלתי שלא להצטמרר מקריאת הנתונים"

אולי באמת האינטגרציה בחברה הישראלית אכן הושלמה, לפחות ברובה. אבל לפי דו"ח שמפרסמת קואליציית "ליבי במזרח" – בתקצוב התרבות המזרחית האפלייה עדיין קיימת - ובגדול. לפי הקואליציה, שמורכבת מ-20 ארגונים חברתיים מזרחיים שונים, עדיין קיימת אפליה בוטה, שיטתית ונרחבת. אתמול (ד') והיום (ה') מקיימת הקואליציה 'פסטיבל עיון ותרבות', שבמהלכו היא מציגה את הנתונים, וגם מעניקה פרס על מפעל חיים לראובן אברג'ל (68), איש הפנתרים השחורים, על פועלו למען החברה במהלך השנים.

 

אי אפשר לזלזל בטענות, המגובות על ידי נתונים ובדיקה. לפי נתוני הדו"ח משנת 2009, המדורים במנהל התרבות, אלה שממליצים על תקצוב של מיליונים, מנוהלים רובם ככולם על ידי אשכנזים. במדור המחליט על תקצוב התיאטרון 80% מן הנציגים הם אשכנזים. במוסיקה 77%, במחול 100%, בקולנוע 68% ובספרות ושירה 100%.

 

עיוות מוחלט בשוויון ובשקיפות

לפי הדו"ח, רוב חברי המועצה לתרבות ואמנות וחברי הוועדות במנהל התרבות בתחומי האמנויות השונות, שייכים לאותה תפיסה תרבותית חברתית "מערבית". לחלקם גם אינטרסים אישיים כך נטען, אם כיוצרים ואם כבעלי אג'נדה פוליטית או חברתית-תרבותית זהה. כל אלו יוצרים עיוות מוחלט בשוויון ובשקיפות ההחלטות המכריעות לגבי האמנות והתרבות בישראל.

והתוצאות, כך לפי גישת מחברי הדו"ח, בהתאם.

 

בתחום התיאטרון, למשל, לפי הבדיקה תיאטראות מערביים זוכים לעיקר המימון השנתי לתחום זה (108 מיליון שקלים), 88% מכל סך התקציב. תיאטרון אשכנזי זוכה לכ-10%. תיאטרון מזרחי זוכה לכ-0.42% בלבד. לדבריהם, התיאטראות המתוקצבים מנוהלים אמנותית וכלכלית על ידי אשכנזים. בנוסף, רוב תקציב תחום המוסיקה מוענק למוסדות מערביים קלאסיים כאשר גם בקולנוע המצב דומה.

 

איך זה קורה? לכאורה, קיימים קריטריונים. אלא שאלה בנויים לפי שלושה מרכיבים מרכזיים. הראשון הינו כמות יצירות חדשות לשנת הערכה, השני הוא כמות הרצות מופעים לאותה שנת הערכה והשלישי הוא מחזור כספי שנתי על פי מאזן כספי של כל מוסד אמנותי. כלומר, מוסדות חזקים מלכתחילה הם אלה שמקבלים את התקצוב, במעגל שמזין את עצמו.

 

ישנה, כך לפי הדו"ח, העדפה גורפת למוסדות הגדולים בכל תחומי האמנויות. הסיבה המרכזית לכך היא כאמור ניסוח קריטריונים שתואם לתפיסת עולמם של מנהלי המוסדות האמנותיים הגדולים, שלהם לובי והשפעה מכריעים. גם אם לא מתקיימת מגמה מכוונת להפלות לרעה את גופי האמנות והתרבות הקטנים, כך נטען, הרי שבפועל מוסדות האמנות הקטנים נפגעים קשות והתרבות אינה מרחיבה את טווח האופק היצירתי הפוטנציאלי הקיים בפריפריה.

 

אברג'ל, שועל קרבות וותיק, מה נשתנה החג הזה?

"שום דבר לא השתנה. היינו עבדים, ואנחנו עדיין עבדים. המערכת הפוליטית לא שינתה את אופיה. היא שינתה את התחכום שלה, את הדורסנות. המעמד של יהדות יוצאי מדינות ערב – סטטיסטית – עדיין נמוך יותר. הכנס מבטא את מורת רוחנו מהמחסומים שהשלטון בנה כנגד אוכלוסיות שמבקשות לעצמן זהות או תרבות. בשיטות מתוחכמות של ביורוקרטיה או של תקנון שמונע כניסה של אנשים 'אחרים'. כאשר אתה בא ואומר שאתה רוצה להקים תיאטרון מזרחי אומרים לך אדוני אין בעיה. תביא לנו הוכחות שהעלית 20 הצגות".

 

"ואיך יעלו הצגות כאלה בלי כסף? מהמקום הנמוך שממנו אתה מתחיל אין סיכוי", הוא מוסיף. "כשהעלייה הרוסית הגיעה הם לא היו צריכים להוכיח את הניסיון שלהם בתרבות. מיד נפתחו השערים בפניהם וניתנו להם מענקים. אנחנו נמצאים במצור מזה 63 שנה ומבקשים מאיתנו להוכיח את המסוגלות שלנו לנהל דברים כאלה".

 

יש פה אי צדק איום ונורא שאף אחד לא זועק

אורטל בן דיין (30), דוברת הקואליציה: "האופרה למשל זה אחד המוסדות הכי מתוקצבים וזה, ביחס הפוך, מה שהכי פחות צורכים. זה משהו שרוב האזרחים, כולל תל אביב, לא צורכים. והיא עדיין מתקיימת. וזה לא שאנו נגד קיומה של אופרה. יש מקום לקיום תרבותי להכול. קיום של תרבות מקטלג לא רק את האומנים אלא גם את הצרכנים. כשאין קיום של תרבות מזרחית אז גם הציבור חושב שמדובר בקהילות ללא תרבות".

 

נטלי עטיה, מנחת הכנס, אומרת שכמו רבים – גם היא הייתה בטוחה שהבעיה כבר נפתרה. "גם אני הייתי בטוחה שעניין העיסוק באשכנזים ומזרחים מיותר כי מבחינתי הוא לא היה קיים. אובייקטביית לא ראיתי שמשהו כזה עצר אותי מלקבל תפקיד כזה או אחר". לאור הנתונים שמוצגים, היא אומרת: "לא יכלתי שלא להצטמרר. המחשבה שיש פה אי צדק איום ונורא שאף אחד לא זועק. ענייני תרבות זזים הצידה".

 

אבל בכל זאת, יש היום הרגשה של פריחה של תרבות מזרחית. לא?

"אנו מדברים על זמר ים תיכוני. זמרים מזרחיים מקבלים את קיסריה אבל השירה, הספרות האמנות היא הרבה יותר מקומץ זמרים מזרחיים שמצליחים". אז מה עושים? "הבעיה היא בפקידים שנמצאים שנים ולשרים לא בהכרח יש שליטה עליהם. אותם אנשים שאמורים להוציא לפועל רעיונות של שרת התרבות שלנו. יש הבדל בין הרצון הגדול שלה, לבין ההוצאה לפועל".

 

הפיתרון, לפחות לדברי אברג'ל, הוא פנייה לאונסק"ו: "נפנה אליהם שיכירו בתרבות שלנו כתרבות נכחדת. יש כאן חוקים שנוצרו כדי להגן על ההגמוניה האשכנזית. אינני אמן, אני רק פנתר, אבל אני מכיר את השירה אצל אבי בבית ביום שישי". ועל השירה הזאת, הוא אומר, צריך לשמור. בדו"ח עולות המלצות נוספות, כמו הגדלת מספר חברי המועצה לתרבות ל- 70 חברים לפחות. זאת, "תוך מודעות וחתירה לחלוקה שוויונית בין נציגי הקהילות המרכיבות את מדינת ישראל: חילונים, דתיים, ערבים, מזרחים, אשכנזים, ילידי הארץ, ממרכז הארץ, מהפריפריה, נשים וגברים". כך, מקווים בקואליציה, הבעיה תיפתר.

 

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה כי:

"משרד התרבות והספורט מעניק תמיכה שוטפת לגופים ומוסדות תרבות בהתאם לקריטריונים ומבחני תמיכה הקבועים בחוק ופתוחים לכולם ללא כל קשר למוצאם, שפתם, דתם, השתייכותם האתנית, מיקומם, וזהותם של היוצרים או זהות מנהלי הגופים שמקבלים תמיכה. יודגש כי התמיכות נקבעות על סמך קריטריונים הקבועים

 בחוק הנסמכים על אומדן מקצועי בלבד.

 

בתחום התיאטרון, לדוגמא, הקריטריונים לתמיכות שמעביר משרד התרבות והספורט שונו בעשור האחרון על מנת לתת מענה לפריחה ולשגשוג של יוצרים וקבוצות תיאטרון שאינם נכללים בתיאטראות הגדולים. נתוני התמיכה בתיאטראות מאז 1999 מצביעים באופן מובהק על כך שמגמת משרד התרבות הינה להרחיב את תמיכותיו לכמה שיותר גופים, יוצרים, יוזמות ופרויקטים בקרב קבוצות התיאטרון.

 

יודגש כי התוצאות ניכרות היטב בצמיחה ובגידול החד שנרשם בשנים האחרונות במספר קבוצות התיאטרון, הפרויקטים, היוזמות, היוצרים ותיאטראות הילדים באשר הם, שזוכים לתמיכת המשרד (מ-18 גופים שנתמכו ב- 1999 ב- 6.9 מיליון שקל ל- 81 גופים ב- 2009 שנתמכו בכ- 28 מיליון שקל. התוכנית "נותנים במה", שהמשרד משקיע בה 70 מיליון שקל לשנתיים, שמה דגש מרכזי על הנגשת מוסדות ופעילויות התרבות לכל אזרחי ישראל במטרה להעניק הזדמנות שווה לאלפי יוצרים מקומיים בפריפריה להגיע אל קדמת הבמה של התרבות והאמנות בישראל".

 

  • המדור ביוזמת תנועת עמי - תנועה חברתית לוחמת, למען סגירת הפערים הכלכליים והחברתיים, מדיניות כלכלית-חברתית הוגנת, ומנהיגות ערכית ומוכשרת. לפרטים נוספים והצטרפות לחצו כאן.
  • למדורים הקודמים לחצו כאן. לפנייה למדור: yairnat@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הייתה בטוחה שהבעיה כבר נפתרה. עטייה
צילום: שוקה כהן
אופרה- אחד המוסדות הכי מתוקצביים שאינם נצרכים
צילום: יוסי צבקר
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים